Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Jeg har en leirgryte stående på kjøkkenbenken. Den har stått der i tre år, og aldri vært brukt! Det er for gale... Noen tips til hva jeg kan lage i den?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Hva du vil? Bruker lage lammekjøtt i den. Lammeskank eller lammkottiser. Har i løk, gulrot, kålrabi, laubær, timian, salt, pepper osv, har i vann, hiver det i ovnen og lar det steke til det er ferdig. Serverer med rotgrønnsaker, potetstappe og sjyen i gryta til saus.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 Google leirgryte så får du opp en del
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Mmm.. Høres godt ut! Dette må prøves:) Prøvde å google mat i leirgryte men synes ikke det var så mange oppskrifter jeg... HI
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Jeg bruker den mest til å bake brød i, men også til middager av og til. Av middagsmat er denne favoritten. Kjøttdeig og potet i römertopf 6 pers. Ingredienser: 3 dl melk (evt. buljong) 4-5 skiver brød uten skorpe, skåret i biter (evt. 2 dl strøkavring eller 3 dl havregryn) ca. 1/4 ts pepper – eller noen tak med pepperkverna ca. 1/2 ts salt i kjøttdeigrøra ca. 1/2 ts salt på det første potetlaget ca. 1/2 ts tørket timian – eller annet krydder du liker og har i huset. ca. 600 gram kjøttdeig eller karbonadedeig 2 løk ca. 2 kg poteter 2 dl revet ost – den osten du har og liker. litt olivenolje Fremgangsmåte: Start med å legge leirgryta i vann, kaldt eller litt lunket. Den må stå i minst 20 min. La brødbitene, evt. strøkavring/havregryn svelle noen minutter i melk eller buljong. Ha i krydder og bland godt før du har i kjøttdeig. Alt blandes godt. Nå kan den røra settes til side. Skrell eller vask potetene og del dem i ca. 1 cm tykke skiver. Skjær purre eller løk i tynne skiver. Ta gryta opp av vannet og tørk lett over. Først et lag med halvparten av potetskivene, strø over ½ ts salt. Så et lag med halvparten av purren/løken, deretter all kjøttdeigrøra i et jevnt lag, så resten av purren/løken og på toppen et pent dandert lag med den andre halvparten av potetskivene.(jeg bruker ofte å legge to lag med kjøtt, men oppskrifta sier ett lag) Strø revet ost oppå potetskivene. Avslutt med å dryppe litt olivenolje over osten. På med lokket til römertopfen og inn i kald stekeovn innstilt på 200 °C i ca. 1,5 time. Hvis du vil ha en litt crispy overflate kan du ta av lokket og bruke grill siste minuttene. Her er brødfavoritten: Havrebrød i römertopf Ingredienser: 50 g fersk gjær eller 1 pk. tørrgjær 7 dl vann 1 kopp kaffe 1 dl soyaolje 2 dl sirup 5 dl havregrøt 2 ts salt 2 dl rugmel 1/2 kg sammalt hvete grov 1/2 kg hvetemel Fremgangsmåte: Sett gryta i kaldt vann. Rør ut gjæren i lunkent vann hvis du bruker fersk gjær, bland evt. tørrgjær med melet. Bland vannet med havregrøt, salt, kaffe, olje og sirup. Elt inn melet i flere omganger. Elt deigen godt i kjøkkenmaskin på laveste hastighet. Forhev deigen til dobbel størrelse. Ta gryta ut av vannet og tørk fort over innvendig. Smør gryten med olje, lokket også. Elt deigen godt og form den slik at den passer i gryten. Skjær et snitt eller flere i brødet med en skarp kniv. Dryss over havregryn. Sett på lokk og plasser på nederste rille i kald ovn. Sett ovnen på 200 grader og stek brødet i minst 1 1/2 time. Hvelv brødet på rist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå