Gå til innhold

Noen som har opplevd at ksarret revnet i senere svangerskap?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde haste ks uten komplikasjoner for snart 4 år siden og er nå snart høygravid med nr 2. Denne gangen ligger babyen i seteleie og sf kurven ligger 2 cm over den røde streken.

Jeg har siste ukene hatt mer og mer vondt i ksarret. Det er nå vondt hele tiden og like vondt som når såret var "nytt" Det er vondere enn den kraftige bekkenløsningen jeg har. Jeg var forberedt på at det ville være ubehagelig siden arr er mindre elastiske men at det skulle være direkte vondt som når det var nytt var jeg ikke forberedt på, og jeg er litt redd. Det er verst når jeg står, sitter, går eller har kynnere. Jeg kan ikke strekke meg eller snu meg i senga uten at det føles som om magen revner fra hoftebein til hoftebein.

Er det noen andre som har opplevd dette, hadde dere andre blitt bekymret av dette eller er jeg kanskje litt overnervøs? Skal på kontroll med ul i begynnelsen av januar men da er jeg jo 38 +++++ og på det tidspunktet hadde jeg født sist så det var kanskje litt seint synes jeg.

Fastlegen sier at det er helt normalt men han har latt barn dø i morsliv flere ganger før (venners venner har opplevd det) så han tar kanskje ting mer med ro, skal på kontroll i morgen men lurer på om jeg skal ringe føden i morgen og få en ekstra sjekk hos de som har mer peiling.

Hva hadde dere andre gjort?

Fortsetter under...

Hei, jeg lå faktisk inne på sykehuset forrige helg med tilsvarende plager... Ikke moro!! Så ja jeg ble bekymret nok til å kontakte fødeavdelingen..

Det værste er kanskje ikke smertene, men det å tenke på hva som kan skje og for at det faktisk kan revne.. ble jo beroliget av x antall tester og ultralyder :) Overlegen på sykehuset fortalte at han aldri hadde opplevd at arret revnet annet enn i selve fødselen, men at jeg skulle være oppmerksom på om smertene ble akutt værre eller at jeg fikk en blødning. Dessuten går jeg nå til sjekk på sykehuset 1 gang i uken, siden du har hatt keisersnitt før er det normalt å bli sjekket ekstra fra uke 36. Det vil også være lege tilstede under fødselen.

Håper bare jeg slipper keisersnitt denne gangen!!

Hvordan gikk det på kontroll i dag?

Jeg er i uk 31 nå, og med rimelig stor mage allerede, men jeg har - bank i bordet - ikke hatt vondt i arret i det hele tatt ennå. Det kan være sammenvoksninger som gjør at det er så vondt. Jeg kjenner noen som var mye plaget av smerter, og ved neste fødsel (planlagt ks) viste det seg at hun hadde mye sammenvoksninger.

Det "vanligste" (hvis man nå skulle være så utrolig uheldig at arret går opp, det skjer jo ikke så ofte) er visst at dette skjer under fødselen, men det KAN også skje underveis i svangerskapet. Jeg ville heller tatt kontakt med fødeavdelingen enn med fastlegen, hvis jeg var deg... Det er uansett på føden de er eksperter på slike ting. Det er ikke fastlegen, uansett hvor dyktig han ellers måtte være (og det virker vel mer tvilsomt ang din lege uansett, ut fra det du skriver...?).

Kitta: Jeg har ikke fått høre at jeg skal til ekstra kontroller fra uke 36 pga keisersnittet... Har aldri hørt om det før. Er det standard prosedyre på sykehuset du hører til? Jeg spurte gynekolog om det kom til å bli noen ekstra oppfølging i svangerskapet mtp arret, og hun sa bare "nei".

Hei og takk for svar.

På kontroll var alt fint og tulla ligger nå med hodet ned så foreløpig ser det ut til at ks spøkelset må bli i den mørke tenk om kroken og spøke. Jeg er liksom redd for et nytt ks og tanken på et akutt er skremmende.

Legen var veldig opptatt at det var noe som skjedde under fødsel nan hadde ikke hørt om det i svangerskap. Jeg takler smertene det er liksom det at det er livsfarlig for meg og babyen hvis det skjer. Vi bor et stykke unna sykehus og tanken hva om det skjer skremmer meg.

Her hvor jeg bor blir man ikke fulgt opp ekstra under svangerskap eller i fødsel. Legen var så fornøyd at jeg ikke skal på kontroll igjen før lille juleaften. Jeg har hatt mye strekke vondt hele tiden og at det var ventet at det ville bli skikkelig vondt nå mot slutten. Han mente at jeg skulle ringe dersom jeg ble bekymret men alt så kjempe fint ut nå. Føler litt at uansett så vil han avfeie meg så lenge han ikke har målbare verdier som sier at noe er galt. Jeg er veldig skeptisk til leger og tar ikke det de sier for god fisk hvis jeg ikke føler meg sikker på at de har rett.

Jeg skal ha en ekstra ul i begynnelsen av januar pga morkake svikt sist såvidt jeg forstod. De sa ikke mer om hvorfor jeg synes det er rart med ul på 38 +4 når jeg fødte på 38 + 0 sist. Jeg får vel bare se det hele litt an og ringe føden dersom jeg blir usikker...

meg80: mulig det er fordi jeg hadde et akutt keisersnitt med komplikasjoner, men slik jeg forstod det gjaldt det alle som hadde hatt ks.. aner ikke om dette kun gjelder det sykehuset jeg skal føde på.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...