frøet76 Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Har ei tulle som nylig ble 2. Nå er det snart jul og vi funderer på julegaver til henne- en trehjulsykkel eller en såkalt løpesykkel. Noen som har noen tanker om fordeler/ulemper? Løpesykkel begynner jo å bli populært, men en på knapt 2 år, er kanskje litt liten til den? Og løpesykkel passer vel best til å brukes ute? Tenker å bruke den først inne nå på vinterstid. Har hørt at klassisk trehjuling er dårlig ergonomisk, men det kan vel ikke være skadelig å bruke den på sikt? Eller?
Puddingmama Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Jeg anbefaler løpesykkel. Vi har en ubrukt trehjulsykkel og en meget velbrukt løpesykkel her i huset. Pjokken fikk løpesykkelen til 2-årsdagen i januar og den ble vel ingen kjempehit før etter ett par måneder, menhan brukte den lite inne så han måtte vente på mindre snø. Han har ikke vært interessert i 3-hjulssykkelen etter det. Så vidt jeg vet så er det ikke noe skadelig med 3-hjuling, men den gir heller ingen nyttig balansetrening på veien mot vanlig sykkel. Det jeg synes er litt skummelt med 3 hjul er at de blir stødige med en gang men uten at de har kontroll. De kan f.eks sette ut for en bakke uten å kunne bremse og får veldig stor fart før de velter. På løpesykkel går det på en måte ikke raskere enn de kan kontrollere. Ned bakker så holder de beina mer nede i bakken før balansen blir god nok til å slippe seg. Om de setter uttfor uten å ha kontroll så ramler de oftest før farten er blitt for stor. En annen fordel er at de kommer seg lettere oppover bakker. På 3 hjuling må de som oftest ha hjelpi selv veldig slake oppoverbakker, mens det er enklere for dem på løpesykkel. For vår del har løpesykkelen gjort at vi kan gå tur i tilnærma voksentempo sammen med 2-åringen og det syns jeg er skikkelig luksus! Hehe, det var dagens løpesykkelpropaganda;)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2010 #3 Skrevet 3. desember 2010 Vi kjøpte vanlig sykkel vi, med støttejul (han er veldig flink), men angrer på at jeg ikke kjøpte løpesykkel nå, denne "øvelsen" minner mye om de vi trener på hos fysio, så hadde absolutt gått for løpesykkel!
camilla^ Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 Vi har både tre-hjulssykkel go løpesykkel. Det er løpesykkelen som har blitt utslitt. Trehjulssykkelen har igrunn bare blitt brukt om løpesykkelen har vært opptatt. Den har blitt brukt inne også, så den må ikke bare brukes ute. I barnehagen har de løpesykkler i forskjellige str, de er litt andeledes men fungerer på samme måte. De er som oftes opptatt av store og små hele dagen.
lille sprelle Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 vi kjøpte tohjulsykkel til snuppa på drøyt 2 år og angrer vel egentlig litt på at vi ikke kjøpte løpesykkel i stedet. Først nå er hun lang nok i beina til å ha glede av sykkelen (vi bruker den inne).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå