Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Fikk en liten kilo med indrefilet av hjort av en venninne. Innpakket i aliminiumsfolig og plast. Skal spise denne i morgen kveld (20-tiden), og har da planer om å langsteke den i minst 6 timer før dette. Jeg fikk den frossen for en stund siden og tok den opp av frysen i dag og la i kjøleskapet. Men den er j fortsatt frossen jo! (og for de som nå tenker "ehhh..jaaa..hva trodde du?", jeg trodde faktisk den ville tine på en dag! er fersk på dette ;-)) Vil gjerne ha den i romtemperatur en stund (2-3 timer minst) før jeg steker den og hiver den i ovnen, men bør jeg ta den ut allerede nå for at den skal tine ferig til litt ut på dagen i morgen? Og da evt pakke den ut nå, ller i morgen? Eller er det håp om at den vil være noenlunde ferdig tint til i morgen tidlig/frmiddag? Enklere formulert. Hva ville erfarne du gjort? ;-)
Renate :-) Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 jeg er ikke erfaren bare så det er sagt... men ville pakket den ut nå, lagt den på ett fat med plastikk over for så å la den stå i kjølskapet til imorgen tidlig, da ville jeg sett ann om jeg satte den på benken for tining eller lot den stå i kjølskapet
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2010 Ja, om jeg klarer pakke den ut så, litt redd for at aliminiumen er frosset fast, hehe... Neida, klarr å "bøye" litt på den, så den er ikke helt gjennomfrossen lengr, men langt i fra tint også.
~sjiraff~ Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 Hadde tatt den ut av kjøleskapet i kveld da du legger deg. Legg den evt i kjøleskapet igjen i morra tidlig om den er gjennomtint da. Med mindre du har 30 varmegrader inne holder kjøttet seg helt fint. Jeg tiner alltid elgstekene på benken over natta, ellers tiner de jo aldri )
~sjiraff~ Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Ser at du klarer å bøye på den så da begynner den i grunn å bli ganske tint. Da kan det være lurt å la den ligge i kjøleskapet eventuelt om du har en bod e.l. som er litt kaldere? Ta den heller ut av kjøleskapet i morgen tidlig, så kan den ligge og tine ferdig og bli romtemperert i løpet av dagen.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2010 Ok, da hører jeg på erfarne viltdyrkjøtt-folk ;-) Bør jeg pakke den ut? Og hvorfor legge den i kjøleskapet igjen?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2010 Ok, da gjør jeg det. Regner med at vekkerklokken min med ødelagt snoozer slår inn rundt 5.30-6 en gang i morgen og insiterer på at vi voksne skal stå opp med henne da, så er jo ikke sååå lenge til det ;-)
Gjest irismor Skrevet 2. desember 2010 #8 Skrevet 2. desember 2010 Når vi skal ha vilt til middag så gjør jeg på følgende måte (samme om det er biff eller stek). Hvis jeg skal bruke kjøttet på lørdag så tar jeg det ut av fryseren på torsdag. Lar det så ligge i kjøleskapet, fredag kveld (rett før jeg legger meg) så tar jeg kjøttet ut av kjøleskapet og lar det ligge på benken til jeg skal bruke det på lørdag. Da får du den perfekte lille ekstra mørningen. Viltkjøtt trenger og tåler litt røffere behandling enn oppdrettsmat. Men når du legger kjøttet på benken så legg det i en plastpose og ikke dekk det til med aluminiumsfolie. Server indrefileen med soppstuing (fløte, sopp og krydder), brokkolie og fløtegratinerte poteter eller saltbakte poteter. Ikke drep indrefileen men la den være rosa inni, fres den i panna og langstek den i ovnen på svak varme :-) Hilsen en jeger som nå ble så sulten at det blir hjortytrefile til middag på lørdag :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. desember 2010 Takk for svar du! Nå tok jeg den ikke ut før i dag tidlig, men da var den nesten helt tint også, bare litt småfrossen i midten. Tror den veier ca 800-900g, så er ganske stor, men ikke enorm. Den jeg har er ganske avlang og ikke så tykk, noe jeg burde tenke på der? Hva bør kjernetemperaturen bli i en slik stek, og når ville du satt den i ovnen for å få den klar til kl 20 i kveld? Kan du gi litt mer konkret oppskrift på soppstuingen din? Det hørtes veldig godt ut :-) Fløtepoteter og brokkoli tenkte jeg å ha til uansett. Kjempegreit med en jeger som har god peling som gidder å svare ;-)
Gjest irismor Skrevet 2. desember 2010 #10 Skrevet 2. desember 2010 Heisan La kjøttet ligge på benken i romtemperatur nå til du skal bruke den i kveld. Må ikke ligge fra dagen før men da får du en ekstra flott mørning. Indrefilee er ganske mørt i seg selv så det holder å ta den ut i dga. Perfekt temp på indrefileen er 65 grader. Da er den rosa men ikke blodig. Hvis den er lang og tynn (noe som er veldig normalt for indrefilè av hjort ;-) så trenger den ikke lang tid i ovnen kanskje 15-30 min, men ikke så dumt med steketermometer. Soppstuingen er så enkel at den nesten er litt simpel, men utrolig god. Skjær fersk champignon i skiver og stek de i panna med litt smør ikke olje. Krydre med ønsket krydder, jeg bruker pepper og salt som jeg kverner ikke ferdig malt. Så slenger jeg oppi en trusk med kremfløte (den lille boksen). Og lar det hele stå å putre til fløten har tyknet. Men er dere mange så trenger du kanskje litt mer enn 1 kremfløte. Kommer litt an på hvor mye champignon du har. Når jeg lager til 2 så plukker jeg nesten en papirpose, det blir litt mye til 2 men vi er så glad i soppstuing. Så er dere 4 så kanskje 1 1/2 pose og nesten 1 1/2 med fløte.Når du heller i fløten så ikke hell i alt på en gang men 1/2 parten og så la det koke inn. Før du har i resten. Når du har slik soppstuing så trenger man nesten ikke noen saus. Men lov meg 2 ting. Når du steker kjøttet så bruk ekte smør (tinesmør) ordentlig kjøtt fortjener ordentlig smør. Og ikke erstatt kremfløten med matfløte. Du kan bruke lettrømme og så spe med kremfløte men det beste er bare kremfløte da lettrømmen fort kan korne seg. Ble langt gitt .-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2010 Oi, tusen takk for langt og godt svar! Og of course bruker jeg setersmør og kremfløte, jeg er nybegynner, men ikke simpel ;-P (hehe, neida, men akkurat dette har jeg fått med meg) Tenkte å langtidssteke steken jeg, bør den ikke stå i mer enn 30-40 min da? F.eks 3 timer på veldig lav varme? Takk for oppskrift på soppstuing, jeg er også veldig glad i sopp, og det beste er ofte det enkle :-)
Gjest irismor Skrevet 2. desember 2010 #12 Skrevet 2. desember 2010 Er det stek eller indrefile?? Stek trenger 2-4 timer Indrefile er mye tynner og trenger ca 30 min
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2010 Indrefilet tror jeg. Ser veldig fint ut det kjøttt i hvertfall. Men kan man ikke steke inderfilet lenge i stekeovnen da? Om jeg setter den på 70-80 grader f.eks?
Gjest irismor Skrevet 2. desember 2010 #14 Skrevet 2. desember 2010 Sett ovnen på 70-75 grader og stek, men sett i et steketermometer. Da har du full kontroll :-) Når kjøttet er ferdig så lar du det ligge på benken og "hvile" i 5-10 minutter før du skjærer det opp i serveringsstykker. :-) Blir så sulten hver gang jeg svarer deg på dette innlegget. Jammen godt at vi skal på julemiddag med jegerforeningen i kveld :-) 3 retters viltmiddag på Holmenkollen =o) Gleder meg. Et annet lite tips er at den soppstuingen er kjempegod til hvilken som helst type biff :-)
weihnachtmarkblomstre Skrevet 2. desember 2010 #16 Skrevet 2. desember 2010 Ja, eller kjøtthue om du vil... eventuelt de som går med kjøttkjole?! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå