Gå til innhold

Jeg har fått diagnosen moderat/stor prolaps i midtrygg samt nerver i klem. Hva er mine utsikter til bedring?

Anbefalte innlegg

Er det mest sannsynlig at jeg må operere eller kan det gå over av seg selv? Skal på sykehuset for vurdering, men nå sitter jeg som et stort spørsmålstegn. Har vørt fårlig i 2 mnd allerede og holder på å bli gal.

Fortsetter under...

Mannen min hadde dette i sommer. Dvs fra april- august ca.

Var ut og inn av sykehus pga store smerter, og skulle egentlig opereres..men så plutselig ble han bedre.

De vil egentlig ikke operere. Kun om man får lammelser eller tisser i buksene.. Eller med langvarig store smerter..

Problemet er at om de operer, og du får det tilbake, kan de ikke gjøre noe! Da må du gå med det til det går over...

Du må sansynligvis belage deg på noen mnd til desverre.. Det kan vare i alt fra 1 mnd- 7

Lykke til!

Annonse

Hadde en slik prolaps for noen år siden. Fikk beskjed om at i 9 av 10 tilfeller går det ove rav seg selv i løpet av et par år. Det stemte for min del. Hadde tre anfall i løpet av perioden, nå er jeg så godt som 100% bra igjen.

Takk for svar! Hvor lenge var du så dårlig at du var sykemeldt? Jeg hater å ikke kunne jobbe:( Og så er det tragisk å ikke kunne leke med barna mine noe særlig.

Hi

Hei.

Jeg fikk prolaps da jeg var 16. Ble sykemeldt fra skole og jobb fra mai til august(hadde da gått med prolaps et halvt år). Hadde prolaps mellom lumbago 4 og 5, og fikk isjias-nerven i klem og tror jeg i tilegg fikk en betennelse i prolapsen. Det som hjalp meg var noe som heter OMI-klinikken i Oslo. Fysioterapeuten min som anbefalte de. Hadde jeg ikke fått behandling der hadde jeg vært sykemeldt fra skole og jobb i 6mnd til(sånn ca). Nå kjenner jeg ikke noenting lenger, er 24 år, men er jo forsiktig da jeg er redd for at det skal komme tilbake. Er lenge siden jeg har kjent noen smerter, selv om jeg fortsatt står skeivt(uvane jeg fikk for å minske smertene).

Husker at jeg ble fortalt at operasjon av prolaps var svært usikkert, 50% sjanse for å bli bedre bare. Fysioterapi med vekt på styrking av mage og rygg fungerte hvertfall for meg etter at jeg hadde fått behandlingen på OMI.

Beklager litt rotete innlegg. Håper det kanskje hjalp litt :)

Tusen takk for svar! Jeg bor langt fra Oslo, men jeg skal begynne hos fysioterapeut for å styrke mage/rygg. Usikker på hvordan jeg kan trene nå spm smertene er så sterke.

Hvordan trente du i starten?

Hi

Min samboer ble også operert for prolaps og fikk beskjed om at det var dårlige odds for å bli 100% bra igjen. I tillegg er operasjonen en risiko-operasjon der de sa sjansen for å bli lam var 50%. Og ved eventuell neste operasjon var oddsen enda dårligere..!

Han fikk utlevert treningsprogram av fysioterapeut, da det var viktig å trene opp ryggen. Særlig når man var plaget med prolaps. Og denne treninga må han gjøre resten av livet!

Så det er nok ingen lett utvei på dette dessverre:(

Annonse

I begynnelsen var det viktigste å holde seg i ro, lå med beina høyt i flere uker. Når smertene ble mindre og jeg ble bra nok til å trene var det på treningsball, rolige øvelser som å sitte på ballen og løfte et bein og røre ved kneet med diagonal albue(ikke så flink på forklaringer), ligge på ryggen på bakken med knærne i 90graders vinkel og klemme på ballen, ligge på magen på ballen med henda i bakken(etter hvert som man blir sterkere kan man bevege seg seg slik at ballen ligger under hoftene, lårene osv). Dette er enkle øvelser man kan gjøre hjemme hvis man kjøper seg en ball i tillegg til hos fysioterapeut. Etter hvert kan man begynne med sit-ups og andre litt hardere øvelser man får av fysioterapeut. Viktig å ikke overdrive i starten :) Kan også anbefale å bruke en knestol, så får man avlastet ryggen når man sitter. Fikk en til å ha på skolen av hjelpemiddelsentralen, veldig kjekt å slipper og kjøpe en selv for den tiden man trenger det.

Hei! Jeg har vært på ryggskole pga skade i ryggen. Den skolen var ikke helt for meg siden hele kurset handlet om prolaps og det er ikke problemet mitt.

Men uansett lærte jeg en god del om prolaps :)

Det er svært forskjellig fra person til person. Noen kan ha det uten å merke det og andre har veldig vondt. Det går som regel over av seg selv og det er ikke ofte dem operere fordi det som regel ikke hjelper noe særlig..

En prolaps kan ikke bli verre av å røre seg så alle på kurset fikk beskjed om å bevege seg normalt, så langt som det gikk. Det er verre å feilbelaste muskler ved å være anspent eller å holde seg helt i ro så muskler og krefter forsvinner. Det er ingenting som sklir eller forskyver seg (som i navnet skiveutglidning) men er gelemasse som lekker ut.

Vi lærte om hvor sterk ryggen vår er og hvor mye den tåler og at man som regel ikke kan gjøre det verre med å røre seg, at det er bra med bevegelse. Vi lærte om smerter og hvordan man opplever dem.

Det varer nok mer enn i 2 mnd.. De fleste på kurset hadde hatt det i lang, lang tid. Ei venninne av meg gikk med det i 1 år og hun har akkurat blitt operert men vet ikke om det hjelper.. :( *Hun har ikke lammelser og har full kontroll på blæra.

Tror det er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus om dem operer eller ikke.

Det er grusomt å ha vondt i ryggen, føler med deg! Jeg har en skade i ryggen og det tok meg over 1 år før jeg "ga opp" og godtok mine begrensninger og det gjør det litt lettere for da blir jeg ikke skuffet hele tiden..

Du burde høre om de har ryggskole eller noe lignende der du hører til for jeg vil tro det er greit å lære litt om prolaps og hva man kan forvente og gjøre/ikke gjøre. Ønsker deg god bedring og håper du er en av de "heldige" som blir raskt frisk!

sjekk med flere, dvs private sykehus også.

mannen til ei på jobben fikk beskjed om at han måtte gå til han ble lam, en annen sa han ikke kunne operere.

så dro han til et privat sykehus, ikke noe problem, ble satt opp operasjon og mannen er tipp topp igjen.

Gikk selv med prolaps i mange år før fastlege gadd å henvise meg til MR røngten. Når jeg endelig fikk vite hva det var (ett stort prolaps L4/L5 og ett mindre i L5/S1) gikk jeg en stund til med smerter, men endte akutt inn til opr pga lammelse i venstre fot.

Er så glad for at jeg ble opr. Var så deilie å våkne uten smerter. De ordnet det store prolapset, men ikke det mindre, men er helt frisk i dag :) har litt nummenhet enda i foten, men det er ingenting i forhold til smertene som var i ryggen. Er en risiko å bli opr., er 50 % sjanse for at man ikke blir bedre, eller at man blir verre..men for meg var det velykket.

Jeg håper at uansett om du blir opr eller at det går over av seg selv, at du blir bedre og slipper mer smerter :)

Takk for svar alle sammen!

Jeg er henvist til ortopedisk for vurdering i forhold til operasjon, og fikk inntrykk av at jeg ville bli operert dersom de vurderer det som hensiktsmessig.

Nå har vært noenlunde bra i to dager. Har latt være å sitte, det er det som trigger det mest.

Vil gjerne høre flere erfaringer dersom noen har det.

Hi

Har hatt to store prolaps i samme skive, L5/S1 med affisjon av S1 nerven.

Tok ca et år å bli helt smertefri begge gangene, men merker stort sett ikke mye til det i det daglige lenger.

Hadde litt påvirkning av blæren andre gangen, men med motsatt problem enn lammelse. Fikk overaktiv blære det første døgnet, så roet det seg ned.

Synes du skal tenke nøye gjennom operasjon. Det er ikke bare bare med et slikt inngrep. De fleste prolapser tørker ut selv l løpet av et års tid, så når du ikke har hatt smerter lenger enn to måneder, synes jeg du skal gi det litt lenger tid.

Stefaren min ble sittende i rullestol og misbruker av Aporex etter et slikt inngrep, så jeg er skeptisk til operasjon i de tilfellene hvor man ikke har lammelser.

Pass på at du bruker adekvat smertelindring tilpasset din problemstilling.

ooooooooh, har du åt diagnose!! nå fikk du skryti litt a det og! deilig da, kanksje du blir sykemeldt som resten av de brøhue damene her inne!!

Jeg er operert for prolaps i L5/S1. Hadde noe lammelser i foten og ble derfor operert. Mye av det som sies om operasjon over her feil. Tror mange sitter med litt gammel info. Sjansen for at det blir bra er stor, og man kan opereres fflere ganger. Men en operert skive har ikke mer "fyllmasse" og vil derfor aldri ha behov for å bli operert igjen. De fjerner alt innholdet i skiva under operasjon. Jeg ble 100% bra. Har fortsatt ryggplager, men det har jeg alltid hatt og det kan jeg leve med

Tusen takk for alle de fine svarene! Dere er til god hjelp:)

De sa at det kunne gjøres ved kikhullsoperasjon og at det var et enkelt inngrep. Men vil jo helst unngå det hvis jeg kan. Håper å komme raskt til fysioterapeut for å få tilpasset treningsopplegg.

Jeg utstår ikke å ta smertestillende. Fikk paralgin forte, men føler meg skikkelig rusa hvis jeg tar det. Har brukt noen ibux 600 mg når jeg har det som verst.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...