Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Får man da sykepenger på grunnlag av permisjonspengene? Hva hvis man egentlig skullle ut i ulønnet permisjon en tid etter at permisjonen gikk ut - får man likevel 100% sykepenger (forutsatt at man blir sykemeldt mens permisjonen ennå pågår?) Og hvis man skulle tilbake i redusert stilling en periode etter endt permisjon - får man da sykepenger av 100% permisjonspenger, eller av den stillingsprosenten man egentlig skulle ut i?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Hvis man blir sykmeldt når man har permisjon, kan enten far overta permisjonen og du være sykmeldt, eller så løper permisjonen mens du er sykmeldt. Man kan få forlenget permisjonen noe ved å være sykmeldt, men kriteriet er da at man ikke kan ivareta barnet. Det betyr at du må være sengeliggende omtrent. Dersom du er sykmeldt når permisjonen løper ut, kan du fortsatt være sykmeldt og det får ingen konsevenser. Du får fortsatt sykepenger ut fra det grunnlaget du hadde når du ble syk. Hvilken stillingsprosent du hadde har ingen betydning.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Nav har endret regler for dette...det holder ikke lengere med bare en sykemelding..man må sende en søknad, med bekreftelse fra legen om at du ikke klarer å jobbe...det er ihvertfall slik jeg oppfatttet de nye reglene...les på nav sine sider om foreldrepenger...
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Sykepengene blir dte samme som froeldrepengene dersom dy blir sykmeldt i permisjonen. Kriteriet for at far kan ta over permisjonen er at du ikke er i stand til å ta vare på abrnet eller at du er innlagt i helseinstitusjon. Du må søke nav med legeerklæring fra lege - kun sykmelding holder ikke. Hvis du har søkt og fått innvilget ulønnet permisjon fra arbeidsgiver, har du ikke rett på sykepenger i den perioden. Du har da ikke noe tapt arbeidstinntekt å vise til - derfår har du heller ikke sykepengerett.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Hvorfor svare når du ikke kjenner til regelverket anonym 14:48? Far kan ikke uten videre overta permisjon. Det må dokumenteres med egen legeerklæring at mor er for syk til å ta seg av barnet, så må man søke om at far overtar. Og dersom det er avtale om ulønnet permisjon ved permisjonsslutt har man ikke rett på sykepenger. Det er klare regler på at dersom det foreligger avtale om permisjon, så er det ingen sykepenegerett. Hovedvilkåret for sykepenger er at man taper pensjonsgivende inntekt, noe man ikke gjør ved ulønnet permisjon.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 hvordan blir sykepenger for meg da. jeg skulle begynne å jobbe i vikarbyrå etter permisjonen men er nå blitt sykemeldt pga ryggen. får jeg sykepenger eller får jeg ikke siden de ikke vet hvor mye jeg hadde kommet til å jobbe å siden jeg nå ikke begynte i vikarbyrået fordi jeg ble sykemeldt.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 skepengegrunnalget kan aldri endres. Dersom du blir sykmeldt og får sykepenger under permisjonen, vil sykepengene dine fortsatt være de samme dersom du fortsatt er sykmeldt når permisjonen går ut. Men legen må da vurdere om du skal sykmeldes fra å være arbeidssøker hvis du ikke har et arbeidsforhold eller et konkret oppdrag su sykmeldes fra
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Jeg lå på Ullevål en uke i min siste permisjon, fikk da sykemelding, og sykepenger for den uken, ikke foreldrepenger. Var ikke noe problem. Det var ikke far som passet barnet, men min mor, så intet snakk om at far måtte ta over permisjonen den uka. Permisjonen ble som resultat av dette en uke forlenget.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 jeg har jo fortsatt jobben min, men det er jo bare ringevikar i den ene bhg, derfor skulle jeg melde meg inn i vikarbyrå i tilegg. får vel ta meg en tur på nav å snakke med de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå