Gå til innhold

Spise- og leggerutiner ved 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange måltider gir dere pr dag (evt natt), og hva gir dere?

Her er det ca:

9.00: pupp

10.30: grøt

14 - 15: middagsglass, evt dessert.

18: grøt

19: pupp

NATTAMMING.. :(

Hun får som regel smaksprøver fra vår middagsmat i tillegg. Om hun virker sulten, får hun selvfølgelig mer mat. Men stort sett er det dette hun spiser i løpet av en dag.

Hva med dere andre?

Hun legger seg rundt kl 19 på kvelden. Da synger vi for henne til hun sovner. Om hun tuller mye, går vi ut av rommet til hun roer seg. Da blir hun fort veldig fortvila, og gråter sårt. Noen ganger tar leggingen 5 min, andre ganger laaang tid.

Hvordan gjør dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

09: pupp + grøt el fruktmos

11:pupp før soving

13:pupp + middag og fruktmos

15:prøver på pupp før soving,men ender m/flaske

17:prøver pupp igjen+ kveldsgrøt

19:flaske

23-24: sniker mini opp til puppen før jeg legger meg

Null mat på natta, mini er en engel!

Skrevet

Dette blir slik ca for vi har nettopp kommet inn i en god rutine:

06:pupp

09:grøt og sviskemos

12:pupp+ fruktmos

15:Middagsglass+fruktmos

18:pupp og grøt.

19: Natta:)

Hun sover 2 skift i løpet av dagen.

Hun får vann til hvert måltid.

Hva bruker dere å finne på med mini i løpet av dagen?

Jeg synes det er så vanskelig å introdusere henne for våres mat for vi bruke mye halvfabrikata og det er sikkert masse salt i det? Hun blir 7 mnd 13 desember.

Skrevet

Vi gjør litt forskjellig. Hun leker litt alene, men som regel må jeg være i nærheten for at hun skal gidde å ligge for seg selv. Nå som hun har begynt å sitte (Siden hun ikke velter, tenker jeg at da kan hun vel sitte..?), setter jeg henne på gulvet med MASSE leker i en armlengdes avstand. Da kan hun faktisk sitte en stund.

Hjemme så kikker vi litt i bøker, danser, øver på å krabbe, ser på barne tv (fantorangen), roter i kjøkkenskuffer, øver på å snakke osv.

Vi er også endel sammen med andre småbarn, på babysang, bader, handler, osv.

Jeg lar henne smake en liten bit på alt jeg.. Men ikke så mye halvfabrikata! Lager som regel det meste fra bunnen av egentlig..

Skrevet

min er ikke så fan av vann ennå, prøver og prøver!

tilsatte litt juice fra frukt, det hjalp noe.

Akkurat nå er vi mest inne i kulda, men vi gjør vel sånn ca:

-synger

-danser

-prater

-øver på krabbing

-øver på å holde fast

-husarbeid....

Kan ligge lenge for seg selv heldigvis.

Skrevet

Er ca. tall da, men han er som regel ganske strikse med klokkeslettet.. :P

07.00 60ml mme

10.00 Grøt +mme

13.00 fruktmos + mme

16.00 middag +mme

18.30tiden-grøt + vann

Nattstell

19.00tiden, helst før. Mme før senga.

Han legger seg rundt 19.00 på natten. Noen ganger sovner han med engang hodet kommer ned på puta, noen ganger tar det laaaang tid. Pleier å synge, kose og sånt før jeg putter han nedi senga, så får han en sang og kos der.. (Så er det litt opp og ned med trøst og kos om han ikke roer seg med engang) Noen ganger må jeg løpe inn 5-10ganger for smokken, andre ganger slipper jeg det. Han kan sove natta igjennom, men gjør det sjeldent.. :P

Skrevet

her går det ganske likt hver dag.

08.30 1 posjon grøt + 120 ml mme

12.30 et glass med frukt + vann

16.30 middag + vann/saft

20.00 1 posjon grøt + 90 ml mme

etter siste måltid er det kveldstell og inn i pysjen, får ligge å leke litt til hun har brukt opp den siste lille energien før jeg legger hun i senga. sovner som regel i løpet av 15 min, noen ganger må jeg inn å gi smokken eller bare løfte hun litt opp i senga. (har hevet senga ganske høyt da hun er veldig ofte forkjølet, så hun glir litt nedover iblant)

Skrevet

Her er våre måltider i løpet av dagen:

06.30: 160 ml MME

07.30: 1 posjon grøt+vann

11.15: 100 ml MME, 1/2-1 skive brød+vann, noen ganger hjemmelaget eple- eller pæremos

14.45: Middag - enten hjemmelaget eller glass (8mnd glass)

17.45: 1 stor posjon grøt+vann

18.45: 160 ml MME

Jeg har tydeligvis ei jente som er glad i mat. Må også få nevne at jeg nettopp har sluttet å amme. Ville avvenne hun helt og få inn ordentlige måltider, før jeg skal i jobb om en mnd, hvor det da blir helt umulig å få ammefri. Litt sårt kjenner jeg....

Angående søvn og leggerutiner, har jeg en engel. Hun har sovet rundt hver eneste natt siden hun var 3 mnd. Så her tar vi grøt først, så bader vi bort alt sølet og deretter litt lek med mamma og pappa, også får hun flasken på rommet hvor det er stille og mørkt. Deretter synger vi "So,ro, lillemann". Da legger hun seg ned på skulderen, hun skjønner at det er natta. Vi står og koser litt sånn, sier "mamma og pappa elsker deg" før vi legger henne ned, går ut av rommet, og lukker døren. Hun sovner som regel etter 15 min. Hun er i seng innen 19.00 hver kveld. Hun har smokk, som hun er veldig avhengig av, men nå som hun klarer å finne veien til munnen selv er jeg mindre inne hos henne for å gi hun smokken. Har 3-4smokker der, så det alltid er en tilgjengelig :) Hun bruker også en sauekos for å sove,men vi våker over den som en hauk, slik at vi går inn veldig ofte for å se at den ikke blokkerer for luftveiene. Vi fjerner den når hun har sovnet.

Vi begynte veldig tidlig med leggerutiner, når hun var 6 uker. Så vet ikke om det har hatt noe å si jeg. Vi har jo fulgt jenta vår sin rytme, også plutselig sov hun hele natta.

Hun har kun 3 dupper hver dag på ca en halvtime hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...