Gå til innhold

Hva synes du om dette jentenavnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke sett filmen (som en av få). Men navnet har jeg hørt mange ganger før. Kun brukt av engelskspråklige. Jeg synes ikke det passer i Norge.

Uttalt på norsk: Arven.

Uttalt på engelsk: Ikke pent på en norsk jente.

Skriftlig er det veldig ringenes herre... Muntlig blir det Arven som tidligere påpekt.. Et norsk ord: en arv - arven...

Det er et oppfunnet navn fra et fantasispråk (elvisk), litt tullete å bruke på et ekte menneske synes jeg

Skriftlig er det veldig ringenes herre... Muntlig blir det Arven som tidligere påpekt.. Et norsk ord: en arv - arven...

Det er et oppfunnet navn fra et fantasispråk (elvisk), litt tullete å bruke på et ekte menneske synes jeg

Annonse

Jeg synes faktisk navnet er penere på norsk enn engelsk, og det at uttalen på norsk også får en annen mening (arven) gjør navnet enda penere synes jeg. Arve er jo et vanlig norsk navn. Nå betyr det riktignok ikke å arve eller har noe med arv å gjøre, men det er jo nærliggende å tenke på akkurat det når man hører navnet. Hvorfor man da skal reagere spesielt når man hører navnet Arwen bli uttalt på norsk skjønner jeg egentlig ikke. Arve reagerer jo ingen på. Men når man ikke er vant til å høre et navn, så er det klart noen rynker på nesen.

Det er også vanlig å søke navn fra litteraturens verden. Noen søker litt uvanlige navn, mens andre søker kanskje etter navn på karakterer som har kvaliteter de ønsker å sette pris på. Navn fra bl.a. Narnia, Isfolket, Astrid Lindgren, Shakespeare, Jane Austen, Henrik Ibsen er kjent for mange.

I Sverige er det 144 stk som har Arwen som navn.

I Norge er det 26 stk som har Arwen som navn.

Det er forøvrig også et walisisk navn Arwyn, så det er ikke kun et 'oppdiktet' navn fra litteraturen.

Og hva gjør det vel om noen tenker Ringenes Herre når de hører navnet hennes?!

Jeg synes Arwen er et nydelig navn, som fungerer utmerket på norsk. Det er heller inget minus å bære samme navn som Arwen Evenstar heller, med hennes standhaftighet, kjærlighet og styrke :o)

Det er selvsagt lov å hente inspirasjon fra film og litteratur, men noen navn er så veldig knyttet én bestemt skikkelse at det kan bli litt komisk å gi et barn det navnet. Jeg må innrømme at hvis jeg hadde hørt om ei jente som heter Arwen, så hadde jeg umiddelbart tenkt at foreldrene var skikkelig fantasy-nerder. Ikke noe galt med å like den sjangeren, men synes det blir litt too much å kalle ungen for det. Ville du selv ha likt å hete Arwen?

Ja, absolutt. Som sagt så synes jeg navnet er vakkert, funker fint på norsk og er knyttet til en sterk karakter innenfor litteraturen. Så jeg hadde bært navnet med stolthet :o)

Man kan kanskje sammenlikne det med bruk av navnet Odin og Frøya. Alle tenker jo på norrøne guder når man møter mennesker med disse navnet, navn som er totalt knyttet til akkurat de karakterene. Synes du det er like komisk å hete det?

Navnene Ronja og Emil er likedan for min del, samt Kasper, Jesper og Jonatan. Flere av disse er svært vanlige navn, men jeg får umiddelbare tanker om akkurat de konkrete figurene når jeg hører de. Helt uproblematisk for min del, men assosiasjonen er så absolutt tilstede.

Annonse

Mitt søskenbarns datter hete Anna Elfrida Arwen. Dem bruke jo selvfølgeli mest Anna tell vanlig, men æ trur ho sjøl syns det e stas å ha et spesielt navn. Syns arven klinge helt fint på norsk, æ. Skulle æ hett det sjøl eller valgt det tell mi datter, ville æ nok hadd det som andre navn =) Eller som første, med et mer innarbeida/vanlig navn etter...

Ikke fint. Og jeg forbinner det utelukkende med Ringenes herre.

Nå er jeg en av de som elsker boken (og filmen) men jeg ville aldri ha brukt et "alvenavn" fra triologien av den grunn. Jeg synes alvenavn passer seg best i episke verk og eventyr. Som navn på barn oppfatter jeg at det lett fremstår som et litt for krampeaktig forsøk på å være "spesiell og alternativ".

For meg personlig blir navn som Arwen og for eksempel Galadriel på en måte vårt tiårs versjon av navn som 1970-tallets "Månestråle".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...