Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Vurderer yrkesbytte. Trives ikke i yrket mitt lengre, og er lei av å jobbe meg halvt ihjel for omtrent ingenting.. Kan ikke påstå at tall er det mest spennende jeg driver med, men...føler at mulighetene begrenser seg kraftig med tanke på hvor vi bor og hva jeg personlig har muligheter til. "Drømmejobben" blir det aldri, så da har man vel lov til å tenke praktisk? Uansett. Dere som er utdannet innen økonomi (Økonomer, regnskapsfører, revisor..) Hvor jobber dere? Type bank, selvstendig o.s.v. Er det drømmejobben din? Var det vanskelige studier? Føler du at man må ha "teften" for å trives i jobben? Tusen takk til de som tar seg tid til og svare
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Om du ikke liker økonomi burde du kanskje finne et annet "trygt" valg? Markedsføring med ledelse? Like lange studier som økonomistudier og mye arbeidsmuligheter etterpå. Har to år på Markedsføring, har jobbet som kontorleder, butikkleder og mellomleder under avd.leder. Kjempefine arbeidsplasser, mye forskjellige arbeidsoppgaver. Fortsatt endel økonomi, men ikke bare økonomi. :-))
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Hei. Jeg har en Bcahelorgrad i økonomi, relativt nyutdannet, var ferdig med utdannelsen i 09, så har jobbet i snart et og et halvt år! Jobber i det private næringslivet, en liten bedrift der jeg har alt ansvaret hva angår økonomien. Synes det er kjempespennende og elsker jobben min! Men jeg har alltid ønsker å utdanne meg innen dette da. Studiene var etter min mening greie, man må jo stå på, jobbe og ha litt av forståelsen inne, men jeg synes de 3 årene gikk ganske lett Tenker å bygge på med en master når minstemann er rundt 2 år. Jeg vil anbefale økonomi, er så mye man kan jobbe med innenfor dette, man kan spesialisere seg i mye forskjellig. Er ikke bare regnskap slik mange tror! Men litt interesse tror jeg er en forutsetning for at du skal trives i den type jobb. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 ...har et svært snevert utdanningsvalg her i området gitt!! Men takker for tipset uansett, 13:20. Vet jo aldri om vi plutselig forflytter oss Jeg har litt angst for tall..men det kommer av all geometrien vi måtte igjennom, som jeg aldri klarte å ta! Så ingeniør skal jeg nok aldri bli. Hehe.. Desverre var det ene og alene det som gjorde at jeg rett og slett mislikte matte på skolen. Hadde gode karakterer helt til den ***** geometrien.... Lover, regler og sånne ting, syns jeg er helt greit og er heldigvis velsignet med en såkalt klisterhjerne
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Jeg er siviløkonom og er stolt av og glad for yrket jeg valgte. Utdannelsen er krevende, men du trenger ikke være et geni for å klare det. Men du må jobbe hardt. Glad jeg gjorde det før jeg fikk barn. Det er mange utdannelser innen økonomi du kan ta. Regnskapsføring, her er det sikkert mange ulike skoler og kurs du kan ta, og det er ofte behov for folk som kan økonomi/regnskap. Og det er mye mer spennende enn det høres ut som, som regnskapsfører kan du være med på hele "driften" av selskapet i den forstand at du ser hva som går bra og hva som ikke går bra, og kan være med å påvirke. Revisor - her reviderer man andre selskapers regnskapsføring mm. Jeg har ikke erfaring selv, men det er en annen skole. Hvis du utdanner deg til dette, vil du også gå gradene innad i selskapet, så du får en opplæring der også for å si det sånn. Husk bare at de ofte jobber mye i perioder med årsavslutning. Kort sagt: Som økonom har du som nevnt mange muligheter, og det er mer spennende enn det kan virke utenfra. Interessen for økonomi bør være der, men du trenger ikke være en kløpper i matte.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Vurderer også økonomi utdannelse:) Men hvordan er matten? Hva slags matte har dere? Er det matten som er det vanskligste faget eller? Går det greit å ta denne utdanningen med små barn? Er det en veldig krevende utdanning? Mye tid på lesing ol? Takk
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Takker for gode svar *også dytter vi litt i samme slengen* Ser det var flere som også lurte litt på dette HI
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 Jeg syntes matte og statistikk var det værste. Har aldri ligget for meg det der, men det er fullt mulig å komme seg gjennom det om man står på litt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #9 Skrevet 1. desember 2010 de gangene jeg har jobbet med økonomi, har jeg egentlig like mye jobbet med mennesker som med tall. Klart man må forstå tall osv og det aller viktigste er faktisk å være systematisk, samt å være veldig stødig i de fire regneartene! Jeg har jobbet mye som rådgiver overfor ledere ifht økonomi, men har da også hatt ansvar for å sy sammen budsjettene i tillegg. Legge til rette for at lederne kan ha en god økonomistyring. Innen revisjon er det to typer - forvaltningsrevisjon, som krever litt juridisk kompetanse i tillegg til tallkompetanse og regnskapsrevisjon, som er tall, tall, tall,,, med også å kunne formulere skriftlige råd og "pekefingre".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå