Gå til innhold

Når fikk dere innkalling til ultralyd?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i min 14 svangerskapsuke og har forstått det sånn at man skal komme til ultralyd i uke 18.

Var hos legen allerede tidlig i oktober på førstegangs kontroll og hun henviste meg til UL, men har enda ikke fått noen dato.. og det er jo bare 4 uker til uke 18.

Når fikk dere innkallelsen da?

I tillegg er vi så uheldig at jordmor er sykemeldt/har ferie hele desember og visstnok januar, har man da noen rettigheter til å få jordmortjeneste i nabokommunen eller noe liknende? Er kun en jordmor her i kommunen...

Fortsetter under...

Jeg fikk innkallelsen til ul bare noen få dager etter første legekontroll, som jeg hadde i uke 10.

Spørs om henvisningen din er blitt oversett. Ta en telefon til legen din å hør for sikkerhetsskyld.

Man har ingen rett til å gå til jordmor. Når jordmor ikke kan ta imot, blir man henvist til fastlege.

Jeg får ikke jordmor i det hele tatt i dette svangerskapet for hun har ikke kapasitet til å ta i mot flere. Så jeg må ta alle kontroller hos fastlege. Kan hende jeg tar kontakt med privat jordmor mot slutten av svangerskapet om jeg føler behov.

Forrige svangerskap ble min jordmor langtidssykemeldt, og jeg stod egentlig uten jordmor tilbud siste halvdel av graviditeten.

Da hadde jeg fastlege et stykke unna der jeg bodde, samt at jeg var førstegangs og følte større behov for også å gå til jordmor. Da tok jeg kontakt med jordmor i nabokommunen og fikk komme til der et par ganger, men kun når hun hadde kapasitet, hun måtte prioritere de som bodde i kommunen.

Så du kan jo høre i nabokommunen, men du har altså ingen rett til å få komme dit.

Med førstemann var jeg på første kontroll da jeg var 8 uker, og to tre dager etterpå kom innkallingen til UL. Her jeg bor er det visst vanlig at det kommer med en gang. "Alle" jeg kjenner har brevet fra sykehuset uka etter første kontroll. Derfor var jeg veldig overrasket over at ingenting skjedde etter første kontroll denne gangen. Har flere ganger spurt legen om han har glemt å henvise, men det sier han at han ikke har. Men igår kom brevet, og jeg skal på kontroll første uka i januar.

Vet ikke hvordan det er mht rettigheter til jordmor. Man kan jo ta svangerskapskontrollene hos fastlege også. Sist gjorde jeg for det meste det pga sykemeldinger grunnet bekkenløsnig. Da var det like greit å gå fast til legen i stedet for jordmor.

Jeg er også i min 14 svangerskapsuke og har heller ikke fått innkallelse til UL. Jeg ringte på sykehuset i går og spurte, hun sa at det var vanlig å sende ut 2-3 uker før UL men hvis jeg ikke hadde fått innkallelse innen uke 16, så må jeg ringe igjen. Dette er i Trondheim.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...