Gå til innhold

Ville dere ringt legen...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nok store muligheter for at jeg er litt småhysterisk nå, men trenger virkelig å bli beroliget..

Har hele svangerskapet hatt litt kramper/kynnere, men i dag har det vært veldig plagsomt.

Nå har jeg flere i timen, og det har økt på ettersom dagen har gått. Jeg synes de er vonde, men det kan godt hende jeg er pinglete av meg. Det kjennes ut som kraftige mens smerter. Er det grunn til å ringe legen? Eller skal jeg bare vente og se til i morgen...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at om du er utolig så bør du ringe legen. Det er altid bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

ring i vei hvis du er urolig,

ring til legevakten, be om å få snakke med en lege eller om en av de som tar tlf, kan forhøre seg med legen, om du bør ta en tur innom eller ikke. kan ikke noe om akkurat kynnere, men har lest at andre har fått beskjed om å ta det rolig hvis de har kynnere og en annen fikk ikke beskjed om dette!? jeg tenker uansett at er det noe en uroer seg for så ta en tlf.

går nok så bra skal du se:)

Skrevet

Takk skal dere ha =) får ta en telefon hvertfall! Er bare så redd for å miste skatten min...!

Skrevet

hva sa de?

bare litt nysjerrig av meg....

dette går nok bra skal du se:O)

men tror eg hadde vært urolig selv

Skrevet

det tår jo her inne etter uke 23 at har man kynnere som kommer regelmessig og trykk mot underlivet skal man ringe sykehuset å prate med en jordmor.

sikkert ingenting, men tar jo ingen sjanser. lykke til

Skrevet

Ring og sjekk det ut, det skader ikke. Evnt kan du ringe rett på fødeavdelingen, så kan de sjekke deg. Var nettopp hos gynekolog pga det samme, og hun sa det at de fikk endel henvendelser, og sjekket opp de gravide når de hadde kynnere. Så det er bare å ringa :)

Skrevet

Det ble litt bedre i går da jeg la meg rett ut på sofaen, men i dag var det på`n igjen!

Legevakt kunne ikke gjøre noe, og ville spare meg for stress ved å komme dit, så de ba meg ringe føden. Det gjorde jeg, og de ble litt irriterte fordi det er legev. som skal sende folk videre..men de forsøkte å sette meg over til vakthavende gyn, men fikk ikke svar. Så nå venter jeg på at de skal ringe opp igjen..

Jeg spurte om det var grunn til bekymring, eller om jeg bare skal ligge på sofaen med god samvittighet (verst når i aktivitet)..hun turte ikke svare konkret på det, og mente jeg burde snakke med gyn for sikkerhetsskyld.

Enkelte kunne ha kynnere fra nå og utover, men siden de har økt i hyppighet i går og i dag kunne det være greit med en sjekk.

Så jeg vet egentlig ikke om det skal være slik eller ikke. Følte meg ikke helt vel siden hun spurte hvorfor jeg ringte akkurat på en lørdagskveld...? Og det er jo fordi det er såpass hyppig, og ikke gir seg. Har virkelig forsøkt å ta det med ro, og jeg kunne jo begynt å mase i går.. grr. irriterende! Bekymret+hormonell ;)

Skrevet

De sa at det kan være urinveis infeksjon! Som gravid så gir det ikke sviesymptomer, men sammentrekninger i livmor =)

Skrevet

Husker ikke fra før hvor langt du er på vei. Men i mitt første svangerskap fikk jeg veldig hyppige kynnere i uke 27. Da jeg tok kontakt med føden fikk jeg komme til med en gang for kontroll. Alt var bra og skulle ta det med ro, ikke stresse neste dagene. Gjorde det, men lå ikke, to dager senere tok det imidlertid enda mer av og kom flere i minuttet som også gjorde litt vondt. Ringte da fastlegen - ble beordret rett hjem på sofaen for å få roet det ned. Dersom det ikke roet seg skulle jeg ta kontakt med føden eller kunne også ringe ham hjem ( dette var 22 des og fikk mob nr dersom det av noe i jula - snakk om service fra fastlegen!). Roet seg litt så lenge jeg holdt meg på sofaen og kun var oppe når måtte på do. Kom fint gjennom jula og hadde fått avtale om å komme til fastlegen rett over helligdagene. Ved kontroll da viste det seg at hadde startet modning. Han konfererte med lege på sykehuset og kom igang med bricanyltabl for å dempe kynnerne. Ble i tillegg liggende på sofaen halvannen mnd til. Ble forberedt på fortidlig fødsel men jenta kom heldigvis kun 3 dager før termin.

Iallefall lurt å ta hyppige kynnere på alvor og roe ned. Jeg fikk kynnere bare jeg snudde meg på sofaen, håper du har mindre enn det. Rart at du ikke bare får komme ned på sykehuset for sjekk, inntrykk av at det skal lite til for å få det her.Men om du er kortere på vei enn jeg var kan det jo ha noe med det å gjøre. Uansett greit med en sjekk da.

Så mitt tips er å holde deg i ro slik at de roer seg og ev prøve deg frem etterhvert for å finne ut hvor mye du kan gjøre og fortsatt holde dem på lavt nivå. Kommer du ingen vei med sykehuset i helga,men får roet dem med å holde deg i ro, ville jeg tatt det med ro og kontaktet fastlegen mandag.

Lykke til!!!!

Skrevet

Hei.

jeg er i uke 22 nå( 23 på mandag) og har hatt hyppige kynnere i 3-4 ukers tid... de kommer når jeg snur meg, strekker ut beina osv så det er relativt plagsomt og til tider vondt! jeg har i snitt 4 i timen vil jeg tro ... noen ganger mer andre ganger mindre... men jeg kjenner de merkbart hver dag... har roet meg med at det ikke er noe farlig og at det er lite jeg får gjort, jeg håper bare at det vil gi seg etterhvert slik at jeg klarer å jobbe videre etter jul, men fortsetter det å være like hyppig som nå så vet jeg faktisk ikke. skal til jordmor på tirsdag så får høre med henne da :) Vet hvordan du har det ihvertfall :)

Skrevet

Jeg har også hatt slike smerter over flere dager nå. Mer eller mindre konstant. Jordmor sa jeg skulle slappe av og gjøre så lite som mulig. Så lenge det ikke var blødninger så regnet hun med at det gikk bra (er i kun uke 15). Etter tre dager på sofaen har det blitt bedre, selv om jeg kjenner noen stikk hvis jeg anstrenger meg.

Hjelper faktisk litt med varmeflaske på magen

Skrevet

Hei igjen!

Jeg er i 17+1 idag, og legen på legevakta sa ikke mer enn at ja, det er tidlig for kynnere, men hold deg unna koffein. Det er visst ikke farlig for meg eller babyen, så da kunne jeg slå meg til ro med det... Hadde forresten ikke uvi. Jeg er ikke heeelt beroliget, men skal til jordmor på onsdag så jeg får vente til da.

De på A hus sa at urinen skulle først og fremst sjekkes, og så skulle det tas videre derfra om det ikke var noe, men om legen på legevakta ikke mener det er noe farlig, så står jeg jo litt fast :-/

Jeg tror selv de kommer ved aktivitet, eller i etterkant av aktivitet, men jeg kan godt ha noen mens jeg sitter stille også, så jeg vet vel ikke helt enda hva som utløser det, eller om det i det hele tatt er noe jeg gjør som utløser det? Men det blir helt klart bedre av å være rolig..

Det høres ut som et mareritt å måtte bli liggende de neste mnd, er jo ikke halvveis engang :) Men er det det som skal til, så gjør jeg selvfølgelig det for knøttets skyld!

Håper det går bra med dere andre. Si fra om det blir noe nytt da! Er tydeligvis forskjeller ute og går mtp å bli tatt alvorlig og ikke..

Takk for varmeflasketips! Det skal prøves!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...