♡ Jersey ♡ Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Jeg har hatt så lyst på nettopp dette i denne kvalmeperioden, men hver gang har jeg blitt dårlig i magen , med knip og løs mage etterpå. Vet ikke om dette er for at jeg har spist mye eller at magen ikke tåler dette nå??! På fr4edag skal jeg på stor middag til en venninne, og hun har snappet opp denne lysten og skal lage fiskesuppe. er usikker på om hun gjør det for min skyld. Hun er kjempeflink til å lage mat, så suppen blir sikkert kjempegod, men kjenner jeg kvier meg for å spise den. også vil jeg ikke takke nei til maten pga redsel for mageknip heller?! Kan jo være tilfeldigheter?! Men om hun lager denne maten for at jeg skal kunne spise, er det kanskje lurt å nevne dette?? Eller hva tror dere? Dustete problem, jeg vet....men hun er litt touchy på at gjestene skal være fornøyd å få det beste, så jeg bil ikke være kjip!
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Kan hende du har fått allergi mot skalldyr?! Det er ikke uvanlig å utvikle allergi under graviditet.. Har du prøvd uten scampi? Jeg er allergisk mot skalldyr og reaksjonen jeg får er magesmerter og diaré!
Bringebærmamma 160611 Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Om det så skulle vise seg at du ikke er blitt allergisk mot skalldyr, så bør du uansett holde deg unna scampi mens du er gravid. I de områdene scampi fiskes/eller blir "produsert" i oppdrettsanlegg (som oftest er i Asia) er det problemer med mye tungmettaler (blant annet kvikksølv og bly). Disse tungmetallene blir igjen tatt opp i scampiene, og de får du i deg når du spiser scampi. Tungmetaller er som du sikkert vet ikke særlig gunstig for gravide. Jeg hadde tidligere kontor sammen med Mattilsynet. Distriktssjef der var veldig forundret og opprørt over at scampi fra Asiatiske områder ikke var forbudt å importere fordi de inneholdt så mye tungmetaller. Han viste til at det ikke var så mye tungmetaller i scampi i fra Sør-Amerika, og at Norge heller burde importere der i fra. Når jeg kjøper scampi ser jeg alltid på hviket land de er i fra. Er de fra Asiatiske områder styrer jeg unna. Det som imidlertid er dumt er at det ikke er så lett å få tak i scampi fra Sør - Amerika, men jeg har klart å finne det innimellom.
Bæibi1+2 Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Hvor har du det fra? Matportalen som er det stedet som offentlig myndigheter legger ut info nevner ikke scampi som noe gravide ikke skal spise. Jeg spiser selv scampi, ikke så ofte men jeg tror ikke det er et problem dersom man får det servert. Men hvsi du blir dårlig i magen, uansett grunn, ville jeg fortalt vertinnen dette på forhånd så hun ikke lager noe drama ut av det:-)
♡ Jersey ♡ Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2010 Hei, og tak for svar alle sammen! Jeg har snaket med vertinnen og hun lager suppen utelukkende på fisk, noen reker i suppen, men det går fint. ikke skalldyr i kraften heller! :-) Men jeg skjønner jeg skal være forsiktig med scampi. Visste ikke det siden matportalen ikke skriver om det! Men takk for informative råd :-) Klem
Elise29 Skrevet 2. desember 2010 #7 Skrevet 2. desember 2010 Jeg har blitt dårlig hver gang jeg har spist reker etter jeg ble gravid. Etter tredje gangen skjønte jeg at det måtte være en sammenheng. Blir kjempedårlig og kvalm og har enten fått diarè eller kastet opp. Helt grusomt. Orker ikke tanken på reker igjen nå, men håper jo at det går over når babyen er født. Hadde ikke problemer med reker i første sv.skap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå