<3guttemamma<3 Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 IKKE meningen å tråkke noen på tærne altså! Men jeg har ei venninne som har planer om å begynne å gi grøt til babyen sin som veldig snart blir 3 måneder. Hun har masse melk, så det er ikke derfor. Men er ikke det litt tidlig å begynne med grøt? Noen her inne som gjør det, og er det noen grunn til at dere gir så tidlig? Jeg har selvfølgelig ikke noe med det å gjøre, folk må få bestemme selv, jeg bare spør av nyskjerrighet!
Gjest Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Begynte med tynn velling og gikk over til små porsjoner grøt innen 2 uker:) Her gikk d kjempefint. Grunnen til oss var at lillegutt drakk mye over 1 liter mme i døgnet, det er ikke bra for de små Jeg ble ikke fornærmet:)
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Gutten min er 3 mnd nå og akkuratbegynt med grøt, mmebarn, langt over 1 l, og å mate han hver time blei bare tull... Dette er i samråd med HS og lege, Jeg ble heller ikke fornærmet, de anbefaler jo at barn som ammes begynner med fast føde tidligst ved 4 mnd, og da skal det være fordi de ikke legger godt nok på seg/virker misfornøyd etter mat osv... Men, før "skulle" man jo gi grøt ved 3 mnd, og de gjør fortsatt det i Sverige og en del andre land. Min mening er at det skader nok ikke, så lenge man tar forhåndsregler, ikke mer enn 1 babyskje første gang, øke forsiktig og se ann at baby ikke blir plaget!!
NostraStoria Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Jeg begynte å gi mini grøt da han var 3 1/2 mnd, hadde ingen problemer med det. Så tenker at så lenge ungen blir mett og ikke får noe mageproblemer så ser jeg ikke problemet.
sthans Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Ville ikke gjort det hvis jeg hadde melk nok - kun hvis det var ernæringsmessige behov for det. Men man har jo alltid ulike grunner, og så lenge magen på den lille tåler det er det jo greit. Småtten dauer i alle fall ikke av det, selv om han er i minste laget :-)
bitthen Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Ja, jeg synes det er for tidlig om det ikke er ernæringsmessige behov som tilsier at man bør gjøre det. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor man gidder om man ikke må eller bør etc. Det er lo så lettvint med den puppen Det er heller ikke anbefalt.
Gjest Skrevet 30. november 2010 #7 Skrevet 30. november 2010 Jeg begynte å gi litt grøt og velling når hun var 3 mnd. Men hu tålte aldri mme noe bra, og sleit mye med magen.. Måtte til tider gi avføringsmiddel, og det er ikke morro.. Så fort jeg begynte å gi litt grøt og velling ble magen mye bedre og jentungen fikk det mye mer behagelig.. I Sverige og andre land begynner man gjerne med velling når barna er 2 mnd... Hvorfor tåler de norske barna så mye mindre lurer nå jeg på?
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Jo jeg syns det. Men det kommer jo helt an på da. Om babyen ammes, og har god nok vektøkning, eller om den får mme og trenger "for mye". Det hender jo at det er best at de får litt i tillegg til melk, og det bør skje i samråd med helsesøster/lege. Hvis venninnen din har nok melk og babyen har fin vekt, så kanskje hun (som endel andre) ønsker å begynne med grøt fordi det er litt "stas" eller noe, og det syns jeg er bare teit. Selv kommer jeg til å fullamme til mini er 5-6 mnd, så godt det lar seg gjøre; hvis han legger på seg nok og jeg har nok melk/problemfri amming.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Gutten min begynte med grøt da han var 3mnd. I samråd med både lege og hs. Samme problem som lenger opp,mme barn.langt over 1liter og mating hver time. Bare tull. Var aldri fornøyd. Han fikk smaksprøver en ukes tid og etter 1-2 uker til var vi oppe i halv porsjon formiddag og halv porsjon kveld. 2 uker til og han fikk full porsjon både morgen og kveld:) Her gikk det kjempe fint:)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 Det er i en nordisk undersøkelse blitt sett på sammenhenger mellom fast føde og cøliaki. Svenske barn har mer cøliaki enn norske og danske barn har mins cøliaki av alle. I undersøkelsen blir bruk av velling til spedbarn (som er vanligst i Sverige) pekt på som en del av årsaken til dete. I Danmark er det vanligst å gi frukt- og grønnsakspureer som første mat i stedet for velling og grøt som er vanlig i Norge og Sverige. Tenkte bare jeg skulle nevne det...
Vimse + gullene Skrevet 30. november 2010 #11 Skrevet 30. november 2010 det spørs på forutsetningen. Gis barnet mme, anbefaler mange å begynne med grøt når barnet ikke lenger blir mett av mme/over 1 l. Ammer man og barnet har nok vektoppgang, syns jeg det er tøysete. Tarmsystemet er ikke fullt utviklet før i 4 mnds alder. Ideelt sett bør man fullamme frem til i alle fall 4 mnd om vektoppgang ok. Jeg har fullammet frem til nå, 5,5 mnd og begynner nå så smått med noen teskjeer fast føde
<3guttemamma<3 Skrevet 30. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 30. november 2010 Takk for svar alle sammen! Nyskjerrigheten min er mettet hehe:p Det kan virke som at det er flest mme-barn som begynner på grøt når de er 3 måneder. Og jeg har fått med meg at det ikke er bra for de små å drikke over 1 liter mme i døgnet, så da er det jo like greit å begynne på grøt da:) Man har jo ikke så mange valg akuratt..
vbu Skrevet 30. november 2010 #13 Skrevet 30. november 2010 Økningen i Sverige skjedde faktisk i hvert fall delvis på grunn av at anbefalingen av introduksjon av fast gluten ble satt opp til 6 måneders istedenfor 4. De har blandt annet funnet ut at det er viktig å amme mens man introduserer gluten og at det skjer gradvis. Side 37 har mer info http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1019__1971a.pdf Tenker jeg begynner tidlig med litt grøt også. Litt før 4 måneders alderen. Har helsemessige grunner til at jeg kan ikke fullamme for lenge. Folk har forskjellige grunner til å introdusere mat tidlig og ikke alle er like enkle å snakke om så vær litt forsiktig med å dømme venninnen din trådstarter. Føler meg ikke truffet men ville bare nevne det. Anbefaler forresten den her artikklen http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/08/19/gar-imot-rad-om-full-ammin/index.xml
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå