Gå til innhold

X'er og jul

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde dere stillt dere til dette dilemmaet?

Kjæresten min skal feire jul sammen med x-kjæresten og deres 2 barn. Det er 2,5 år siden de gikk fra hverandre, og vi har vært sammen i litt over 1 år, og jeg er gravid i 3 mnd. I fjor så jeg ikke dette på som ett problem. Forholdet vårt var ganske ferskt, og det var hans tur til å ha barna i julen.

(Det var den første julen for barna etter foreldrene gikk fra hverandre) Så altså, - kjæresten feiret jul sammen med barna hos sine foreldre, og x'n var der til middag og resten av julekvelden... Husker jeg tenkte; Dette må være siste gangen...? Har forståelse for at man kan gjøre slike ting når bruddet er "ferskt", og siden det var den første julen.. Men i år nevnte han tilfeldigvis at han kom til å dra til sine x'svigers for å være sammen med barna på juleaften..og x'n er jo selvfølgelig der... Vi hadde i utgangspunktet ikke planlagt å ferie jul sammen, jeg skulle være hos mine foreldre, og vi hadde ikke snakket mer om det.. Har jeg rett til å reagere på dette? Synes i grunn de gjør barna en stor bjørnetjeneste..! De har valgt å gå fra hverandre, og med det så har de jo valgt å ha barna annenhver jul/påske/nyttårsaften etc. Er det ikke da naturlig at han er sammen med meg de årene moren skal ha dem? Vet han sliter med mye dårlig samvittighet for det bruddet på vegne av ungene.. X'n er han ikke så veeeldig glad i.. Hvordan blir det neste år? Skal jeg dra bort med en 6mnd gammel baby for at hans x skal få være sammen med barna sine på juleaften? Jeg er frustrert! Håper på råd, kanskje spesielt for dere som er/har vært i lignende situasjoner...

Lila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er hyggelig og veldig voksent at de klarer å feire jul sammen med barna. For barna betyr dette sikkert MYE mer enn DU tror, og de skjønner jo sikkert at mor og far ikke er sammen av den grunn. (kjærester altså)

Og btw: du kan ikke sammenligne denne julen med neste jul, hvor du og han kommer til å ha et barn sammen. For da må han selvsagt være sammen med deg, hvis ikke så vet du jo hva som gjenstår...

Men han vet vel sikkert at dette er den aller siste jula hvor barna hans får sjansen til å feire sammen med begge foreldre i samma hus. Så klip igjen på deg, å dra hjem til din familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man feirer jul sammen med sin gravide kone, ikke med eksen. Enten feirer dere jul hjemme hos dere selv, eller han reiser med deg, eller han tar deg med seg dit han skal, alternativt dere finner et annet sted å ferire jul, et dere finner på sammen. SÆRLIG når du ikke er komfortabel med at han feirer jul hos eksen og hennes familie.

Om han skulle feire jul med barna sist jul, kunne han ha ordnet jul for dem selv, gjerne sammen med deg, ikke vært hos eksen og hennes familie. Det samme gjelder nå, om han ikke vil reise med deg, så hadde ikke jeg heller resit. Om du må reise fordi dine foreldre er alene eller syke er det faktisk ekstremt dårlig gjort å ikke bli med deg.

Jeg sier ikke at jeg ville ha stillt ultimatum, sier bare at det er utrolig hvor egoistiske menn med barn fra før kan greie å prestere å være mot sin nye kone. Du er gravid og da må han sette forholdet deres først, om ikke han gjør det vil han med tid og stunder ha flere hjem han må besøke på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo selv at de ikke skulle feire sammen i utgangspunktet. Da skjønner ikke jeg problemet. Hvis du uansett hadde tenkt til å stikke hjem til dine foreldre uten han, kan vel han feire der han vil. Det er jo flott at de klarer å samarbeide såpass at de kan feire jul under samme tak. Det er sikkert veldig stort for barna.

Neste år har dere barn sammen, og da er det vanlig at dere feirer sammen. Da blir det nok kun annet hvert år som barna feirer med faren. Det er sikkert vanskelig både for dem og for han. Jeg ser ikke problemet med at de feirer sammen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss forskjell på å feire jul sammen med mor og far, contra det å ferie jul med eksen, synest du ikke?

Det er faktisk eksen hans det er snakk om. Ikke alle er så fryktelig komfortabel med menn som skal være så fryktelig intime med eksen, feire jul, sitte med eks svigerfamilien etc.

Det handler om å satse på sin nåværende, å prioritere den familien han er i ferd med å skape, den dama han har valgt. Fordelen for barna hans med å ha han der bør være innmari stor, når man måler det opp mot skaden han gjør mot sin kone og mot deres forhold, særlig nå når det er barn på vei.

Nei. man trenger ikke å ferire jul med eksen, ikke når man er involvert på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos x-ens foreldre. Jeg synes det hadde vært mer kleint om det kun var de og barna. Skal han måtte sitte å ha en stusslig jul uten barna, når hun reiser vekk allikevel? Da fikk hun heller ønske seg at han ble med hjem til hennes foreldre, eller at de kunne feire kun de to eller sammen med hans foreldre.

Jeg synes det er bra at de kan samarbeide godt om barna, og sette dem i førersetet. Jeg regner med det er ønske om å se barna og ikke x-en som står i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at siden du allerede hadde planer om å ikke feire jul sammen med han, at det er kjempe greit det han gjør her. Han vil nok heller være sammen med barna, enn med sine foreldre (eller hva han hadde tenkt). Barna kommer fremfor alt, og han tenker nok BARE på dem å ikke noe annet. Fra og med neste år har dere ett felles barn og siden det da er hans tur å ha barna, så blir det nok til at dere kan ha jul hjemme hos dere, og da tror jeg nok at tradisjonen starter :)

Jeg har en onkel som fremdeles til tider feirer jul sammen med mamman til barna sine, barna er 15 og 16 år gamle. Disse er bare utrolig gode venner, og begge er i forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at dette er helt greit, de blir jo det siste året siden dere har barnsammen til neste år.

Livet er for kort til å være sint på typen fordi han vil feire julaften med barna sine!!! Se heller det positive i det og prat med han allerede nå hvordan dere skal gjøre det til neste år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke skal bekymmre deg for neste år og om du gjør det så snakk med han.

Du sier jo at dere ikke skulle feire jul sammen så han velger ikke bort deg når han feirer med barna og exen, og siden han ikke skal feire med deg hvorfor skal han ikke feire med barna?

Neste år har dere barn sammen så da er det vel også naturlig at dere feirer sammen. Om dere lar moren til barna feire med dere blir jo noe dere må bestemme. Men det er johans jul så du må jo infinne deg med at han har barna sine da.

Jeg og mine barns far bestemte oss for å avslutte forholdet for nå 2 år siden, vi bodde sammen til over jul for barna og i fjor kom han å feiret jul med oss. Det samme skal han i år.

Han bor langt unna og barna ser han bare 2 ganger i året så om han skal ha samvær med barna må det skje på deres primisser og derfor i deres hjem.

Han kommer for å se barna sine, har ikke følelser for meg og ikke jeg for han. Vi klarer å holde en vennskaplig tone og barna koser seg, enkelt og greit.

Han vil alltid ha valget om han vil komme å se ungene sine, men jeg har også sagt at får han dame som han stifter familie med så får han velge enten feire med ny dame og deres barn eller ta med både ho og ungene når han kommer. For det er ikke aktuelt for meg at han skal overse nye barn til fordel for våre heller.

Og så skal du huske fordet om han ikke orket å leve et liv med exen så var det han og ikke barna han valgte bort og det er naturlig at han vil tilbringe tid med de om han kan. Ingen god mor eller far ønsker å ikke få være der med barna sine på julaften om de har et valg, skillt eller ikke. Så det er ganske naturlig at han har valgt slik når du og han alikevel ikke har planer om å feire sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene. Synes denne situasjonen er ett tveegget sverd. Vil bare oppklar ett par ting: Jeg er ikke hans kone, vi er ikke per. i dag samboere (flytter sammen over jul). Vi hadde heller ikke valgt å feire jul hver for oss, vi hadde rett å slett ikke kommet så langt at vi hadde fått pratet om det enda. Kjæresten min har barna 50%, og x'n bor i samme kommune. Så han er heldigvis ikke en av de fedrene som ikke får se barna sine så mye som mange andre fedre. Grunnen til at det er litt vondt for meg å "sende han bort", er at hans x-kjæreste bruker veldig mye tid å energi på å sverte meg på den lokale ryktebørsen. I fjor vinter kom hun på døra, gråtende, med tidenes tordentale om hvor forferdelig jeg var til han.. Hadde ikke denne bitterheten ligget bak, hadde nok situasjonen vært annerledes. Har selv skilte foreldre ( de gikk fra hverandre da jeg var 14 og broren min 9), der og feriet vi den første jula etter bruddet sammen, men allerede da synes jeg at det bare var rart. Året etter hadde mamma fått ny kjæreste, og da ble det naturlig å ikke feire på denne måten.. Siden den gang har jeg og broren min besøkt henholdsvis mor og far annethvert år i jula, og det har fungert kjempefint :) Men nå er min kjærestes barn noen år yngre enn jeg var.. Jeg stoler på kjæresten min, men hennes oppførsel ovenfor meg gjør at jeg ikke stoler på henne...? Hun er en veldig utspekulert dame som titt og ofte bruker barna på feil måte for å viljen sin ovenfor han..

Hilsen HI (Lila)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv at dere i utgangspunktet ikke skulle feire jul sammen. Da kan da det ikke spille noen rolle. Tror nok baren ar veldig klar over at det er slutt mellom mamma og pappa uansett, så da må det da være ekstra koselig at de kan feire med dem begge en siste gang.

For når det kommer til neste jul må du slutte å ta sorgene på forskudd, snakk heller med han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde som sagt ikke avtalt å feire jul hver for oss, hadde ikke kommet så langt at vi hadde diskutert det ennå bare :) Selvfølgelig synes jeg det er positivt at foreldre kan han ett godt samarbeid selv om de er fra hverandre, - for barnas skyld. Men da kreves det en god dose "voksenhet" fra dem begge, og de må være klare ovenfor barna att mamma & pappa ikke bli sammen igjen ( de fleste barn ønsker jo innerst inne det..) og den oppførelsen ser jeg desverre ikke fra x'n han sin side (går ut i fra at hun er sjalu, og det er derfor hun stadig prøver å grave i min fortid, slik at hun kan finne noe "å ta meg på"...)

HI - Lila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hi ;)

Min mann kunne bare prøvd å feire jul med sin x!! De har barn sammen, og de julene som var før vi fikk barn feiret han med meg! Vi hadde guttens hans annethvert år. Fra han var 2 år. De kan bare venne seg til å være annenhver jul hos mor å far. Om min mann hadde så mye som vurdert å feire noe som helst med sin x, kunne han pakket å dratt!! Samme om du er gravid eller ei... mannen din feirer ikke noe med x når man har nytt forhold!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller ikke godtatt dette HI.. men syns kanskje du skal la det gå for denne gang.. Ting vil nok forandre seg til neste jul :) Men rett, det er det ikke..Og jeg synes ikke de gjør barna en tjeneste.. Jeg og min X har ikke feiret jul sammen siden vi gikk fra hverandre, og vi har 2 jenter på 4 & 7 år.. Men vi har innført en julelunch tradisjon, dvs at barna er på julelunch hos meg på juleaften de årene de skal være hos faren, og motsatt. Det har fungert kjempefint. Barna får også julegavene fra meg og min samboer da, og så tar de med seg resten av gavene til faren sin.. ..Men både jeg og min x deltar på ting som barnehagetilstelninger og skoletilstelninger sammen med barna sammen, selv om vi ikke sitter oppå hverandre... Det virker som om det har vært helt greit for våre nye samboere, og da er alle fornøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å ville ha i pose og sekk.

Når man velger å gå fra den man har barn med, så er faktisk en av konsekvensene at man ikke får se barna sine så mye som før, og vanligvis bare annenhver jul og påske. Ja, kjipt for barna og kjipt for foreldrene, men dette er faktisk et valg foreldrene har tatt og da får de lære seg å leve med det.

Hadde aldri i verden godtatt at typen hadde feira jul hos eksen, ærlig talt, får være måte på hva man skal finne seg i av tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mor & far går fra hverandre, mener jeg det er naturlig at barna feirer jul hos sine foreldre annethvert år.

Jeg er ikke selv skilt, eller har skilte foreldre, men vi har selvsagt noen i nærmeste familie som er det. Der har sønnen feiret Julaften hos far og Nyttårsaften hos mor det ene året, også vise-versa det andre. Kan det være så vanskelig å få til da?

Kan ikke skjønne hva ex'er har å gjøre sammen en Julaften, i hvertfall ikke når den ene (eller begge) har en ny kjæreste. Det passer seg ikke mener jeg.

Og som du sier mht. egen erfaring: Ungene synes kanskje ikke at "alt er det samme" lenger, og da blir det en litt "rar" julefeiring anyway med både mor & far tilstede. Like greit å starte med separate julefeiringer med en gang tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir så sint når jeg leser innlegg som dette!

Nei så klart ikke han skal feire jul med eksen sin!! Han har valgt å gå fra denne kvinnen og starte ny familie med deg.

Seriøst hva er det med disse fedrene som føler de må gjøre sånne ting ovenfor barna? Send han til en familieterapeut/psykolog.

Barna blir bare mer forvirret av at mor og far feirer mens de vet at du er den nye kjæresten til pappa og venter en lillebror/søster. Og der sitter sikkert eksen og håper på gjenforening også, hele situasjonen er jo bare kleint.

Greit nok at dere ikke skal feire sammen... men da feirer han sammen med sine foreldre og ikke eks-svigerforeldre!

Barn er utrolig tilpasningsdyktige og de skjønner at far og mor har gått fra hverandre og at jul feires med de annethvert år.

Jeg hadde aldri godtatt dette, men det er ikke du som må fortelle han dette (for da er du den slemme) men finn en terapeut/psykolog (helst en mann) og han vil bli forklart hvordan han skal håndtere mine, dine, våre barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg FATTER ikke at xer skal feire jul sammen!! Hva med å starte nye tradisjoner med de nye familiemedlemmene! ER DET SLUTT SÅ ER DET SLUTT! Tenk så forvirrende for barna at mor og far er sammen i jula, nei fysj for noen dobbeltmolarister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å eventuel få oss til noe slags terapi ja.. Er vel flere ting som skurrer, som vi ikke klarer å prate skikkelig om... Er noe som kalles NY-familie samtaler tror jeg, der man kan snakke om hvordan man vil ha det i forhold til "nye-familier", x'er, tradisjoner, felles barn, særkullsbarn osv.. Tror det hadde vært meget nyttig for oss... For dette er bare en av tingene vi er uenig i.. Virker som det er veldig viktig å være bestevenn med x'n...

Takk for mange gode råd og svar :)

HI - Lila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dobbeltmolarister, artig skrivefeil:)

Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for følelsene hans overfor eksen, dette har nok KUN med barna hans å gjøre. Du skrev jo selv at han har dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man feire jul sammen med exen sin, hører det hjemme å være MED ! det mener jeg i hvertfall.....

*Blomst*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, off, ja blir vel litt paranoid til tider.. og merker jeg er veldig hormonell i dag... Også blir man jo ganske påvirket av svar man får her inne også da.. Håper han er over x'n i alle fall... Tror nok det er barnas vel han tenker på..

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...