Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Vi fyrer døgnet rundt, vi har varmepumpe (som ikke funker like bra pga kulda) Og vi har elektriske ovner på i ulike andre rom. Vi har varmekablene på badet på full guffe. Det er ikke sånn at vi sitter å fryser, men jeg sitter ikke i sofaen uten pledd, og tærene føles kalde når de stikker ut. Når ungene står opp, sitter jeg dem i sofaen oppå et pledd, med pledd over, og serverer dem frokost forran barne-tv. Når vi må renske ut kaminen, annenhver dag eller så, føler jeg at jeg må ta jakke på. Må få fatt i en slik ovnstøvsuger. Føler ingen andre klager over at de ikke får varmen opp, at alle bare har det veldig godt og varmt. Vi har et eldre hus, men det er jo pussa opp og isolert, og skal liksom være til dagens standard. Vi merker at det er vinter også inne.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Jeg har et dårlig isolert hus bygget i -80.... 3 etasjer er her også. Har varmepumpe stilt inn på 24 grader i kjeller(men der er bare 15 grader nå). Har varmeovner på ett rom nede i kjeller(lengst vekk fra fjernstyringen til varmepumpa), i stua i øverste etasje, og en på soverommet som er i midtetasjen. Fyrer i tillegg med ved i midtetasjen dagen lang. Har varmekabler kun på badet, og de står på 20 grader, men slår seg av når jeg fyrer som nå Nå har jeg vel ca 24 grader i midtetasjen, og sitter i singlet. Varmt og godt her nå Men sånn er det ikke når vi står opp, altså
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Har bare på og av varme.. Må velge mellom 16 og 28 grader..
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Samme her, har et eldre hus . Nå er det etterisolert og skiftet vinduer på hele huset, for noen år tilbake, så det skal være tett, men likevel er det som om det ikke blir helt varmt i huset. Dvs det er grei temperatur i stuen, der vi har varmeviften (har den på rundt 25 døgnet rundt), men ellers rundt i huset, f.eks i 2 etg, der soverommene er, der er det iskaldt. Har panelovner der oppe, men det blir ikke skikkelig oppvarmet. Som hos deg, så spiser ungene frokost i stuen under pledd, fordi det er for kaldt å sitte på kjøkkenet.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Om det hadde stått et termometer på bordet attmed meg, så ser jeg ikke bort i fra at det hadde vist 24 grader, i alle fall godt over 20, men det er denne ugjevne varmen tror jeg som gjør at det føles kaldt. Kaldere på golvet, kaldt når man skal inn i et annet rom,. "Er det veldig kaldt her nå?" spør jeg til stadighet ungene, men de sier nei, at her er godt og varmt, men de går jo i ullklær. Jeg liker ikke å ha så mye klær på meg hele tida, liker å alltid ha det godt og varmt inne. Vi er ikke noe strømsparere så det straffer seg nok, betale for ikke å ha det varmt nok! Krøller meg lengre ned under teppene mine og frykter at denne kulda skal vare alt for lenge. Hva har skjedd med de vanlige vestlandsviterene med regn og sludd? Dette er jo uutholdelig! Gi meg 5 grader og regn, det vinner klart over dette så kalla "finværet" noen positive mennesker liker så godt. Hutte meg tu!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #6 Skrevet 2. desember 2010 Hva er på og av varme? Valget hadde vært enkelt :-p hi
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #7 Skrevet 2. desember 2010 Her er det 27 grader i hele huset:) 2 varmepumper og 2 vedovner og alle i bruk:)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #8 Skrevet 2. desember 2010 jeg fyrer med to ovner, og har derfor greit i stua og på kjøkkenet. I gangen er der ingenting, der er 11 grader, i den ytterste gangen er der faktisk noe varmefolie under gulvet, men der var 4 grader i går kveld...
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #9 Skrevet 2. desember 2010 Sitter i et hus fra 1890, som ikke er utvendig etterisolert! - Noen av veggene er isolert innenfra. Men vi har varmekabler i mange rom, og varmepumpa fungerer greit selv om det er så kaldt som nå (den bruker bare mer strøm!), i tillegg fyrer jeg endel. I dag er det godt å varmt (ca 10minus) i går slet jeg med at det var litt kaldt (15-18minus).
Tante Blås Squaw Skrevet 2. desember 2010 #10 Skrevet 2. desember 2010 Vi leier en leilighet der det trekker litt her og der, vanlig i gamle hus. Vi har heldigvis peis, den fyrer vi i hver dag for tida.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #11 Skrevet 2. desember 2010 Vi har en hel tomannsbolig fra 50-tallet. Fyrer bare med en ovn i 1. etasje, og bruker ikke hverken varmeovner eller varmepumpe, men likevel godt og varmt selv om det er nærmere 20 minus ute.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2010 #12 Skrevet 2. desember 2010 Vi holder huset på mellom 15 og 20 grader om vinteren. Alle går medullundertøy hele dagen selv om vi er inne. Det blir en vane.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #13 Skrevet 3. desember 2010 Vi kan nesten ikke få det for varmt inne, vi alle liker det varmt inne. Vi fyrer med ved i stua og har en varmovn på i kjelleren. Varmekabler på badet. Varmovnen i kjelleren har vi flytta opp i stua om natta i det siste siden det har vært -20 ute. Vi lukker dører til gang og soverom, der er det endel kaldere. Blir det varmt i stua åpner vi. Jeg trenger ikke å ha det varmt overalt, bare det er varmt der vi er mest. Men det er ikke iskaldt i resten av huset. Har du skikkelig med veniler i sommet du fyrer? om du ikke har nok ventiler i stua slik at det blir en sirklasjon i rommet får man det aldri helt varmt. Man må aldri lukke ventilene, selv om man skulle tro det da ble varmere gjør det bare at det blir kaldere. Pappa måtte lage ny ventili stua for mange år siden, siden det aldri ble helt varmt i stua. Så fort den var ordnet ble det nesten bastu i stua når han fyra.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #14 Skrevet 3. desember 2010 Akkurat nå viser termometeret på kjøkkenet 14 grader, og det er husets varmeste rom. Det blir bedre ut over dagen når vi har fyrt noen timer da.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #15 Skrevet 3. desember 2010 Tror kanskje dere bør etterisolere....
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #16 Skrevet 3. desember 2010 Du som har 28 grader inne. Hvordan orker du? ----------------------------------------- Vi bor i ny leilighet, så her er det varmt. Har på en oljeovn på 4 og varmekabler og er rundt 21-22 grader her. Ikke kaldt om morgenen. Deilig.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #17 Skrevet 3. desember 2010 Du som har 28 grader inne. Hvordan orker du? ----------------------------------------- Vi bor i ny leilighet, så her er det varmt. Har på en oljeovn på 4 og varmekabler og er rundt 21-22 grader her. Ikke kaldt om morgenen. Deilig.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #18 Skrevet 3. desember 2010 Vi fryser veldig. Det trekker, huset er ikke isolert siden det ble bygget i 1902 og det merkes at det er kaldt ute. Varmepumpen tar unna litt, men det blir kanskje 15-16 grader inne når bare den står på. Vi fyrer også, og da blir det ok hvis vi holder alle dører stengt til stua. Vi bruker bare et rom på vinteren, pluss kjøkkenet da når vi lager middag.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #19 Skrevet 3. desember 2010 Nei, vi leier en leilighet uten noe særlig isolasjon. og kun panelovner til oppvarming. Vi sliter. men men,
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #20 Skrevet 3. desember 2010 Vi fryser også - spesielt om natten, for da har vi ikke varme på. Hele familien sover godt påkledd. Jeg og mini på (snart) 10 mnd sover med lue på til og med. I går kveld oppdaget jeg at det var IS innenfor soveromsvinduet. Bor i et nytt hus som er bygd i 2005. Det er også kaldt på dagtid selv om vi fyrer mye. I skrivende øyeblikk har jeg på meg en foret kosebukse, genser, ullgenser, sokker, ullsokker, skjerf og en one piece over der igjen.. Og jeg fryser!! Brrr..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #21 Skrevet 3. desember 2010 I første etasje (soveromsavdelingen) er det for tiden 8 (!) grader, mens i 2. etasje med stuer og kjøkken er det godt over 20 grader pga. vedfyring. Jaja, skader ikke å sove godt innpakket i kulden :-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #22 Skrevet 3. desember 2010 Vi har varmepumpe som pleier å fungere veldig bra, men nå i minus 10 så har jeg måttet satt frem 2 elektriske ovner i tillegg..er passe varmt, lit kaldt kanskje siden jeg sitter med 2 tjukke gensre på meg... Vi har vedovn også heldigvis, men det er mannen som fyrer i den på kveldene.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #23 Skrevet 3. desember 2010 Vi sliter også litt..Vi har holdt på å renovere huset (bygget i 1964) og nå holder vi på med stua. Har derfor kastet ut den gamle vedovnen. Så har det seg sånn at vi får inn lite strøm siden vedovnen var beregt på varmen, så hovedsikringen har røket maange ganger.. Men nå står det på to panelovner, en vifteovn og er litt småkaldt men når propanovnen også er på så er det greit varmt:) Mye av kulden er jo fordi at vi holder på å isolere gulvene men er ikke ferdige så trekken fra kjelleren kommer opp i stua.. Gleder meg til vi er ferdig med å isolere og får inn den nye vedovnen:) Grusomt å kle så mye på seg inne, eller være redd for å ta på mer ovner for at sikringen skal ryke hehe
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #24 Skrevet 3. desember 2010 Huset vårt er fra 30 tallet og ganske kaldt, men har varmepumpe og den klarer å holde huset til ca 15-20 grader, alt etter hvor kaldt det er. Så fyrer vi med vedovn i tillegg og temperaturen ligger på vel rundt 23 grader.Og det syns jeg er greit. Jeg syns det er digg å ha teppe over meg når jeg ser på TV, elsker å pakke meg inn.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #25 Skrevet 3. desember 2010 Vi har bodd i mange kalde hus, hjelper bare minimalt å etterisolere. Det som kan hjelpe er å holde føttene varme. Nå har vi vannbåren varme i gulvene og det gir mest behagelig varme, men temperaturen inne trenger ikke være så veldig høy fordi den er så jevn og ligger i gulvet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå