Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Jeg gikk på Lamazekurs før fødselen og kan anbefale det på det sterkeste! For det første lærer du supre teknikker, og man lærer ikke bare i teorien, man praktiserer, og da sitter det veldig godt! I tillegg ble jeg myyyyye tryggere fordi kurset var kjempegrundig, følte jeg hadde kontrollen. Og sist men ikke minst la kurset mye vekt på mannens kunnskap og rolle, og det var også en trygghet at han visste like mye som meg. Fikk en kjempefin fødsel, og mye av den kan jeg takke Lamazekurset for. Jeg fokuserte på pusteteknikkene og avslappingsteknikkene. Hadde ikke smertestillende, og følte heller aldri behov for det. Jeg var faktisk så avslappet at jordmor ikke trodde på sin egen undersøkelse da jeg hadde fått full åpning uten at hun egentlig hadde merket noe på meg, hun måtte få en ekstra jordmor til å sjekke i tillegg. Anbefales!
kokosyklus Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 jeg leste boken og litt om det på nette før jeg fødte sist. Himmel, jeg er glad jeg gjorde det!! Det er viktig å forbrede seg selv til fødselen. Det er mye man kan gjøre selv for å lette sin egen fødsel. Les den!! Lykke til:) Og takk for påminnelsen, jeg skal låne den på biblioteket selv når tiden nærmer seg!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Så bra at du syns det hjalp, takk for at du delte historien din med meg Jeg bor i Stavanger, og her er det dessverre ingen lamaz kurs jeg kan gå på, det er derfor jeg leser og prøver å finne ut av ting på egenhånd. Er det noe spesielt du syns jeg bør legge vekt på? HI
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Takk selv kokosyklus, kjempefin tilbakemelding Hvor mye fikk du ut av å lese om pusteteknikkene og hvor mye øvde du i forkant av fødselen? Jeg er spent på om jeg syns det å lese er "nok" på en måte.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Jeg likte ikke boka noe særlig (kanskje jeg skal lese den engang til?). -Den var tungt skrevet, selv om jeg normalt leser både svensk og dansk uten problemer. Men leste mye om fødsel i forkant, og var relativt rolig gjennom hele fødselen. - Jordmødrene hadde diskutert meg når jeg kom inn. De var 7stk som alle var enig om at jeg ikke kom til å bli skrevet inn (fordi jeg var så rolig), men i full fødsel var jeg :-P Skulle GJERNE ha vært på kurs, men her er det bare "teorikurs i fødsel". Ingen som tar for seg dette med pust og smertemestring. - Denne gangen har jeg gått til innkjøp av "hypnobaby" cd'er + bok. "trener" litt hver dag. Blir spennende å se hvordan det går!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 Boken ER tung, men fikk tips om å skumlese den først, for å så lese den mer helhetlig neste gang. http://www.lamazemetoden.no/teknikker.html Men lurer på i hvilken grad avspennings- og pusteøvelsene kan læres inn ved å kun lese om de? Hypnobaby? Er det en form for selvhypnose? Får du det til? HI
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #9 Skrevet 1. desember 2010 Jeg har brukt av spennings teknikker tidligere på grunn av søvnløshet og hadde hørt at mye av det samme kunne brukes under en fødsel. Leste på nett om det og vil si at det hjalp meg mye under mine fødsler. Leste ellers mye om fødsler og hva man kunne forvente seg og så mange fødselsfilmer. Jeg syns det var bra å være forberedt og hvite hva man kunne forvente.
Makko med to små gutter Skrevet 1. desember 2010 #10 Skrevet 1. desember 2010 Hypnobaby. Ja det er en selvhypnose. Tja ikke helt sikker på om jeg får det til ennå, jeg sovner litt ofte :-P Men blir for god å avslappet i kroppen iallefall. Bort sett fra å sovne, er det godt forklart hvordan man skal gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2010 #11 Skrevet 1. desember 2010 He he, jeg gikk på lamaze, gravidyoga og leste masse litteratur. Hadde en jævlig fødselsopplevelse. Men kan faktisk være at den hadde vært mye værre om jeg ikke hadde gjort det! Men herregud så mange ganger jeg under fødselen tenkte: fødselsforberedelser, MY ASS!
Olava Kanutte Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Hei du, jeg har lest boken og brukt den aktivt gjennom to fødsler! Så moro at det er flere som har dumpet borti den. Vil anbefale deg å få tak i den og prøve deg på det som står der. Mye er jo veldig gammeldags, og fødselen blir jo ikke smertefri men teknikkene der gjør deg i stand til å håndtere og ikke minst forstå det som skjer med kroppen og musklene. Jeg har brukt den med stort hell. Det samme gjorde en kollega av meg, som jeg nevnte den for. Hennes erfaring var at hun bevarte kontrollen over fødselsforløpet helt til utskyvningsfasen, i hennes tilfelle de siste fem minuttene av fødselen. Hun var kjempefornøyd med å ha lest den og jobbet med teknikkene der. Min egen erfaring er at 1) du får en trygghet i at du skjønner hvilke muskler som jobber i åpningsfasen og vet hva du skal gjøre i mellom riene etter å ha lest og jobbet deg gjennom boka. 2) du kan ta en type kontroll over smertene som kommer når livmoren åpner seg, ikke det at det ikke gjør vondt, men du får et mentalt bilde på hvor lenge det skal gjøre vondt og lærer deg å puste slik at du demper smerteopplevelsen. Du jobber med kroppen og ikke mot. 3) du følger med på hvor langt du har kommet i jobbingen med å få barnet ut, og det gjør at du klarer å "henge med" mentalt i prosessen. 4) du vet hva du skal gjøre når pressfasen kommer, hvordan du skal puste og hvordan du skal presse for å minske ruptur av underlivet. (Hvis du er førstegangsfødende, så vil det være i pressfasen at den største overraskelsen kommer, man er ikke mentalt forberedt på intensiteten og trykket som livmoren utøver når hodet skal ut av underlivet. Men pust rolig og ta det med ro, dette fikser du ;-) Jeg hadde ikke lest boken før min første fødsel, så det var her jeg datt av lasset og mistet kontrollen. Men med teknikkene i fødsel uten smerte, så har du større sjanse for å bevare kontrollen. Prøv å jobbe med kroppen din, den jobber på mange måter uten at du har styringen, men hvis du vet hva som skal skje så kan du lettere jobbe med den, enn mot som man gjør hvis man blir overveldet i pressfasen. Jeg hadde forresten enormt utbytte av rietelleren som er en app du får til smarttelefoner, jeg fikk min hodeløse samboer til å bruke den for meg. Han telte og jeg visste akkurat hvor lenge jeg hadde til å puste på i mellom riene. Antar at du sikkert lurer på om jeg revnet osv, og her er svaret at ja - det ble noen få sting alle gangene. Men ikke store greiene og med god trening av bekkenbunnen hver gang så funker alt. Ingen inkontinens osv. Siden bekkenbunnen. no er fin sånn både i for - og etterkant av en fødsel. Antar at du sikkert også lurer på om fødslene tok lang tid osv, og her er svaret nei. De kalles vel styrtfødsler på godt norsk, med høy intensitet og veldig kort tid mellom riene. Den siste fødselen var fødsel etter keisersnitt, pga svangerskapsforgiftning måtte jeg dessverre ha det på den forrige da jeg holdt på å stryke med, men det gikk helt fint å ha vaginal fødsel etter keisersnitt. Håper du fikk noen innspill her, og ønsker deg lykke til med fødsel! PS - Er mange skremmehistorier på nettet, håper du ikke er blitt skremt av de. En fødsel er et realt stykke fysisk arbeid, men det koker jo ned til at musklene i livmoren skal åpne seg, og så at musklene skal dytte ungen din ut av underlivet. Kjør på med smertestillende hvis det blir for mye, og det går lang tid uten fremgang. Skulle det ende med keisersnitt, så er ikke det et nederlag, da ble det det til beste for deg og barnet. Det betyr ikke at du ikke skal kunne føde vaginalt ved en senere anledning, hvis det ikke er forhold som gjør at du "må" ha keisersnitt igjen. Benytt deg at tilbud til å snakke om fødselen i etterkant hos jordmødre, det gjør ofte godt. Ting blir jo ikke alltid som en ser for seg, og da er det fint å få sette ord på det hos andre som skjønner hva du har gått gjennom. Barnets far har ikke forutsetninger for å forstå hva det er du har gått gjennom rent fysisk og hvordan du føler deg etterpå. (Jeg hadde forresten stor nytte av å gå mye i svømmehall i forkant og tøye i bassenget, ofte man orker lite annen fysisk aktivitet sånn på slutten av et svangerskap. ) Igjen - lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå