Gå til innhold

Da har jeg målt temperatur i vognen ute på tur!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk var temperaturen ute i skyggen -12, og -10 da vi kom tilbake etter ca 1,5 time. I vognen lå temperaturen, målt inne under kalesjen, mellom -2 og -4 grader. Lillegutt var i flott form og god og varm da vi kom hjem igjen. Så da er det ut på tur i morgen også :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm ja, jeg ser poenget, men blir samtidig veldig usikker når ekspertene sier noe helt annet... Denne artikkelen ble oppdatert i dag, og der sier blant annet hudlege Ole Fyrand at de minste ikke bør ut i kaldere enn 5 minus, mens helsestasjonene setter grensa på minus 10 uansett om man har dem i vogn eller ikke;

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article533377.ece

Så hva gjør man da?? Sannelig ikke lett dette, håper kulda blir kortvarig ja :(

Skrevet

Ja, det er jo opp til deg det..

Jeg velger å høre på de som har greie på dette.. Merker selv hvor kald lufta er så..

Skrevet

jeg er sikkert litt pingle, men jeg går ikke ut med min lille på 4 mnd nå.. jeg tenker på den kalda skarpe lufta han puster inn...

Skrevet

jeg er sikkert litt pingle, jeg tar ikke med lillegutt på 4 mnd ut nå...

Det er for kaldt, og jeg tenker på den kalde skarpe lufta han puster i ...

Et tips; kle på baby og ha baby på vaskerom/soverom/gangen ol med vinduet oppe sånn at det blir "soveutefølelse" for barnet ...

Skrevet

Ja men ekspertene snakker om en grensepå minus 10, inn i lungene! De snakker om barnet ubeskyttet! Om du f.eks er ute i et, la oss si et telt for sammenligningens skyld, som f.eks holder -4 grader er det jo ikke -10 grader, samme som i vogna!

Skrevet

Er dette jeg tenker også.. at min baby på snart 4 måneder får denne klade lufta nedi de små lungene sine.. jeg tror ikke det er bra.. Jeg går heller ikke ut når det er 10 minus!

Skrevet

Signerer augustbaby og de andre her som ikke går ut.

Skrevet

Jeg går heller ikke ut nå med lille jenta mi på 8 uker. Tar ingen sjanser nå som det er mer enn - 10 kuldegrader. Det holder ikke med å kle på dem veldig godt, for det er denne kalde lufta som disse små puster inn. Ikke bra.

Skrevet

Jeg spurte helsesøster og lege om dette i dag faktisk.. bor i Oslo, og her var det i dag ca -9!

De sa at det var greit med trilleturer osv - men kanskje ikke være ute i maaange timer. Helsesøster mente også at hvis jeg la et teppe over kalesjen (heter det det??) på vogna, som dekket mesteparten av åpningen i tillegg, så ville det også lune litt - og da vil ikke lufta nedi vogna (som er den lufta babyen puster) bli så kald at det er farlig.

De mente også at det er viktig å smøre ansiktet godt med en fet krem (som ikke inneholder vann), for å unngå kuldeskader i kinn osv..

Så jeg tar med vesla på 6 uker ut på en kort trilletur slik at hun sovner og setter så vogna inn på et kaldt soverom.. blir det enda kaldere, kutter jeg ut trilleturen

Skrevet

Det er jo en helt annen temp i vognen enn i luften. Tror også det er ok å ha helseteppe over når det er så kaldt som dette, selv bruker jeg ha ned den tykke myggnettingen som er på Emmaljunga-vognene. Folk på dib skriker jo opp om man nevner helseteppe over vogna uten å ta i betraktning at det er vesentlig forskjell på + 25 grader og -10, hehe.....

Selv triller jeg ikke når det er så kaldt som nå, men det er fordi jeg ikke orker selv. Tror ikke det er farlig for mini som ligger nede i en lun vogn med nettingen eller noe annet litt over åpningen.

Men viktig å ta med vind i beregningen av temperaturen da. -10 blir fort -15 om det blåser litt..

Her er det "bare" ca -5, men med kystklima og vind, regner jeg den effektive tempen til -10.

Skrevet

Da må jeg bare spørre,altså når det er så kaldt ute som nå så er man isolert i sitt eget hus med de små? Hvordan i huleste gjør dere det som er alene med 2 barn osv,der en skal i barnehage eller skole??? Jeg er ofte alene og der eldste må på skolen,minsten er 5 mnd straks.. Hva skal man gjøre da????

Skrevet

Jeg har ikke målt temperaturen i vogna, men jeg lar min lille på ca 4 mnd sove ute i 10- 12 minusgrader ja. Lufta han trekker ned i lungene langt der nedi vogna er kald, men langt fra så kald som lufta utenfor.

Vi har hatt en vane med en bitteliten kveldstur ut i BabyBjørn i det siste (forovervendt) og det blir noe helt annet. Da blir han direkte utsatt for den kalde lufta pluss evt vind, så denne kvedsturen har vi kuttet ut.

Eksprtene sier så mangt... Tror nok at uansett hva folk velger så velger man det som føles riktig for seg, og det går nok bra med barna.

Skrevet

Dere som absolutt ikke tar med baby ut i det hele tatt nå....regner med at dere ikke har eldre barn som skal i barnehage??

Skrevet

Jeg har en liten en på 2 mnd og storesøster på 2 år som må i barnehage ja, og jeg har heller ikke tilgang på bil dessverre... Så må vel rett og slett ha største hjemme fra bhg de aller kaldeste dagene tenker jeg, og så får hun heller få noen lange dager innimellom, hvor far både leverer og henter, selv om jeg ikke liker det og ikke ønsker det.. Så får vi heller bare håpe på at temperaturen snart stiger litt!!

Skrevet

I dag er det -20 her jeg bor og jeg har vært ute med jenta mi på 9 uker. Jeg har en seksåring som må leveres og hentes på skolen og jeg kan ikke holde henne hjemme fordi det er kaldt. Jeg kledde godt på minstejenta, la et ullpledd inn i voksi posen som dekket munnen og nesen hennes. I tillegg hadde jeg et pledd hengende på kalesjen. Må man så må man:) Nå skal det sies at det tar meg fem minutter å gå til og fra skolen så det er ikke lenge hun er ute.

Skrevet

men det er vel ikke ille å ta barnet ut til og fra butikk\besøk osv? Fra bil..

Man må vel kunne ta barnet inn og ut av bil og til butikk\besøk.. :s Hvis ikke må jeg jo låse meg inne i hele vinter.. :s

Skrevet

Tror det er litt hysteri ute og går blandt enkelte her, herunder Fyrand! Klart man kan og må både handle itt, hente og bringe etc. Noen minutter gjør selvfølgelig ingen skade. Men, man skal ikke leke lenge ute når det er så kaldt, da er det kanskje risiko for å skade lungene. Men babyene våre er jo ikke akkurat der at de driver og leker så mye ute i vinden, heller. Det er helt klart noe helt annet pakket ned og beskyttet i vogn. Man får kjenne litt på det selv tror jeg, og jo flere barn man har, litt mere praktisk er man kanksje innrettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...