Gå til innhold

Noen spørsmål om laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tester nå ut på gutten min om han kan ha laktoseintoleranse, etter samtale med helsesøster. Er det sånn at man må kutte ut ALT som har melk i seg..slik som karbonade, pølse osv hvor det er litt tilsatt melk? Hva med produkter med skummeltmelkpulver? Ser det ofte står det på pakken til div matvarer..feks grøt. Syns det er vanskelig å finne middagsretter..fordi jeg aldri har tenkt over at det kan være melk i mange av rettene. Skal heldigvis bare teste dette i et par uker til nå da, så skal vi prøve å gjeninnføre melk i kostholdet gradvis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, i første omgang må du kutte alt med melk i seg, å med melkepulver, du må sjekke alle matvarer, for det er utrolig mye som inneholder melk av matvarer. hvist du finner ut at gutten din er laktoseintollerant kan du prøve å innføre noen varer med melk i ettervert, for å finne ut hvor mye laktose han tåler. for det er ganske forskellig hvor mye laktose der er i forskjellige ting, slik som hvitost er der lite laktose i, mens brunost igjenn er der kjempe mye laktose i;) se på www.utenmelk.no ;)

Skrevet

Prøv deg frem. Man kan ikke påvise laktoseintoleranse hos så små barn. Jentungen min kan ikke drikke ren melk, men kan spise små mengder av youghurt, risgrøt, smør, ost osv.

Skrevet

Vår lille reagerer også på laktose (som sin far), men vi ble bedt om av legen å ikke kutte ut for mye... Han får nå stort sett bare laktosefrie melkeprodukter (yogurt, melk etc), men vi sjekker ikke pølser etc og han har det fint med det :-) Dere får bare prøve dere frem!

Det å holde seg helt unna har vel stort sett med melkeallergi å gjøre?

Skrevet

Takker for svar. Et spørsmål til: hvordan fant dere ut at deres ikke tåler melk? Hvordan reagerte barnet på melk? Her prøver vi pga hyppig og bløt avføring etter at vi begynte med melk.

Legen ba oss prøve noen uker til, så får vel bare høre etter. Tror han tåler produkter med melk igrunn..slik som biola og pålegg/mat med melk i. Ble hvertfall bedre da vi kun kuttet ut drikkemelka i starten.

Skrevet

Lille stump hadde mye løs avføring. Hadde ikke magevondt eller noe, men vi syntes det var værdt å prøve mindre laktose i.o.m. at min mann er laktoseinntollerant.

Skrevet

Ok, samme som her da..mye og ofte løs avføring. Det ble bedre her også da vi byttet ut melka med feks biola..så jeg tror nok han tåler melk i små mengder, evt i mat. Nå etter at vi begynte med laktosefri og kuttet ut alt av melkeprodukter som yoghurt etc så fikk han mye luftplager..og det stinker!! men avføringa har blitt sjeldnere og delvis fastere. Får bare fullføre "kuren", og så begynne å innføre så smått igjen. Prøve seg litt frem.

Faren hans drikker heller ikke melk..han sa at når han var liten fikk han ikke melk fordi han spydde bare av den..så kan jo være at han ikke "tåler" den da. Takker for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...