Gå til innhold

Fragmin inj., kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte m fragmin inj. for et par uker siden ca, men var på sykehuset her en kveld pga trodde det hadde kommet ut noe fostervann, heldigvis var det ikke det da.. Gyn legen så magen min og sa jeg satt sprøytene på feil sted. Jeg har altså satt de litt utenfor navelen der jeg får tak i mest fett. Har fått blåmerke hver gang. Hun sa jeg skulle sette de i en linje under navelen og nedover, da blir det ferre merker. Men det er jo veldig vondt pluss at jeg har truffet bl. åre hver gang.. og attpå til får jeg ikke tak i så mye fett der.. Hva gjør jeg feil?? noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier, så er veldig vant med Fragmin fra jobben, men har ingen erfaring med å stikke meg selv men kan prøve å hjelpe deg. Prøv å holde deg minimum 5 cm til hver side for navlen (nærmere er det mer blodårer som gir styggere merker), samt over navlen. Ikke gå helt ut på siden av magen da det der er mer blodårer igjen. Bytt på høyre og venstre side. Strekk huden litt før du tar ett godt tak på ett par cm mellom tommel og langfinger. Før du stikker berører du såvidt huden med spissen - da kjenner du om du treffer ett nervehode eller ikke, og det gjør at stikket ikke blir så vondt. Du skal kun berøre forsiktig, ikke rispe med spissen slik at du blør! Noen vil sikkert protestere mot dette og si at det ikke blir sterilt stikk, men det blir det uansett ikke så lenge en ikke desinfiserer huden først, men det er helt unødvendig - du er hjemme hos deg selv, ikke på sykehus, og dermed er det kun dine egne bakterier.

Lykke til :)

Skrevet

hei=)

jeg setter fragmin dagelig=) har gjort det siden jeg ble gravid. jeg har oxo fått opplæring i å sette ca 5 cm ut fra navelen=) men ikke så langt ned. å annen vær gang på høyre og venstes side=) noen dager er det døds vondt å andreikke. men jeg renser huden først=)

Skrevet

hei=)

jeg setter fragmin dagelig=) har gjort det siden jeg ble gravid. jeg har oxo fått opplæring i å sette ca 5 cm ut fra navelen=) men ikke så langt ned. å annen vær gang på høyre og venstes side=) noen dager er det døds vondt å andreikke. men jeg renser huden først=)

Skrevet

Takk for tipsene;) Skal prøve å gjøre det slik dere sier, det var bare så rart at legen sa at jeg skulle sette de i linje ned fra navelen for å unngå bl merker, for det hjelper jo tydelig ikke..

Skrevet

Hei.

Jeg fikk i uke 32 blodpropp og ble satt på fragmin. Nå er jeg i uke39 og magen er så utrolig stor og huden veldig stram. Jeg har hele tiden satt sprøytene i armene eller låret. fikk beskjed om at det ikke har noe å si på opptaket hvor du setter den så lenge de blir satt rett under huden. Får noen få blåmerker innimellom, men det er ikke ofte. Det er min kjære som setter sprøytene og de blir satt morgen og kveld.

Tenkte jeg skulle fortelle om dette, siden jeg selv ikke har klart å sette i magen.... Men var jo veldig stor da jeg begynte på fragmin.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...