Gå til innhold

Har så vondt! Kan dere hjelpe meg, jenter? Kynnere?

Anbefalte innlegg

Har vondt helt nede i magen. Er 15+5, men har hatt vondt i flere uker. Det er ikke hele tiden, men må gjerne sette meg eller legge meg under rengjøring f.eks. Mye luft i magen også, men vet ikke om det har noen sammenheng.

Men de siste dagene har det blitt verre. Nå kommer en deilig detalj: Blitt veldig løs i magen, men samtidig oppblåst g vondt for å på do. Og så har jeg vondt! Akkurat nå er det bare litt ubehag. Men plutselig gjør det veldig vondt. I stad hadde jeg veldig vondt når jeg lå, men stort sett er det når jeg står/går. Handlet julegaver i dag, og da ble det skikkelig vondt! Konstant ubehag, men de skikkelige vondtene var av og på. Slet med å stå og gå. Ble litt svimmel, så vondt var det.

Dette var ekkelt! Sist kjente jeg ikke noe til kynnere. Kan det være det, eller hva i all verden skjer?

Fortsetter under...

Hei du!

Det hørtes ikke greit ut! Kanskje du bør få en time hos legen på mandag!? Kan hende det er fordøyelsen din som er litt i ulaget?

Jeg har hatt mye kynnere i tidligere svangerskap, men det høres ikke ut som det du beskriver. Mine kynnere føltes mer som en øm stramming i magen som forøvrig ble helt hard mens det sto på. Kynnerne kom i tak, og varte fra noen sekunder til et minutt eller så. Ikke spesielt smertefulle, mer ubehagelig. Hadde aldri løs mage eller luft i sammenheng med kynnerne, men de ble ofte hyppige hvis jeg stresset.

En annen ting, har du stramme bukser? Jeg har nemlig opplevd at dongeribuksene som føles helt passe når jeg tar dem på gir vondt i magen! Faktisk så ille at jeg trodde det var urinveisinfeksjon, og leverte tisseprøve hos legen hele 2 ganger!! Begge var negative, og da jeg byttet bukse forsvant smertene! Fiffig...

Uansett.- lykke til og god bedring!!

Hei =)

du det der synes jeg ikke hørtes særlig bra ut må jeg si.

Jeg har hatt masse kynnere nå de siste ukene å er snart i uke 19.

Det er som hun beskriver oppfor meg at magen el livmoren blir hard å at det blir ubehagelig,særlig når jeg går masse eller styrer for mye,men har aldri vært vondt å går fort over,å prøver ta det litt me ro når de kommer å puste godt. Kynnere skal ik være vonde,så jeg ville tatt meg en tur til legen eller ringt å snakkes med en jordmor.

Lykke til:)

uff høres ikke godt ut!!! kommer du ordentlig på do? eller kommer det bare litt og det er løst? en kan være obstipert og at det renner tynn avføring ut, mens mesteparten sitter igjen og stenger og ikke kommer ut, dette kan gjøre veldig vondt. vet ikke altså, aner ingen ting om kynnere. du kan jo prøve noe avføringsmidler fra apoteket. enten dulcolax, mikro (stikkpiller) eller noe du får tatt per os: som lactulose eller dulcolax tabl.

Har lest flere steder at en kan ha skikkelige smerter når ligamentene strekkes(høres jo ut som det er dette du har!!!) og at det kan komme plutselig og gjøre skikkelig vondt, dette har jeg lest opptil flere steder.... Hatt litt vondt av og til, men aldri opplevd å ha det så vondt selv.

Har også mye luft i magen i hele tiden....

obstipasjon og luft i magen er vanlig ved svangerskap, og lactulose kan være et enkelt hjelpemiddel(og er helt ufarlig). en får jo så mye tregere fordøyelse når en er gravid...

håper at du blir bedre snart!!!!!

Tusen takk for svar!!!

Har tenkt på det med stram bukse, så prøvd å gå med løse bukser, så tror ikke det er det.

Men tror jammen meg at dere har rett i treg fordøyelse! Litt flere gode detaljer.. ;o) I natt slet jeg med å sovne fordi det var så vondt. Våknet i 3-4 tiden, og måtte på do. Da "rauset" det ut løst. Og dette skjedde gang på gang. hver gang så bedret smertene seg midlertidig. Men sliter med å stå. Skal ta meg en tur på apoteket og se om det kan hjelpe litt med noen av de medikamentene. Takk for tips!!!

Har ikke vært redd egentlig for at noe er galt med babyen, men det er jo fryktelig vondt å gå slik!

Tusen takk for at dere tok dere tid! Håper på bedre tider nå :o)

Annonse

det KAn være noe som heter obstipasjonsdiare....det betyr at du har avføring som sitter fast i tarmen også slipper den kun forbi den tynnere avføriingen. Du kan google det og se om det stemmer.

Det trenger jo ikke være det, men det er et fenomen. Snakk i så fall med legen din.

Lykke til!

Håper du finner ut av det.

Fordøyelsesproblemer er ikke no særlig godt nei.

Kan liste opp noen gode råd for bedre fordøyelse.

Blåbær regulerer magen. Man kan enten spise ferske blåbær (men det er kanskje ikke så lett å få tak i nå for tida) eller blåbærsyltetøy. Svisker er kanskje mer effektivt, og er faktisk ganske godt med sviskerkompott med fløte og sukker på. Biola er også godt for magen i tillegg til at dersom man drikker ett glass om dagen reduseres risikoen for at babyen skal få eksemplager med 40%.

Fiberrik mat hjelper også på magen.

Har også slett med fordøyelse - mye luft smerte og vekselndes vondt/løs på do, men ikke til det grad du beskriver.

For meg har det fungerte med biola, mye frukt og annet fibre og MYE vann!! også det å gå seg en tur på minst 15-20min hver dag.

Kjenner at hvis jeg er ikke flink å spise/drikke riktig få jeg svir få det i et par dager etterpå.......

Takk for svar og tips! Ringte legekontoret, og de syntes jeg skulle se det an et par dager til med diverse drikker: biola, farris+eplejuice, og masse vann. Men skal prøve matvarerådene deres sammen med å være bevisst på fiber, aprikoser, men svisker klarer jeg desverre ikke.. :o(

Og så må jeg få fatt i noe. For det er temmelig vondt, og i dag er jeg hjemme fra jobb for kan ikke gå ordenlig oppreist og føler jeg må på do hver gang jeg står-og er i en ganske fysisk krevende jobb. He he. Veldig greit.. ;o)

Tusen takk for at dere gadd lese og svare! Veldig gøy å legge ut om disse tingene, men men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...