Gå til innhold

Til dere med adhd/add: Hvordan reagerer du på Ritalin/Concerta?

Anbefalte innlegg

Jeg ble testet i sommer, men fullførte utredningen først i dag pga. amming. Jeg skal tilbake til psykiateren i løpet av to uker for å starte medisinering.

Jeg er veldig spent på dette og håper det kan hjelpe meg med å henge med i samtaler, organisere hverdagen, samt studere mer organisert!

Jeg skal "trene" ved å bruke ulike dataprogrammer som skal trene opp den kognitive delen av hjernen, samt forberede hverdagen bedre!

Hvordan reagerte du på medisinen? Er du fornøyd?

Blir glad for alle tilbakemeldinger!

Fortsetter under...

Jeg har i samarbeid med legen bestemt meg for å ikke medisineres. Dette fordi jeg holder på å vokse av meg min indre uro og har stadig vekk lettere for å konsentrere meg. Ville nok alikevel valgt å prøve concerta om jeg skulle studere igjen. Jeg har altså ingen erfaring med medisin selv, men kjenner flere som bruker concerta som sier det hjelper. Ritalin har jeg faktisk fordommer mot da det er så mange som sier den ødelegger all kreativitet i dem, og gjør dem likeglade og "lobotomert". Derfor ville jeg nok styrt unna den. Men det varierer jo mye fra en person til den neste. Kanskje ritalin ville vært riktig for nettopp deg? Man må rett og slett prøve seg frem.

Takk for svar og tilbakemelding :-)

Så flott at du er i ferd med å vokse av deg uroen! Det må være deilig! Jeg tror det blir concerta på meg, da psykiateren mente at den ville fungere mer jevnt! Det blir uansett spennende!

Lykke til videre med behandlingen :-)

HI

Den første uken var jeg så trett og "gjespete" som jeg aldri har vær i mitt liv før.... Gjespet i et strekk...... Helt utrolig at noe som skal være sentralstimulerende kan nesten virke som sovemedisin :)

Etter det, så var det mer at oppgaver jeg skulle gjøre, bare ble gjort. Jeg gikk ikke å tenkte på alt jeg skulle gjøre, men bare gjorde det jeg skulle, om det gir mening for deg ;)

Jeg er 42 år og begynt med Ritalin for ca 1 år siden, da jeg fikk diagnosen adhd. Startet utredningen fordi min sønn fikk diagnose tidligere og siden jeg kjente med så utrulig igjen i utredningen så ble vi enige om å sjekke også meg.

jeg har fått et helt nytt liv med ritalin, og BARE til det bedre. Jeg er heldig som ikke har følt noen sopm helst bivirkinger, men jeg bruker depå tabletter og trur dem er litt snillere da dem utgir litt virkestoff over lenger tid, en at man får all virkestoffet med en gang.

Jeg er blitt MYE mer konsentrert, og strukturert. Klarer fint å gjøre meg ferdig med den ting før jeg påbegynner noe annet.Lenger tålmodighet, og lenger lunte når ting går meg imot. Jeg har rett og slett fått en bedre hverdag. Er fortsatt både konstruktiv, kreativ og genuin. Føler meg slettes ikke borte i meg selv elelr annerledes, nei jeg føler meg faktisk MER som meg selv, og enda mer energisk,og kreativ da jeg endelig klarer å samle tankene rundt det jeg skal gjøre.

Alle har ulik erfaring med medisinering, så derfor må man nesten bare prøve seg frem. Føler man at medesin ikke hjelper en , men heller bare skaper nye problemer er det jo ikke noe som sier at man må fortsette emd dem, eller prøve noe annet. Men for meg har det bare gjort godt. og skulle bare så ønske man hadde visst dette da jeg var barn/ungdom. Regner med min skolehverdag kunne ha sett veldig annerledes ut da.:o(

Jeg har ADD.

Jeg begynte med kombinering av Ritalin og concerta. Det virket som det fungerte bra i starten, altså noen mnd, men etterhvert som tiden gikk raste jeg ned vekt, begynte å bli tung igjen, fikk selvmordstanker osv. (noe som desværre er en bivirkning av disse medisinene)

Jeg gikk til psykolog to ganger i uken, så de hadde god kontroll på hvordan jeg reagerte på dem.

Det ble til slutt så ille at vi måtte slutte, for å ha en pause noen uker. Prøvde da ut Strattera, som ikke er sentralstimulerende. Den funket utmerket på meg, så den gikk jeg på til jeg ble gravid med andremann. Ble vell litt over to år jeg gikk på denne medisinen. Sluttet når jeg ble gravid, å nå 3mnd etter har jeg ikke hatt behov for å starte opp igjen.

Mye har jeg vokst av meg. Har ingen planer om å starte med medisiner igjen.

