enits40 Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Blir så nedslått av dette. Gir pupp ca hver tredje time, og føler at han ikke vil noe mer - ofte sovner han underveis og ligger bare og sutter litt,. Mater hver tredje time om natta også, så skjønner ikke hvorfor han ikke legger på seg mer. Kan det ha noe å si at han bæsjer en 4-6 ganger i løpet av dagen/døgnet? Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Får han nesten ikke til å spise oftere - i så fall sovner han som sagt. Bør jeg begynne å gi litt mme i tillegg? HVor mye og når i så fall? Var på helsestasjonen i dag, og de anbefalte at jeg skulle pumpe meg etter hver amming, men det synes jeg høres helt pyton ut. Noen som har erfaring? Huff, føler meg helt elendig. Og jeg som trodde at alt gikk på skinner....Nå føler jeg at han aldri kommer til å runde 4 kg,... Stort sukk fra deppa
cadence Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Kanskje han bruker mye krefter på ammingen og kun får den tynne formelken før han sovner?Da går han jo glipp av "fetmelken" som kommer tilslutt. Prøv å håndmelke ut noe melk først,slik at utdrivningsrefleksen er godt igang, og får ut litt formelk. Syns du skal prøve det før evnt MME, så sant du ønsker å amme da:) Antall bæsjebleier skal du ikke bekymre deg for; vesla mi har bæsjet ut opptil 15 bleier daglig siden hun var to uker gammel...
sillyfilly og Olivia Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Kanskje du skulle prøve å pumpe deg før måltidet og gi det på flaske se om du får i ham mer? Hvor lenge spiser han hver gang han ammer? Kan som ei annen nevnte være at han blir sliten etter formelka og ikke orker å ta mer. Eller så synes jeg egentlig du bare skal se etter tegn på om han er fornøyd. Om han har det greit liksom. Som du sier han sover mye, da får jeg inntrykk av at han får nok mat. For barn som er sultne sover jo ikke så veldig godt. Hvis du velger å prøve mme, bør du amme han først for å opprettholde melka, også lage feks 50 ml og se om han vil ha det. Hadde samme problem med at tutta mi ikke la noe særlig på seg. Det endret seg da vi begynte med en flaske mme om kvelden. Jeg ble også veldig deppa av det. Følte meg mislykket som ammer. Ble faktisk også sint på hs som foreslo tillegg. Var jo sliten og trøtt og førstegangmor.
enits40 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2010 Takk for svar, snille dere. :-) I og med at han ofte sovner ved puppen, slipper han den nesten aldri, men ligger og småsutter i ca. en halv time på hver side (til jeg tar han fra). Men hvor effektiv spising det er, vet jeg jo ikke.... Tror jeg skal prøve tipset deres med pumping i noen dager, og går det like dårlig ved neste veiing, prøver jeg mme som tillegg etter amming (50 ml). Håper det går bedre, synes liksom alt er så sårbart når de er så små - min veier bare 3,6 kg!!
Mamma te Mini Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Jenta mi slet også med å legge på seg da hun var liten, hun gikk faktisk ned i vekt de første to ukene. Hun var også veldig trøtt og sovnet hele tiden ved puppen, og det trenger ikke være et godt tegn, men heller motsatt, at han får for lite mat og blir slapp, slik var det med mini her.. Jeg måtte pumpe meg å gi på flaske en periode for å ha kontroll på hva hun fikk i seg, etterhvert supplerte jeg med mme (av diverse årsaker), før jeg var tilbake på fullamming igjen etter noen uker. Nå følger hun kurven sin fint, men er ikke blant de største. (Hun var forresten 3,1 kg da hun ble født, og 2,8 kg på det minste). Prøv å pumpe deg og gi, det er lettere for han å få i seg, og du får mer kontroll.
Canari Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Hei, da jenta mi var lita, sovnet hun også veldig på puppen, jeg fant tips som fungerte, nemlig massere under forsålen, i håndflaten eller irrirete/pirke på ryggen, sånn at hun ikke sovnet før hun var ferdig. Og sovnet hun ordentlig likevel, tok jeg et bleieskift før vi fortsatte. Sånn små sutting mens han sover tror jeg neppe gir så mye. NB - det er også viktrig å ikke skifte pupp for ofte, dersom han bare ammer ordentlig en kort stund.
Steget Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Min datter la også på seg lite når jeg trodde amminga var i ferd med å gå seg til. Skikkelig nedslående at hun bare hadde lagt på seg 50 gram på en uke. Fikk et tips fra helsesøster som vi fulgte et par kvelder. Jeg pumpet meg og så tok vi en måleskje med mme-pulver oppi melka og ga henne på flaske på kvelden. Det gjorde vi to kvelder. I tillegg til at hun sov godt de nettene hadde hun ved neste veing lagt godt på seg! Vi fikk ikke til amminga, så jeg pumpet og ga på flaske en stund, men gikk over til mme etterhvert.
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 Jenta mi la også på seg lite de første ukene. Hun sov og sov. Sovna ved puppen, lå lenge og bare småsuttet. Fikk tips på helse stasjonen om pumping slik du gjorde. Gjorde det ikke. I tillegg fikk jeg tips om å massere henne litt på føttene eller hendene mens hun lå til brystet, og stryke i panna/oppe på hodet for å stimulere henne til å være våken. det fungerte. Men det beste tipset jeg fikk var å kle av baby til bare bleia, legge henne på et pledd ved siden av meg slik at hun ble litt "avkjølt" og våken. Når hun lå der for seg selv en liten stund, våknet hun liksom litt til og spiste mer effektivt. Hvis hun ble søvnig igjen, la jeg henne fra meg på ny en liten stund til hun var mer klar igjen. Det var iherdig jobbing noen dager, utrolig slitsomt, men det svarte seg og hun kom liksom over kneika. De sover jo veldig mye i starten, og jeg fikk høre at noen babyer "glemmer" å si ifra at de vil ha mat, de er slitne etter fødsel og sover heller. jenta mi var nok sånn for jeg måtte vekke henne til mat. Det gav seg etter de første ukene, da virket det som at hun hadde sovet fra seg og forsynte seg grådig av melka på egenhånd. Kanskje fungerer noe av dette for dere også? Skjønner du synes dette er slitsomt, har vært der selv... Man tror at det meste skal gå knirkefritt, men jammen er det en god del å stri med når man blir mamma:-)
Mamma's Magic Skrevet 2. desember 2010 #9 Skrevet 2. desember 2010 Jenta mi la også på seg lite i begynnelsen. Men det går seg til, ikke vær redd! Men det er klart at her gjelder det å kjøre feitekur. Kan godt hende babyen din er litt slapp og sliten, siden han får i seg litt lite næringsrik melk. Jeg tror du kan gjøre to ting; enten pump deg og berik melken med mme-pulver (anbefaler HIPP), eller gi mme på flaske. Hvis babyen får i seg mere fett, vil han orke å suge mer, han vil suge lengre før han evt. sovner ved puppen. Ikke vær redd for å bruke tillegg, det er bare tull at det skal skade ammingen. Vi brukte masse tillegg i begynnelsen, og jenta mi på 4 mnd vil ikke engang ha flaske i dag (uten at det er spesielt positivt...), så hun foretrekker helt klart pupp. Jeg husker den vonde følelsen av at babyen ikke la på seg,. det var fælt, men jeg skal love deg at snart er han rund som en kule! Lykke til:)
Mamma's Magic Skrevet 2. desember 2010 #10 Skrevet 2. desember 2010 Synes forresten det høres sjelden ut å amme en så liten baby hver 3. time. Jeg ville prøvd annenhver time i en periode, og se hvordan det går.
enits40 Skrevet 2. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2010 Takk for gode tips! Jeg skal prøve alt nå, selv om jeg må innrømme at det er utrolig slitsomt nå....Kjenner også at humøret falt helt i bånn etter den målingen på helsestasjonen! Å få til amming noe oftere enn det jeg gjør, blir nesten umulig for enten sover baby, eller så har han knapt sluppet taket siden forrige amming...I natt prøvde jeg å stille klokka på annenhver time gjennom natta, men flere ganger var det helt umulig å få ham våken og jeg følte at jeg nesten bare slet han ut... Ja, ja- jeg får løpe til pumpa! ;-)
LittLykkelig Skrevet 2. desember 2010 #12 Skrevet 2. desember 2010 Hei! La merke til at du skrev at han lå ca en halvtime på hvert bryst. Jeg tror jeg bare ville gitt et bryst ved hver amming jeg. Da er du sikker på at han får i seg all den fete melka. Min er 6 mnd nå og har aldri trengt to bryst til hvert måltid. En periode da jeg bytta bryst på han og ga han begge, var han veldig misfornøyd. Det viste seg at han da fikk altfor mye formelk og ikke rakk å komme til den fete før jeg bytta pupp.. Så med mindre jeg misforstod deg, så ville jeg bare gitt han et bryst. Kanskje det hjelper Ellers har du fått mange fine råd her oppe. Ikke begymre deg, det går nok bra skal du se Lykke til!
mandalay Skrevet 3. desember 2010 #13 Skrevet 3. desember 2010 Jeg opplevde det samme som deg bare at mini gikk ned 10 gram da hun var etpar uker! Begynte med MME som tillegg til hvert måltid ettersom jeg sannsynligvis har for lite melk. Dette fungerer veldig fint! Hun er nå 10 uker og det er veldig ulikt hvor mye hun går opp, og hun har kun gått opp 1.2 kg fra fødsel. En tynn, lang baby:-) De siste to ukene har hun gått opp 260 gram per uke, mens denne uken hadde hun kun gått opp 60! Så lenge de er blide og fornøyde samt har nok tissebleier i døgnet er det visst ingen grunn til bekymring. Men kanskje du som meg ikke har nok melk..?
Swiftie Skrevet 3. desember 2010 #14 Skrevet 3. desember 2010 Hei, fikk noen tips fra sykehuset når tvillingene mine ble født. Vi fikk beskjed om å massere babyen i håndflaten som tidligere nevnt, noe som skal stimulere sugerefleksen. I tillegg hadde vi en pause med bleieskift eller gjøre noe annet med babyen for å få den til å våkne opp litt. Til du som skrev over her, amming hver 3 time er nødvendigvis ikke for lite. Iallefall på nyfødt intensiv praktiserer de hver 3 time, om ikke det av spesielle årsaker må mates oftere. Barna der trenger jo som oftest all næringa de kan få, sia de ofte er små.
Mjølkekua Skrevet 3. desember 2010 #15 Skrevet 3. desember 2010 Ville bare si at du ikke må deppe! Du er flink og du ønsker det beste for barnet ditt ;-) jeg fikk sent melk med første og fikk beskjed om å amme ofte for å stimulere. Ammet nesten hver time med han, og ca hver andre time med nummer to. Masserte inne i hånda og skiftet bleie når de sovnet. Lykke til ;-) det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå