Gå til innhold

Influensavaksinen !?1? Noen som har/skal ta den ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble rådet av legen min å ta den, med tanke på babyen. Hun sa det går over til barnet hvis jeg tar den nå (termin 27/12) Og at det sikrer gutten min i januar/februar/ & mars måned.

Jeg er skeptisk til om jeg skal eller ikke skal ta den. Det er SÅÅ mange ulike meniger om det. !

Vil ikke risikere noen ting ift bebisen min ved å ta/ikke ta den !!

Noen andre som har eller skal ta den??

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Husk at hvis du ammer vil du uansett gi babyen din antistoffer, om du skulle velge å enten ta vaksinen etter fødsel. Kroppen din har også allerede et visst lager av antistoffer fra du har vært syk tidligere.

Jeg vil heller anbefale vitaminer, å holde deg varm på føtter, hode og hals, og ellers sørge for god håndhygiene, så er det utrolig hva man klarer å unngå av sykdom :)

Da jeg spurte fortalte jordmora mi meg at hun ikke hadde satt vaksinen på en eneste gravid enda, og hun anbefalte den heller ikke. Det har heller ikke legen min eller noen på sykehuset anbefalt meg (er i uke 35). Jordmor sa at hun rett og slett ikke så nødvendigheten, så lenge man var frisk og oppegående ellers. Men der er det mange individuelle meninger.

Hvis du er usikker: les artikler og faktasider (og ikke bare på sidene til FHI) så du får sett begge sider av saken. Men husk at uansett hva noen sier, om det er oss på BIM eller legen, så er det DU som bestemmer hva du vil gjøre, og derfor er det viktig at du tar et valg du er komfortabel med :)

Lykke til! :)

Skrevet

Hei!

Jeg tok den i forrige uke (termin 17 Jan). Alle fagfolk har annbefalt meg det, og det de sier er at det ikke er noe dokumentasjon på skade av foster ved å ta den, menh de er redd for hvordan en evt influensa(som de mener blir veldig hard i år) vil innvirke på både mor og foster. Vi får jo barn midt i influensasesongen og jeg vil ikke risikere at baby blir syk etter fødse eller jeg under graviditetl:/ Legen min sa også¨det at Norge alltid har vært litt urimelig trangsynte med tanke på at de før har frarådt gravide all form for vaksiner, for i de fleste andre land har de anbefalt det i lange tider og veldig få tilfeller med sykdom pga dette.

Babyen får IKKE nok antistoffer gjennom amming, men derimot mer enn nok til å takle en influensa ved at vi tar vaksinen. Jeg fikk ingen bivirkninger av vaksinen, og baby har det bra:) Sånn er det for de fleste:) Anbefaler deg å ta den da kjangsen er større for at ting går galt hvis du ikke tar den og skulle være så uheldig å bli smittet. Helsedirektoratet går ikke ut med sånne anbefalinger hvis ikke de mener det er GOD grunn for det:) Lykke til:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed både fra Jordmor og min fastlege om å ta spröyten akkurat pga det du sier. Klart at jeg i verste fall kan bli smittet av influensa men jeg vil ha en mildere versjon pga spröyten.

Det er fryktelig mye hysteri rundt denne spröyten, altfor mye synes nå jeg. Men det ingen som snakker om alle disse spröytene man skal ha når man skal ut å reise. ( dette var det en lege som sa btw). Mediene har hisset dette veldig opp.

Jeg tok den fordi " da har jeg ihvertfall gjort det, hvis det skulle skje noe.. så har jeg gjort mitt!". På födeavd. på sykehuset hang det en stor plakat om at gravide i 2 og 3 trimester anbefalte de å ta spröyten.

Hadde det värt farlig for fosteret hadde vi fått beskjed om å holde oss unna... vi lever tross alt i "helse norge" :)

Skrevet

Jeg har også blitt anbefalt og ta den, jeg er i uke 37 og har termin 2. januar.

Men kjenner jeg er veldig usikker da det er så delte meninger rundt dette her......

Skrevet

Ikke blitt anbefalt å ta av hverken jordmor eller lege. Er heller ikke spesielt bekymret for influensa, så velger å stå over:)

Skrevet

Jeg ble anbefalt å ta den av min lege og jeg tok den sist uke når jeg var i svangerskapsuke 28! :)

Tror egentlig begge alternativ går veldig bra, så en må kjenne litt på magefølelsen. Skal man høre på hva alle andre sier, så kan en bare bli enda mer forvirret.

Min lege anbefalte den veldig sterkt, derfor tok jeg den uten å tenke så mye over det. Stoler på henne. Hadde hun sagt noe annet eller ikke nevnt det hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det! :)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg har ikke blitt anbefalt å ta influensavaksiner. Er litt skeptisk til å ta det ettersom man ikke har hatt vaksinene lenge nok til å kunne komme med noe tydelige forskningsresultater som viser om det kan være skadelig eller ikke. Influensa har man jo hatt i alle år, og for min del er det flere år siden jeg hadde det sist, og det er ikke sikkert det behøver å bli værre i år eller at jeg/babyen behøver å få dette i år. Vet ikke hva som er værre konsekvenser- at influensavaksinen kan ha seneffekter på babyen eller å risikere å få influensa. Men tror nok jeg hadde tenkt litt annerledes om lege eller jordmor anbefalte meg det. Så lenge de ikke sier noe så tror jeg at jeg kommer til å la være...

Skrevet

Jeg tok den for ett par uker siden! Var da 31 uker på vei!

Skrevet

Jeg har tatt den. Jeg ser ingen grunn til ikke å følge helsemyndighetenes klare anbefalinger. Sesonginfluensavaksine har blitt anbefalt til gravide i f.eks. USA i mange år, og det er ikke dokumentert at det er skadelig for fosteret. Det ER imidlertid dokumentert at SI kan være svært farlig for gravide, pluss at de sier at vinterens sesonginfluensa kan bli tøff...

Skrevet

Har tatt den! Ble anbefalt av jordmor. Men tror det går bra uansett om vi tar den eller ikke;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...