MEN jeg hadde heller ikke klart meg bra uten medisinene, de reddet meg. (slet med konstant indre psykisk uro, var helt oppe i hundre i det ene sekundet, for å så rase rett ned i kjelleren, hvor jeg ble. Klarte ikke konsentrere meg lenge av gangen før jeg ble sint og frustrert, sov dårlig, angst, osv osv.)

Medisinene gjorde at jeg ble stabil (merk IKKE flat!) men stabil i følelseslivet. Jeg var mer fokusert, å kunne slappe bedre av når jeg skulle.

Annonse

Har ikke ADHD selv, men kjenner mange med diagnosen og kan jo fortelle hva de har opplevd?

Kjenner en gutt som gikk på Concerta. Han hadde sterk ADHD, og for ham var Concerta det eneste som fungerte da det ga ham en jevn døgnrytme med medisin om morgenen sammen med frokosten, ro gjennom hele skoledagen, litt tid til å "rase rundt" på ettermiddagen med kompiser, og så var han utslitt på kvelden. For ham ble Ritalin som en bergogdalbane, og umulig å forholde seg til.

For min venninne som har en mildere form for ADHD, fungerer Ritalinen fint. Hun tar bare medisiner når hun vet at hun kommer til å trenge roen i kroppen disse gir.

Kjenner også andre som går på Strattera, som er storfornøyd med det etter å ha hatt dårlige opplevelser med Concerta og Ritalin (kraftig vekttap, depresjoner og ustabilt humør etc.). Tror du kommer til å måtte "prøve og feile" litt i samarbeid med psykiatrien, men de finner som regel noe som passer for deg.

Noen opplever også at de kan trappe ned på medisinene etterhvert, fordi de lærer seg å tenke og slappe av på en ny måte.

Takk for svaret :-)

Ja, du kan så si, hehe. Jeg har også hørt at man kan bli trøtt (noe jeg ikke helt forstår).

Veldig fint å høre at du fikk roen, samt begynte på oppgaver uten å måtte tenke alt for mye på det. Håper jeg kommer dit jeg og :-)

Ha en fin kveld!

Hei!

Takk for ditt svar!

Synes det er fantastisk å lese at du har hatt en så god virkning av medisinene, samt lite bivirkninger. Jeg blir også glad over å høre at du ikke føler deg "flat" i følelslivet. Det må vært veldig godt å få hjelp selv i voksen alder.

Jeg er selv 33 og har og tenkt mine tanker om hvorfor eller hva om dette hadde blitt oppdaget tidligere. Heldigvis er det ikke forsent å få hjelp :-)

Legen har forberedt meg på at det kan ta litt tid før riktig dosering og medisin er på plass. Foreløpig er det concerta han snakker om å prøve ut på meg!

Ha en fin kveld!

HI

Hei KristineMed2Sønner!

Takk for ditt svar og at du deler din erfaring! Det er litt av en bivirkning du har fått ser jeg. Synd at du måtte gå igjennom dette. Flott at du fikk hjelp av Strattera istedet.

Det gjør meg glad å lese at det faktisk er mulig å slutte med medisinene og leve tilnærmet normalt fordi man "vokser" det av seg!

Kos deg med babyen og ha en fin kveld!

HI

Hei 21.34.

Takk for din tilbakemelding! Du har nok helt rett i at det blir å prøve seg fram med medisinene. Håper jeg slipper unna de værste bivirkningene.

Synes det er fint å lese at du vet om tre forskjellige tilfeller med helt ulik medisinering som er suksessfull. Jeg nevnte det også i en tråd tidligere, men synes det er spennende at man kan faktisk trappe ned igjen fordi man lærer nye tankemåter. Veldig positivt å høre at det er flere som har opplevd dette eller har bekjente som har gjort det.

Ha en fin kveld!

HI

• 5 år senere...

Jeg har ADD, har nettopp fått diagnosen, og prøvde Ritalin nå nylig. Det var mistanke om bipolar lidelse type 2, derfor prøvde jeg først Lamictal for dette. Virket veldig dårlig på meg, så jeg måtte slutte. Ble nervøs, søvnløs, skvetten, plutselige gråteanfall.

Etterpå kom psykiateren fram til at jeg ikke er bipolar likevel. Så prøvde jeg Ritalin. Dette virket også negativt på meg. Følte meg rusa, urolig, samt en stadig sterkere kvalme, svimmelhet og hodepine. Psykiateren ba meg slutte og mener at jeg ikke tåler sentralstimulerende i det hele tatt. Så jeg er spent på hva han foreslår neste gang jeg har time.

Det er høyst individuelt hvordan diverse medisin virker. Jeg kjenner og vet om folk med ADD og ADHD som har veldig god virkning av Ritalin.

Anonymous poster hash: 106d8...4cb

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...