Gå til innhold

Tidlig ultralyd

Kristin43

Anbefalte innlegg

Hei

I dag har jeg fått konstantert svangerskapet hos lege og fått satt opp time til tidlig ultralyd til den 21 desember (uke 8 )- bare sånn for og høre hjerteslag:-) Gleder meg og kan nesten ikke vente - og høre hjerteslagene må være den beste julegade jeg noen gang kunne ha fått.

Har noen andre vært på tidlig ultralyd ? og som vil dele sinne erfaringer med det?

Fortsetter under...

Jeg havnet på UL i uke 10 pga blødninger. Og alt var bra. Det var veldig rørende å se den lille klumpen ligge der. Hjertet dunket og dunket og dunket og dunket. Det er første gang jeg er på UL så tidlig. Med mine første to barn var det bare den vanlige UL-en i januar. Nå ser jeg frem til 18-ukers UL i januar.

Lykke til!

Har ingen erfaring å dele med deg enda, men jeg skal på tidlig UL 10.des og gleder meg enormt :)

Jeg skal ta en tidlig UL pga usikkerhet om hvor langt jeg har kommet i svangerskapet. Det var ikke planlagt, og jeg husker ikke helt dato for siste mens, men sannsynligvis er jeg rundt uke 12 på ultralyden. Håper ikke terminen blir flyttet så mye, slik at jeg plutselig er bare i uke 10 ;)

så, om en ukes tid kan jeg dele erfaring med deg :)

Annonse

Hei Kristsin42

Jeg hadde tidlig UL når jeg var 7+4. Hadde så få graviditetssymptomer at jeg ikke trodde det var noe liv, men til min store lettelse så jeg et pittelite nurk med flotte hjerteslag der inne. Jeg var også gravid tidligere i år, da var jeg på tidlig UL i uke 6 og fikk også da se at hjerte slo, men ved UL etpar uker senere (som jeg tok privat fordi jeg var litt bekymret), viste det seg at jeg hadde en MA - fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Jeg kommer nok til å ta en ny UL før jul for å få konstatert om det fortsatt er liv, klarer ikke helt å slappe av før jeg kan se at alt er bra der inne.

Heisann!

Vi var på ultralyd i uke 7+6, pga. alder (ble 42 i juni) ba jeg om henvisning til gynekolog og oppfølging der. Det ble en helt spesiell opplevelse, for ikke så vi bare en "blinkende stjerne" som mannen min kalte det, vi så to! Nå er jeg i uke 20 og kan tydelig kjenne at junior er en aktiv krabat, vår lille frøken er litt roligere og gjemmer seg bak morkaka, så hun kjenner jeg ikke så ofte. Jeg har så langt hatt stor glede av å bli fulgt opp av gynekolog, både fordi min mannlige fastlege ikke er noen guru på svangerskap, og fordi gynekologen har ultralyd, og det er så betryggende å se de to små ha det fint der inne!

Lykke til med ultralyd og svangerskap - oppfølging hos gynekolog anbefales!

Samme kvelden som jeg skrev at jeg kunne dele erfaringer med deg om en uke fikk jeg en mildt sagt, kraftig blødning! Kontaktet legevakt, og fikk legetime dagen etter. Fikk UL på fredag (1 1/2 døgn etterpå) og fikk konstatert at lille minimum fortsatt danset rundt der inne. Da vi fikk se hjertet slå, rant tårene som fosser! Jeg ble så GLAD!!!

Har blødd litt hver dag etter dette (har kun trengt truse-innlegg), og hadde derfor en ny UL i dag for å sjekke om det fortsatt sto bra til der inne. Nok en gang danset minimum rundt, og vinket til oss. Er nå 11+6, og gynekologen sa at han var veldig positiv i troen på at dette skulle gå bra :) Så hvor blødningen kom ifra og dette var utenfor fosterposen.

Videre sa han at hvis jeg er det minste bekymret når det nærmer seg jul, er det bare å ringe, så skal vi ta en ny UL for å forsikre oss om at alt er i orden. Han sa at "I julen skal du ikke ha bekymring i hjertet, da skal du bare tenke på ribbe og kose deg med de ungene du allerede har og kose deg med magen" :) Fantastisk dyktig gynekolog som fikk oss til å slappe av, og forklarte mye.

Graviditeten blir så virkelig etter å ha sett den lille i full vigør i magen :)

Til og med samboeren min sto med ett sånt "tåpelig" smil, og tok bilder av skjermen og spurte og var "helt med" :))

Gled deg!!

Annonse

• 3 uker senere...

Hei.

Var på tidlig UL i går , tror jeg er 6uker og noen dager på vei. Gynokologen fant bare fostervann. Han spurte om jeg kunne være tidligere på vei. Men vannskelig å si. Har nesten alltid hatt 25/26 dager sykluser ,men mnd før jeg testet positivt gikk det bare 18dager, og viss det skal gå bra nå må jeg ha hatt 32dagers syklus denne mnd. Vet ikke om jeg er så glad for at jeg tok tidlig ul ,for nå må jeg gå en uke med uvisshet og ta hcg prøver hver 3.dag. Regner vel med at det ikke går veien denne gangen heller :-( Skulle ha sett hjertelyd nå om jeg regner med 26dagers syklus som utgangspunkt. Er nett fylt 43år og mistet i sommer også, men har heldigvis en liten på 3år :-)

Heia alle sammen

Har vært på ultralyd i dag og begynner uke 11 i dag. Jeg og samboeren så en sprell levende "unge" med alle lemmer som lå og sprellet på skjermen. Vi glodde så vi ble våte i øya, et lite mirakel:-), men det synes vel alle om sitt første møte med den lille på skjermen. Den var 3.6 cm fra isse til stump og vi fikk selvfølgelig bilde av vårt lille mirakel:-)

Klem til alle

Hei Kristin42!

Det var koselig å höre fra deg, har tenkt på deg! Bonusbarnet her, har bare skiftet nick fordi jeg fant ut at man kaller stebarn for bonusbarn. Utrolig fint å höre at det gikk fint på ultralyd. Vi ble jo gravide nesten samtidig, jeg mistet det desverre. Men herlig å höre at du er gravid og lykkelig!! Fortsatt lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...