Gå til innhold

sykkeltrening i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i min 29 uke og trener spinning på treningsenter 3-4 ganger i uka.. Men så får jeg mange kommentarer av venner og bekjente på at det ikke kan være bra?

De som sier det, har vel og merke ikke vært gravide selv før. Men kan det være skadelig? Jeg holder en ganske høy intensitivitet, ofte 80-85% av makspuls.. Kan barnet ta skade av bena mine som "dulter" borti magen innimellom?

Takk for evt svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei,

Jeg er 36 uker på vei og har frem til nå også trent 3-4 dager i uken(spinning). Har ikke hørt noe vedrørende at det kan være skadelig for barnet i magen, heller motsatt:) Både spinningsinstruktører, jordmor og lege mener det er flott trening i svangerskapet.

Eneste jeg har fått høre er at jeg må kjenne på formen, dersom jeg kjenner økt nedpress og kynnere er det et tegn på å roe ned:)

Så jeg trener med god samvittighet.

Skrevet

Spinning er helt fint! Trening er jo kjempe bra forberedelse til fødsel! Jeg spinnet til 2dager før termin sist, og 5 uker etter fødsel var jeg tilbake. -Denne gangen har jeg en låsning i ryggen som gjør at jeg ikke kan spinne.

Jeg var med på et trening i svangerskapet - prosjekt når jeg var gravid sist. Da fikk vi beskjed om å ikke overstige 70-75% av max puls. Både pga at kroppstemperaturen øker veldig, og at ungen ikke får nok oksygen når du går høyere. Så du bør kanskje roe ned tempo litt (ja veit det er kjedelig!).

Ungen tåler helt fint noen dult fra beina dine, det er jo begrenset hvor hardt det er!

Skrevet

Takk for svar, da kan jeg trene med god samvittighet :)

Skrevet

Hvis intensitetsnivå er slik at du ikke kan snakke, er det for høyt. Ellers, som sagt, er det en stor risiko å bli overopphetet slik at kroppens kjernetemperatur blir for høy for å være sunn for et foster. Bruk så lite tøy som mulig, drikk mye vann, osv.

Tren gjerne, men vær forsiktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...