Gå til innhold

dere som har fullammet til 6 mnd,og nå begynt med fast føde...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lang tid etter dere begynte med første grøten,økte dere antall måltider for dagen? må man innføre flere måltider nokså fort,eller holder det med et måltid grøt om dagen en tid? ammer ennå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fullama til han var seks måneder, begynte med en skje most potet blanda med morsmelk. .. venta tre dager.. Han fikk ny skje, venta 3 dager, han fikk 3 skjeer med most gulrot.. osv.

Og, ja du kan gi babyen ett grøtmåltid om dagen. :)

Du trenger absolutt ikke innføre fort, du tar det i det tempoet du og babyen ønsker ;) , jeg tok det med tre dagers mellomrom i tilfelle han fikk vondt i magen, og for at magen skulle få "slappe" av noen dager.

Etter to uker fikk han fire måltider til dagen, pluss morsmelk til hvert måltid. Jeg innførte veldig fort pga ønske om at han skulle sove bedre. Han fikk heller ikke vondt i magen, så da var det bare å kjøre på. :)Men mange venter to tre måneder før de kommer inn i matrutiner.

Ikke glem at det tar ofte lang tid før de får i seg maten, de må lære seg å spise.. Mange grimaser kommer til å bli laget, og mye blir nok spyttet ut. Utrolig morsomt.. ;)

Skrevet

Datteren min er 6,5 mnd, og vi startet med grøt når hun var 5 mnd. Men det har gått veeeeldig sakte, så kan vel igrunn kalle det fullamming enda. Hun er enda ikke oppe i 1/2 porsjon grøt, litt pga at hun fikk litt mageknip av grøten og litt pga at jeg vil amme lengst mulig.

Har en sønn på 3 1/2 år som fikk mme, og da syntes jeg det var mye lettere med fast føde, trengte ikke ta hensyn til amminga + at mageproblemer hadde han fra før pga mme.

Denne gangen har jeg blitt nærmest helt handlingslammet pga denne amminga... Hun har smakt på mye, men noe måltider har vi ikke, kun noen få skjeer grøt mens vi spiser middag.

Jeg spurte helsesøster om dette med fast føde, men vi har en hs som ikke klarer å komme med noe klart svar, så ble ikke så veldig mye klokere egentlig. Men jeg fikk ihvertfall ut av henne at det ikke er noe stress enda med måltider, men at de ved 1 års alder bør spise 3 måltider.

Grøt er vel igrunn viktigst først pga jerninnholdet, men det er også viktig med smaksprøver. Jeg tror jeg kanskje skal starte med litt grøt på formiddagen og litt middagsglass på ettermiddagen etterhvert. Men jeg synes det er veldig vanskelig med denne amminga ift fast føde, om man skal amme før, etter eller ikke i det hele tatt til måltider. Mulig jeg kompliserer det for mye, men har så lyst til å amme lengst mulig pga at jeg ikke fikk ammet eldstemann og han sliter med forstoppelse enda...

Skrevet

Hei!

Jeg fullammet til hun var ca 5,5 mnd. Prøvde forsiktig med grøt før dette, men det tok et par uker før hun forstod konseptet med å svelge. Nå går det unna, for å si det mildt.

Jeg gir et fast måltid kl 1745, som oftest grøt, men hun har også fått avokadomos. Da får hun pupp før og etter måltidet. Hender hun får noe mens vi spiser middag også (kl 1615). I går fikk hun en brødskalk som hun fikk holde selv - stoooor stas! Målet er at hun skal spise middag med oss når hun nærmer seg 7 mnd, enten om hun får det vi har til middag, eller om hun spiser noe annet (feks most avokado som hun elsker).

Hun får mm ca en time før middag.

De skal ha to måltider før de fyller 9 mnd, og det skal ammes før disse måltidene.

Jeg blander litt nøytral olje i maten da dette gir litt mer kalorier og virker godt for regulering av magen. Snuppa her har god effekt av olje, faktisk bedre enn sviskemos..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...