Tingeling. Skrevet 2. desember 2010 #1 Del Skrevet 2. desember 2010 Har fått vite fra utredning av jeg har leiden mutasjon på kun det ene kromosomet, ikke begge. Noen flere som har det? Det er ikke aktuelt å starte med albyl-e p.g.a. dette når det ikke er på begge kromosomene(jeg hadde håpet det å få starte med albyl-e), så nå kjenner jeg at dette bare gjorde meg ekstra bekymret for at det skal gå galt igjen.... Noen som har noe oppløftende ord? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142632695-leiden-mutasjon/
Luddes mamma Skrevet 2. desember 2010 #2 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei Tingeling Jeg har Leiden Mustajon enkelt kromoson (hetrozygot) - det samme som deg. Jeg fikk en liten sønn for 5 år siden uten noen form for blodfortynnende, uten problem. Det leger har sagt i ettertid er at jeg burde ha fått medisin etter fødselen da det er da risken for blodpropp er størst. Har hatt 7 aborter etter han. Ved 4 av disse graviditetene har jeg bruke blodfortynnende i både pille og sprøyteform uten at dette har hjulpet noe, desverre :-( Legen forstår ingenting lengre. Men om du blir gravid nå, ville jeg uansett forlangt å få albyl-e eller fragmin (evt begge deler). Som forhåndregel ellers, bruker jeg ikke noen form av hormonelle prevensjonsmiddel da dette øker risken for propp. Skal jeg fly langt bruker jeg støttestrømper. Ellers opplyser jeg leger om at jeg føler at det er relevant. Det finns ganske mye å lese om Leiden Mutasjon. Søk på google og se også det som står om APC-resistens. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142632695-leiden-mutasjon/#findComment-142632908
Tingeling. Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 2. desember 2010 Takk for at du tok deg tid til å svare!! Og for et informativt innlegg!! Jeg er gravid igjen, er 8uker og er så nervøs at dette syns jeg er langt fra koslig. Det har ikke vært noe system på abortene mine hittil dvs uke 8 ,9 og 12, og jeg har hatt både MA og SA. Jeg er kjempeglad for å være gravid igjen, men frykten for at det skal gå galt skygger over denne gleden litt for mye. Jeg har spurt etter albyl-e fra jeg fant ut jeg var gravid, men de mener det er større fare dersom jeg går med det enn dersom ikke..-jeg skjønner ingen ting.. Jeg ser jo at de som har leiden mutasjon starter med albyl-e, så nå føler jeg liksom at dette går galt uten at jeg prvøer noe for at det skal gå bra.. Snakk om optimist!! Jeg håper spiren min har det bra og blir med i alle ni månedene denne gangen. Jeg har foresten også en datter fra før, og hun fikk jeg uten probelm -det er nå etterpå jeg har hatt abortene.. 7aborter? Hvordan greier du å hente deg inn igjen? Du er utrolig flink, stå på -jeg unner deg virkelig at det skal klaffe for deg nå, det fortjener du så virkelig!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142632695-leiden-mutasjon/#findComment-142633574
Luddes mamma Skrevet 2. desember 2010 #4 Del Skrevet 2. desember 2010 Gratulerer med ny graviditet! Krysser fingrene for deg. Det går jo som regel bra :-) Syns det er pussig at du ikke får albyl-e. Det er jo medisin man gir kvinner med Habituel abort selv uten problematikk som Leiden fordi de mener det kan hjelpe... Fragmin syns jeg du skal spørre dem om. Den virker på de mindre årene i kroppen (propp i ben og lunger) om jeg husker feil. Ikke noe gøy og sette sprøyter i magen og se ut som en missbruker - men det blir en detalj i sammenhengen. 7 aborter... Jeg har heldigvis verdens beste sønn og mann, så jeg prøver å se det jeg har istedefor det jeg ikke har, men det er ikke alltid lett... Kan trykt si at jeg har noen tunge dager av og til. Vi har en tankepause nå etter siste aborten i oktober. Heller nok mer mot å gi opp enn å forsøke igjen, men har ikke tatt en beslutning ennå ;-) Stå på videre (mot legene) og lykke til! Håper datteren din får en liten søster eller bror i 2011. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142632695-leiden-mutasjon/#findComment-142634324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå