Gå til innhold

Fordeling av gjeld og eiendom ved skillsmisse, HJELP! Trenger synspunkter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal muligens skilles, separeres nå, etter 10 år sammen.

Diskuterer litt ifht fordeling av verdier/gjeld.

Vi eier idag en enebolig som har et lån på ca 2,000 000, lånet står i mitt navn men han har hjemmel i halvparten av eiendommen. (verdien er ca 2.1 mill- ja, vi har tapt mye egenandel på salg av forrige bolig)

Dette er vår 4 bolig som vi eier sammen, jeg har tidligere fått endel økonomisk hjelp av mine foreldre til kjøp av leilighet og bil, penger som vi også har tapt på boligmarkedet ( salg i nedgangstider) og som ble avregnet som forskudd på arv til meg i forhold til min søster.

Jeg ønsker ikke å flytte fra huset vi bor i nå, både fordi jeg føler jeg har brukt mere tid og sjel på å få huset slik vi har det per idag, og fordi jeg er ganske så sikker på at jeg kommer til å ha mere samvær med barna enn hva han klarer pga jobben sin. 60/40%. Og vi er begge enige om at den som har hovedomsorgen for barna blir i huset for å ikke rive opp barna fra hjemmet sitt.

I den siste tiden så snakker han om at han også vil bli i huset, og at det vil bli en av oss som taper her uansett, men jeg har ikke tatt det opp til en diskusjon enda. Men jeg syns både med tanke på at det er jeg som har vært mer i huset og lagt mer arbeid her, både innvendig og utvendig, og med tanke på samværet, at jeg får beholde huset. Lånet står jo på meg, og med tanke på den økonomiske hjelpen/forskuddsarv jeg fikk som vi tapte på boligmarkedet så er det urettferdig at jeg skal finne meg noe nytt.

Jeg ønsker å tilby han en annen eiendom hvor det er ca 25% egenkapital i, denne er det ikke en boenhet på per idag, men på sikt vil han ha råd til å sette opp noe der.

Hva mener dere i fht huset og forskuddsarven min? er det riktig av meg å kreve å bli i huset, vi har jo for det meste gjeld, da alt gikk til dundas på salg av dyr leilighet i nedgangstider.. så han har ikke penger til å kjøpe meg ut hvis vi skal avregne den forskuddsarven jeg fikk.

Rotete og langt, men trenger innspill..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes det blir umulig å si noe om hvem som bør få hva. Selv om det er riktig at du har gjort mer inne og ute og har fått gaver som dere tidligere har tapt betyr ikke det at du automatisk har større rettigheter enn ham. Jeg synes dere bør få hjelp av en advokat (gjerne en hver) til å finne ut hvem som har rett på hva.

Skrevet

Dette må dere jo bare diskutere dere fram til. Det handler vel egentlig ikke så mye om økonomi. Hvis dere ikke blir enige om hvem som skal bo igjen i huset må huset selges...

Hvis dere blir enige, må dere sørge for å få en skikkelig takst på huset (gjerne to-tre ulike takstmenn, og gå for gjennomsnittet av disse).... Hvis det er du som blir boende, overtar du gjelden, og dere deler det eventuelle overskytende i forhold til gjelden.. Dvs... i prinsipp hvis husets verdi er høyere enn lånet må du betale han halvparten av de verdier som overstiger lånet minus din forskudd på arv...

Det du sier om en eiendom du kan tilby han avhenger jo helt av om han er interessert i denne... Det handler jo heller ikke om økonomi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...