Gå til innhold

8 uker gml og spiser så lite, dier bare i noen minutter hver gang:-(. Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt kvalm av bekymring.

Gullet mitt har vært småspist siden hun ble født, nå dier hun kanskje 5 min hver gang og jeg trodde kanskje at nå var det i orden det med normal vektøkning, men sisste uke gikk hun bare opp 85 gram og uken før 50 gram. Før der igjen har hun lagt på seg 150 gr noen uker fordi jeg slost med å gi henne på kopp i tillegg og har også forsøkt med sonde på fingeren, men det var et helvete med mye skriking og spying til tider.

I går kveld fikk jeg henne til å ta flaske for første gang og hun drakk da 50 ml av flasken, nektet å drikke mere. Og så drakk hun et par min på puppen etterpå. Jeg får gode råd i hytt og pine og alle er forskjellig

"hold deg til måltider så hun blir skikkelig sulten / "Gi henne mat akkurat når hun vil ha". Gi henne smokk / ikke gi henne smokk, alt mulig forskjellig.

Jeg er så lykkelig etter å ha strevet i 6 år med å få barn, men denne kampen med maten ødelegger veldig kosen. Utenom matproblemet så smiler hun til meg og er en grei og blid unge og alle sier hun ser frisk og fin ut.

Flere som har småspiste barn som er så gammel og som har noen erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, slik er lillegutt også han er nå snart 4mnd å 6900 gram så han har lagt på seg en del, var 3,7 når han ble født.. han la ikke så veldig bra på seg i starten, men litt mer enn din. Jeg fant ut etterhvert at det beste for han var fast tid mellom måltidene, 2-3timer da spiste han best, men han drikker ikke i mer enn ett par min å det har han alltid gjort.. jeg prøvde gjerne å gå litt me han for å drøye tiden, men om han virket ihel sulten ga jeg han selvfølgelig mat selv om det ikke var gått 2-3 timer men somregel var han fornøyd når jeg gikk litt å bærte på han :=)

jeg har ikke så mange andre råd, min bruker foretsen smokk å har gjort det hele tiden.

Skrevet

Takk for tilbakemelding. Da vet jeg iallefall at der er flere småspisere og at det har gått bra med din.

Skrevet

ja var bekymret i starten jeg også. hs er så fornøyd nå at hun sa i går det er bare til å fulamme til 6mnd om det fortsetter slik, ha trenger apsolutt ikke mer mat. det var deilig å høre siden min mor i en periode har spurt hele tiden om jeg har nok melk,. når jeg sa hvor mye han hadde lagt på seg på 1 /2 mnd spurte hun om jeg hadde fløte. hehe

Skrevet

Så bra for deg. Må være deilig å slippe den bekymringen. Jeg har massevis av melk, men hun vil bare ta til seg litt

Skrevet

ja det er deilig :) jeg forstår deg så godt, var også kjempe bekymret pga han spiste i bare noen få min, å hjalp ikke når folk alltid kommenterte det også, ferdig så fort?.. men i går da vi var på 3mnd kontroll å han var gått opp fra 6150( var da 3mnd) til 6960( i går, var da 3mnd og 20dager) ca 3 uker så skjønte jeg at her er det ingen grunn til bekymring.

Skrevet

Legger du ham til 1 gang eller raper du ham og legger ham til flere ganger? En gang på hvert bryst eller noe?

Skrevet

jeg legger han til 1 gang, noen ganger raper jeg å legger til igjen.Noen ganger vist jeg legger han til å han bare tar ett par sup før han vrir seg vekk så legger jeg han over på andre brystet å latt han gjøre seg ferdig der så tar jeg han tilbake på det første igjen, dette har sjedd en del i det siste. Jeg har også noen ganger lokket han lit, for tror han blir sur når han må jobbe litt, så da har jeg presset ut melk menst han har drukket..

Skrevet

Er vel egentlig ikke svar på det du spør om, men min lille på 8 uker spiser også bare i noen minutter om gangen før hun enten sovner eller vil opp og vekk fra puppen. Jeg lar henne bare styre på, og så legger jeg henne til igjen etterpå. Og sånn går no dagan..

Ser ikke på klokka i det hele tatt, kjører selvregulering - hun får spise akkurat når hun vil. Og hun har hele tiden hatt flott vektøkning, så jeg har bare fortsatt sånn som føles riktig for oss.

Skrevet

Godt å høre at det også funker, jeg forsøker også å gi henne når hun vil ha. Hun ligger og sutter masse, men likevel så vil hun bare ha litt på puppen, virker som om hun har mer suttebehov enn sult

Skrevet

det var det lillegutt her hadde, ett enormt suttebehov, så han bruker smokk å vist han vil ha den så vil han bare sutte å om han skriker å ikke vil ha den da er han sulten, det er det jeg gjør på natten, hehe..

Skrevet

Hei du:) Tror ikke du skal bekymre deg så mye så lenge hun har våte bleier og avføring osv. Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov:) Noen er store mens andre er små:) Prøv å senke skuldrene og la henne suge når hun føler for det:) Når mi ikke vil suge mer legger jeg henne opp til en rap,så bytter jeg bleie og legger henne til det andre brystet. Har alltid vært veldig glad i den bleiebyttingen mellom måltidet så de våkner litt opp:) Siden du har prøvd å gi henne fra flaske og hun snur seg bort ifra den også så kan det jo tenkes at hun bare er litt småspist da:) Tror det hjelper deg masse å senke skuldrene og ikke mase med den matingen, kan være hun også merker at du stresser litt med det. Uansett lykke til,disse små gir oss mye hodebry,men alt ordner seg skal du se:)

Skrevet

De spiser raskere og raskere etterhvert, så det at hun kun spiser i noen minutter av gangen, trenger ikke å bety noe annet enn at hun har blitt mer effektiv. Vektøkningen til barn varierer og et par uker med litt dårlig vektoppgang trenger ikke å bety noe det heller (selvom det av og til høres ut som verdens undergang og at det må være noe alvorlig galt med babyen hvis man hører på enkelte helsesøstre).

Samtidig så er det noen barn som sliter med spising fordi de har låsninger i nakken. Jeg vet alle maser om det uansett hva babyene har av problemer, men låsninger kan gjøre at de har vondt og da er det ikke noe lett å ligge rolig og spise. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en manuellterapeut (du kan finne en som har erfaring med barn her: http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85 ). Enten så er det låsninger som kan behandles, eller så har du hvertfall sjekket og kan være sikker på at ikke låsninger og smerte er årsaken til at hun ikke spiser mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...