Gå til innhold

Skal ta keisersnitt... får man likegladsprøyte/beroligende da ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta keisersnitt i neste uke, og gruer meg som et helvete...

Er det vanlig at man får likegladsprøyte e.l for å roe nervene ?

Skrevet

Jeg fikk ingenting slik..

Tror ikke det er vanlig..:-(

Skrevet

Fikk ikke jeg heller. Burde nok ha fått det, for jeg hadde enorme problemer med å ligge stille under operasjonen for jeg var så stressa:) Skjønner at du gruer deg, men det hele er raskt og greit overstått. Forsøk å BARE tenke baby og ikke på det som kommer først:) Lykke til.

Skrevet

Jeg har ikke fått det, men hva er i veien med at du ber om den selv?

Skrevet

Du får det hvis du ber om det. Men vær oppmerksom på at du kan gå glipp av en del ting. Vil du føle deg likegyldig når barnet ditt kommer ut av magen din? Jeg har fått en del slike sprøyter pga operasjoner, og du gir blaffen i alt.

Selv måtte jeg i narkose under mitt keisersnitt (ikke selvvalgt, var hastesnitt), og hadde gitt hva som helst for å ha vært våken og klar i hodet da gutten min ble født.

Skrevet

Jeg fikk det da jeg kom inn på operasjonsstua.

Fantes ikke nervøs i forkant, men like før tok kroppen over og jeg klarte ikke slutte å skjelve. Så de spurte om jeg ville ha.

Fikk to doser til og med før det ga seg.

Var veldig glad for det, ble litt sløv, men hele keisersnittet føltes fantastisk.

Jeg spøkte og lo i det de dro gutten ute av magen, ha ha.

Skrevet

Jeg vil helst ikke være sløv nei, men vil ikke være helt hysterisk heller :))

Men dersom man kan få det underveis HVIS man blir så redd at det blir håpløst, prøver jeg selvfølgelig uten.

Aldri prøvd å være lam fra livet og ned, det er tanken på det som skremmer meg. Men det går vel fint :)

Skrevet

Det jeg fikk virket så fort de sprøytet de inni meg.

Den lamhetsfølesen er ikke noe å grue seg til. Du ligger uansett bare på benken og slapper av. Jeg lo heller av det da da de fjernet forhenget. Trodde beina lå pent og pyntelig rett ut, men det ene sto vist rett opp i luften da de akkurat holdt på fikse litt her og der.

Men så var jeg bittelite "full" da.

Må iallfall si at selv om jeg var litt "full" så fikke jeg med meg alt, og dette var den fødselen av 3 som jeg husker mest fra og har best minner fra.

Skrevet

Misunner deg forresten litt. Planlagt ks er veldig spesielt og koseligt :o)

Skrevet

hmm - jeg var ganske dopa tror jeg.....

Det er ikke noe å være nervøs for - det går som regel bra!

Skrevet

De fleste får noe beroligende, men det kalles "premedikasjon". Er du veldig stressa kan du høre om du kan få noe til å ta kvelden før slik at du får sovet til natta. Operasjon er generelt en stor påkjenning for kroppen, så er fint å få seg litt søvn i forkant..

Masse lykke til, det er så fort gjort at du nesten ikke vil tro det! Bare å glede seg til å bli mamma!! -husk å ta med kamera inn på operasjonsstua. Er fint i etterkant å ha noen bilder derfra og..

Gjest 5 andre
Skrevet

Varierer nok fra sykehus til sykehus. Der jeg tok uplanlagt keisersnitt - ikke akutt, fikke jeg beskjed om at de beroligende midlene påvirker babyen, så de ga ikke dette.

Skrevet

Jeg fikk som sakt både en og to doser.

De sa også at den var ikke noe problem å gi da det ikke påvirket babyen.

Og det stemte nok, for det var en våken og livfull gutt som kom ut rett etterpå. Kastet seg over puppen så fort han kom i armkroken min :o)

Gjest 5 andre
Skrevet

Det er jo bra :)

Jeg ville bare få frem at det er forskjellig praksis, og at leger har delte meninger om det å gi likegladssprøyte. Jeg bare forteller det jeg fikk vite. Jeg ble nektet beroligende da jeg spurte om dette, siden jeg grudde meg utrolig til keisersnittet. Argumentet de to legene samt anestesilegen kom med, var at beroligende medisiner kunne påvirke babyen negativt.

Skrevet

Du trenger ikke å grue deg til å ta keisersnitt. Du kommer ikke på noe tidspunkt til å føle smerter. Jeg har tatt keisersnitt 1 gang og dette var en mye bedre opplevelse enn forventet. Du tenker bare på babyen når du ligger å venter på operasjonen, og det å vite at du snart skal få se det lille vidunderet ditt.

Tror ikke det er vanlig at de gir likegladsprøyte da dette påvirker barnet.

Jeg er livredd for operasjoner og sprøyter, men taklet å ta keisersnitt. Så jeg kan love deg at dette kommer til å gå helt fint :o)

Skrevet

Jeg sier som de andre - ikke gru deg.

Jeg har forferdelig sykehusangst, så for meg var et planlagt keisersnitt noe av der verste jeg kunne fått som beskjed at måtte gjøres. Jeg grudde meg så mye... Og det hadde jeg ikke trengt! Jeg hadde snakket med alle på forhånd om at jeg var redd, så alle passet på meg, strøk på meg og mannen min fikk sitte og holde meg i hånden hele tiden. Ingenting var vondt og alt gikk veldig veldig raskt. Det var veldig underlig å ikke kunne røre bena, men det er bare midlertidig. Og følelsen når de begynner å våkne igjen er ganske behagelig... Du kommer også til å kjenne at de romsterer i mageområdet ditt under selve keisersnittet, men det er mer en interessant følelse enn en kjip en.

Plutselig har du en baby som gråter og er skrukkete og bare din!

Jeg fikk noe hodepine mens de vasket babyen og da ga de meg flytende paracet inn i veneflonen som virket meget raskt.

Hvis du er redd så snakk med sykehuset på forhånd slik at de kan passe litt ekstra på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...