Gå til innhold

Noen som kan noe om gassutvekslingen i alveolene?

Anbefalte innlegg

Jeg klarer bare ikke å lære meg og skjønne dette :( Fasiten sier at gassutveksling i lungene er:

Gassutvekslingen skjer mellom det luftfylte rommet i alveolene og lungekapillærene. I alveolene er partielltrykket av oksygen større enn på kappilærsiden. O2 vil derfor diffundere over til blodet. I vevene er partielltrykket av O2 lavere enn i blodbanen og ved enkel diffusjon går O2 med trykkgradienten. PcO2 er høyere i vevscellene enn i blodet og høyere i blodet enn i kapillærene. CO2 vil derfor diffundere fra cellene over i blodet og videre over til alveolene.

Noen som klarer å forklare meg det på en lettere måte? Jeg sliter :(

Fortsetter under...

Kort fortalt:

Partielltrykk = hvor stor andel av det totale trykket som består av den aktuelle gassen. F.eks. så er det 22% oksygen i luft, altså er partialtrykket lik 0.22 atmosfærer.

Hvis det er forskjell i partialtrykk av en gass i et område vil termodynamikkens lover tilsi en drivkraft for å utjevne forskjellen. Dvs. at dersom det er høyt partialtrykk av O2 i alveolene og lavt i kapillærene vil O2-molekylene vandre (diffundere) mot der det er lavest partialtrykk for å utjevne forskjellen (likevekt ville vært hvis partielltrykket var likt i både alveoler og kapillærer, da er det ingen netto diffusjon noen av veiene).

Tenkt sammenligning med vann: i et akvarium kan du se for deg at du har en skillevegg midt i. På den ene siden av skilleveggen har du fylt akvariet helt opp til randen, mens på den andre siden har du bare såvidt litt vann i bunnen. Hvis du så tenker at skilleveggen tillater diffusjon av vann, så vil vann sakte men sikkert diffundere gjennom skilleveggen fra siden med høyt nivå av vann til siden med lavt vannivå. Dette vil fortsette inntil nivået er like høyt på begge sider.

Litt mer komplisert når det gjelder kroppen enn for eksempelet over (f.eks. kommer det stadig ny tilførsel av oksygen til alveolene og stadig nytt oksygenfattig blod). I vanneksempelet tilsvarer det at det stadig fylles på vann der som det er høyt nivå, og at det tappes ut der som det er lavest nivå. Men prinsippet er det samme, drivkraften vil fortsatt være at vann vil gå fra høyeste nivå til laveste.

Ble det mer forståelig?

Har du anatomieksamen på onsdag? Hehe..

Det er faktisk den delen av sykepleiepensum jeg synes er mest logisk. Diffusjon : stoffer som flytter seg fra et sted med høy konsentrasjon, til lav konsentrasjon, for å oppnå jevn konsentrasjon overalt.

De små kapillærene(blodårene) som ligger innimellom alle alveolene i lungene har tynn cellemembran.. Når lungene fylles med oksygen som vi puster inn, vil det være høyere konsentrasjon av oksygen inne i alveolene, enn i blodet i kapillærene rundt.

På samme måte er det høyere konsentrasjon av CO2 i plasma i blodet, enn det er i alveolene. (co2 er jo avfallsstoff fra katabolisme inne i cellene, og transporteres med blodet til lungene, hvor det kan diffundere til alveolene, og ut av kroppen).

Det som skjer da er at det blir diffusjon gjennom cellemembranen i kapillærene og alveolene (med andre ord, utjevnelse av stoffene), CO2 flytter seg til alveolene, og oksygen til blodet, slik går det rundt og rundt.

Beklager om det var dårlig forklart, men det er sånn jeg har forstått deet :) Håper du ble klok på det!

Har du anatomieksamen på onsdag? Hehe..

Det er faktisk den delen av sykepleiepensum jeg synes er mest logisk. Diffusjon : stoffer som flytter seg fra et sted med høy konsentrasjon, til lav konsentrasjon, for å oppnå jevn konsentrasjon overalt.

De små kapillærene(blodårene) som ligger innimellom alle alveolene i lungene har tynn cellemembran.. Når lungene fylles med oksygen som vi puster inn, vil det være høyere konsentrasjon av oksygen inne i alveolene, enn i blodet i kapillærene rundt.

På samme måte er det høyere konsentrasjon av CO2 i plasma i blodet, enn det er i alveolene. (co2 er jo avfallsstoff fra katabolisme inne i cellene, og transporteres med blodet til lungene, hvor det kan diffundere til alveolene, og ut av kroppen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...