Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #1 Del Skrevet 30. november 2010 Dette er dessverre et ganske kjedelig og langt innlegg, men prøver og ser om det er noen som har peiling. Jeg må snart løfte av røret og ta kontakt med nav, men jeg gruer meg som en hund, for har SÅ dårlig erfaring med den gjengen der. Det er femte gang jeg er gravid, og hver gang jeg har vært gravid, har det blitt noe styr med nav. Ikke har det vært noe spesielt med meg, jobben min eller noe. Det er bare som om de har bestemt seg for å ta meg på det kontoret der. Jeg føler IKKE at de er der for å hjelpe. Så nå tenkte jeg å høre om noen vet litt om hva jeg faktisk har krav på, før jeg ringer og får høre om alt jeg IKKE har krav på. Det er visst det som er det viktigste for dem. Denne gangen er det nemlig noe litt spesielt med jobben min :-( Vi driver gård, som står i min ektemanns navn. De siste to årene har forøvrig jeg overtatt det meste av de daglige gjøremålene på gården, og dette har blitt min jobb. Jeg står derfor inntektsført med 80% av inntektene på gården. Nå er det det, at en inntekt på en gård ikke akkurat er en fast månedsutbetaling, men utbetalinger et par ganger i løpet av året, i form av slakteinntekter, produksjonstilskudd osv. Jeg kan altså ikke gi nav en sum på månedsinntekten. Jeg kan heller ikke gi en sum på årsinntekten, for den er mildt sagt variabel. Det avhenger av så mye; investeringer på gården, avling, dyretall osv. Hvilke tall er det man må gi til nav? Dessuten er jeg bekymret for om jeg har rett på fødselspenger i det hele. I og med at gården står i min manns navn, er han selvstendig næringsdrivende, og det finnes sikkert regler for han. Men hva med meg? Jeg er ikke "ansatt". Jeg er jo kun ektefellen med så og så mye av inntekten. Dette er jo arbeidet mitt, så jeg synes det er veldig urettferdig om jeg ikke skulle ha rett på penger på lik linje med andre arbeidere. Jeg er veldig usikker, og gleder meg ikke til å snakke med nav. Noen som har litt erfaringer med dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142623469-noen-g%C3%A5rdsdamereller-andre-damer-med-litt-mer-innsikt-i-nav-regler-enn-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2010 #2 Del Skrevet 30. november 2010 Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Spørsmålet blir da, blir inntekten din regnet som psensjonsgivende inntekt??? Blir den det vil du kunne ha rett på foreldrepenger, blir den ikke det sliter du og vil bare få engangsstønaden slik jeg ser det.... Kan godt hende det finnes noen særregler for bønder, de eneste som kan svare sikkert er nok nav.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142623469-noen-g%C3%A5rdsdamereller-andre-damer-med-litt-mer-innsikt-i-nav-regler-enn-meg/#findComment-142624312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå