mammaklar85 Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Hei Jeg er førstegangsfødende, og 34 uker på vei. Jeg kjenner at det begynner å nærme seg termin og fødsel.. Både gleder meg og gruer meg til dette, men har nå begynt å tenke at det kanskje hadde vært lurt å delta på et fødselsforberedende kurs og kanskje lære seg noen gode pusteteknikker, fødestillinger o.l. Men hvor finner man ut at hvem som holder kurs, hvor, når osv..?? Har prøvd å søke på nettet, men finner ikke frem til noe.. Bor i Telemark.. Er det noen som kan tipse meg om infomasjon om slike kurs i Telemark?? Førjulshilsen fra meg
Gulljentene Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Jeg ble spurt på jordmorkontroll om jeg ønsket å delta på dette og var på det da jeg var ca 35 uker på vei. Var sånn med førstemann også. Rart ikke jm har spurt deg... :/
Makko med to små gutter Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Var på et hos jm sist. Det var en tørr teoretisk innføring i fødsel. Ikke noe om smertemestring, pusting elno. Lærte ingenting :-(
Minamina34 Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 Jeg gikk på yoga for gravide da jeg skulle ha førstemann, og det fikk jeg ingenting ut av. Når fødselen var i gang, var det helt uaktuelt å tenke på avanserte pusteøvelser og annet dilldall. Det samme gjelder å tenke mye på fødestilling: Dette er ikke noe man kan forberede seg så mye på, når fødselen starter velger man bare det som føles mest naturlig og behagelig der og da. Jeg kastet bort for mye tid på å tenke på selve fødselen første gang, jeg tror ting går best hvis man ikke har så mange forutbestemte meninger om dette, som fødebrev med krav og ønsker, sterke meninger om epidural eller ikke, osv. Ta det som det kommer, det går nok av deg selv. Og husk at det bare dreier seg om noen få timer av livet, noen timer du glemmer så fort ungen er der.
Gulljentene Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Jeg syntes forøvrig at kurset på sykehuset var tørt, men helt greit å få med seg som totalt uvitende førstegangs Da jeg takket ja til å dra på det denne gangen tenkte jeg nok ikke så langt...var masse "førstegangsere" som var der, og jeg holdt på å sovne, ha ha...hadde hørt/opplevd/lest meg opp på alt fra før. Satt der som en skikkelig blasert Mrs. Know-it-all Spørs akkurat HVOR usikker du føler deg som førstegangs også om du har nytte av et slikt kurs tror jeg. Har du lest deg opp mye på nett og bøker allerede, så har du neppe bruk for det. Da jeg skulle ha første havnet jeg ikke innpå BIM før jeg var omtrent kommet til 3. trimester tror jeg, så derfor følte jeg at all info var velkommen info for min del.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 På besøk fra småtroll 0-1 Jeg hadde fødselsforberedende kurs og lærte ingenting om pusteteknikker eller noe jeg fikk nytte av egentlig.. Og ingenting om sugekopp, som var det det endte opp med-- det var så vidt vi fikk se en sugekopp i forbindelse med omvisningen på sykehuset De skulle heller hatt mere om selve fødselen og smertelindring. Og mye mere om barselstiden og amming.. Tror jeg ble tilbudt kurs i uke 35 om jeg ikke husker feil
magica fra tryll Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Skjønner at vi har forskjellige opplevelser. Jeg hadde god nytte av mine yogiske pusteøvelser sist gang, og har gått på kurs nå også. Poenget for meg er at det må øves så mye at det er helt automatisert, og ikke noe du må tenke på...Hjelper ikke lese og høre om det liksom. Det er jo kroppen som skal GJØRE det..hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå