Gå til innhold

Trenger litt hjelp - skal lage marinerte scampi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt på meg oppgaven å lage marinerte scampi til et koldtbord i morgen og har et par spørsmål.

Kan jeg bruke de ferdig kokte (frosne) eller må jeg bruke rå scampi? Har dere en god marinade?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kan hjelpe!

Du kan bruke de frosne ferdige scampiene. Bare tine dem først, så blir de så gode atte:)

Jeg bruker å marine scampi og reker sånn:

Hvitløk

Dill (Jeg bruker fersk dill, ettersom den tørre er litt smakløs)

Thai sweet chili saus

Jeg bare blander og smaker til, så har ingen mål. Men når jeg lager med ca.1-1,5 kg reker, bruker jeg nok ca en plante med dill, 2 fedd hvitløk og ca 0,5-1 dl Thai sweet chili saus.

Får alltid skryt for denne!

Lykke til.

Skrevet

Vil bare si at HVIS du bruker de rå scampiene, så må du skrelle av skrellet (alt utenom haletuppen) og snitte et lite snitt over ryggen og ta ut bersjeranda, Så det er endel mer jobb, men det blir absolutt godere reker. Ferdigkokte er lettvidt, men de blir ofte mer smakløse.

Jeg bruker rå, og lar de ligge i en marinade av :

1/2 dl av sweet chlil saus, hoi sin saus og østerssaus (en halv desiliter av hver altså)

En knust hvitløk av den runde sorten eller to fedd. Helst over natten..

Når jeg tilbereder de så heller jeg av marinaden og har olje i en varm stekepanne, slenger rekene raskt oppi til de er rosa og så har jeg på marinaden igjen og gir et raskt oppkok. Avkjøles raskt eller spises varme.

Skrevet

Jeg synes ikke de ferdig kokte er gode, men smak og behag... Dessuten får du kjøpt ferdigrensede rå scampi også.

Jeg lager marinade av chili, hvitløk, lime og olivenolje. Lar dem ligge i marinaden i noen timer. Steker dem så (uten marinaden) til de blir rosa (ikke for lenge, da blir de seige).

Lager en slags dip av chili, olivenolje, hvitløk, honning, lime, frisk koriander og salt og pepper. (+ aioli)

Skrevet

Jeg har brukt å kjøpt kokte frosne scampi og hatt de liggende i sweet schilisaus i noen timer,syns de blir kjmpegode.

Men har et spørsmål: Når man tiner scampien skal de helst tines på benken eller i kjøleskap? Syns det luktet litt rart av de sist så lurte på om det var for at de lå på benken til tining.

Skrevet

de skal tines i kjøleskapet!

All tining av mat som skal foregå på riktig måte er i kjøleskap.. Pga bakterieutvikling.

Det beste er rå scampi! Bruker du ferdig stekt, blir de som gummi, og du vil garantert få et dårlig resultat..

Bruk noe syre for å få de øvrige ingrediensene du velger til å trekke litt inn i scampi`n. Syre kan faktisk være eddik om du ikke har sitron..

Husk å fjerne bæsjeranden.. Søk på nettet om hvordan du skal rense scampi, så ser du bilder også..

Min favorittmarinade er som en annen skrev her: hvitløk, chili, sitron/lime, salt + pepper+ olje.. Bør ligge i noen timer.. Blir veldig digg om du lager marinaden litt tykk, og lar de bli stekt i marinaden i stekeovnen.. Altså bakt i olje i ovn. Husk at de ikke skal ha lang tid, så når de blir rosa, snu de rundt og ta de ut når de er nesten helt rosa på andre siden. Du kan med fordel klemme litt fersk lime/sitron over når de er ferdig stekt.

Som dip til kan du lage veldig mye rart! Noen liker ketchup, andre chilisaus, noen liker soyasaus..

Jeg foretrekker selv en chili og hvitløksmajones.. altså majones som er smaksatt...

Annonse

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Tror jeg går for rå scampi - har brukt det før, men synes bare det er så mye jobb å rense de. Ellers høres marinade med chili, hvitløk, lime eller sitron høres veldig godt ut. Hvor mange grader bør jeg steke de på om jeg steker de i ovnen?

Skrevet

Som jeg nevnte over her finnes rensede rå scampi også:-) Hvis du ikke lager dip til så burde du skvise en lime og strø hakket frisk koriander over før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...