Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd her at babyer ikke bør drikke mer enn 1 l mme i døynet. Min lille spiser 6-7 måltider på ca 200 ml hvert døyn.. Han virker fornøyd med dette, men ble så bekymret når jeg leste om den litersgrensa :-S Han er 3 1/2 mnd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann! ville hørt med helsesøster hva du skal foreta deg. Barn er jo ulike. Så får du råd i forhold til din baby og hans kurve:)

Skrevet

Han har ligget over gjennomsnittet i både vekt og lengde..

Skrevet

Han ligger over gjennomsnittet i både vekt og lengde. Spurte helsesøster om dette med mengde mme ved siste kontroll, men fikk aldri noen svar fra henne som jeg ble klokere på :-S

Skrevet

Vi fikk vite på helsestasjonen at man kunne begynne innkjøring av grøt hvis småen spiste mer enn 1 liter mme i døgnet, men dette er ETTER fylte 4 måneder. Så lenge han legger på seg fint burde det ikke være noe problem. Vi har en jente som er ganske stor på 5 mnd og hun spiser bare ca 700ml mme i døgnet. Har også en bekjent der jenta bare får morsmelk og hun er "svær." Så lenge babyen trives har jeg inntrykk av at det meste er greit, babyer er vanvittig individuelle.

Skrevet

La gutten din få det han vil, du. Det der med 1 liter i døgnet er det delte meninger om... MIN helsesøster sier at sønnen min skal få så mye han vil men at vi må sette inn tiltak/ begrensninger hvis han blir veldig overvektig.

Jeg tenker sånn at faren for å bli overvektig øker hvis vi bestemmer at de små ikke skal få selvregulere. Da kan de bli redde for å få for lite og begynner å drikke ALT de blir tilbudt ALLTID for å sikre seg og så videre bli storetere senere i livet... Kanskje?

Skrevet

Har siden jeg skrev dette innlegget begynt å skrive opp mengde mat og måltider, og han spiser mellom 1200 å 1400 ml i døynet. Snakka med helsesøster i dag og hun mente jeg skulle begrense (!?) inntaket hans. Synes det er helt forferdelig at jeg skal nekte han mat når han gir tydelige tegn på at han er sulten. Men som hun sa så er han en stor gutt som tydeligvis vil ha en del (7600g og 64 cm lang ved 3 mnd kontroll) Hun sa også at de anbefalte grøt fra 4 mnd alder til mme barn. Siden lillegutt er 3 mnd og 17 dager gammel begynner vi heller med tilvenning av grøt nå istede for matnekt..

Litt kronglete forklart, men håper dere skjønte hva jeg mente her :P

Skrevet

Uffda. Hadde vært veldig skeptisk til å regulere mengden jeg da... Men nå er ikke jeg helsesøster heller.

Jeg har tenkt på at det kanskje går an å redusere mengden melk (til feks 170ml) og så tilsette et par ts grøtpulver i melka for å gjøre den mer mettende?

Skrevet

Er skreptisk til "matnekt" jeg og..

Han grein litt på nesa av konsistensen på grøten, men storglisa etter det første "sjokket" ved smaksprøven. Var overaskende lite som ble spytta ut og, så virker nesten som om han godtar grøten. Tenkte å prøve han med noen små skjeer om morgenen i noen dager for å se hvordan magen hans tåler grøten. Blir det problemer kutter jeg jo ut med en gang og venter til at han er fylt 4 mnd. Evt prøver med litt grøtpuler i meka som du foreslår :)

Tror egentlig ikke det byr på store problemer. Han får bare en liten teskje malt om dagen for magen sin del. Han ble og født en uke over termin (vet ikke om det har noe å si for tarmsystemet men..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...