indigo25 Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 har en måned gammel baby og nå har vi gjort det store..vi har han i fanget eller ved siden av oss hele tiden. Det har jo vært så mye kos og soving og mye besøk som vil holde ham osv, så det har bare blitt sånn. i begynnelsen sov han godt i vugga på stua, men nå våkner han så fort han blir lagt dit. har vi gjort osselv en bjørnetjeneste? kan noen hjelpe med forslag til hvordan vi kan få litt frie armer ila dagen- bæresjal har vi, men poenget er at han skulle ha sovet litt alene, så vi fåer gå på kjøkkenet og lage middag osv.. hjelp
Flea Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Babyer er svært forskjellige så ikke sikkert mine råd virker på ditt barn, men prøv å legge han i kurven når han er i dyp søvn, så blir han vant til å våkne i kurven alene. Eller prøv å henge en uro eller noen leker over (gjerne sort/hvitt eller kontrastrike ting siden han er så liten) og legg han der når han er mett og fornøyd. Gjenta flere dager på rad. Prøv å la han gråte et par minutter, så kanskje han roer seg på egenhånd. Blir han hysterisk er det ikke vits så klart... Trøst deg med at ting kan forandre seg fort når han er såppas liten! Ikke gi opp etter første forsøk.
Puppen og lillemor Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 vi var på vei inn i samme "fella" og det som funket for oss var å legge vesla i senga/vogna osv (der hun skulle sove) FØR hun sovnet på fanget, men når hun var tydelig trøtt. Og så satt vi heller ved siden av henne og strøk litt på henne, ga henne smokken osv.. til slutt ble hun vant til å sovne alene
MillaLilla Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 har dere vurdert et annet sovested en vuggen i stuen om dagen? Mitt nurk er omtrent like gammel og om dagen nytter det ikke å legge henne flatt for å sove. I stedet setter jeg henne i vippestolen hennes som står oppe på et bord (og som vibrerer). Der kan hun ligge og observere verden litt, og finner ofte selv roen til å sovne. De gangene hun sovner i armene mine pleier det også å gå fint å legge henne over i stolen. Lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Nei, dere har ikke gjort dere selv en bjørnetjeneste! Så små babyer kan ikke skjemmes bort på nærhet og kos, og det er ikke alle babyer som klarer å sovne av seg selv når de er så små, uansett hva man gjør eller ikke gjør! Husk at de er vant til å sovne i et gyngende, varmt og trygt lite magehus, og overgangen til den store skumle verden kan være ganske så stor- så det er rett og slett litt for mye forlangt at de skal kunne klare å sovne av seg selv og finne roen selv, hvis de tydelig gir uttrykk for at dette klarer de ikke (gråter osv). De bør ihvertfall ikke gråte seg i søvn, det er ikke bra for dem når de fortsatt er så små. Et lite triks som KAN funke, er å bysse ham på armen din til han begynner å glippe så smått m øynene, og legge ham ned i vugga da, rett før han sovner. Sovner han på fanget ditt er det nemlig mer sannsynlig at han våkner når han legges ned, dette kalles søvnassosiasjon: http://www.sovlillebaby.com/assosiasjon.htm At han sov godt i vuggen sin i starten er heller ikke så uvanlig, begge mine jenter har ihvertfall vært rimelig i "koma"/ enkle å ha med å gjøre de to første ukene, for så å kreve mer hjelp til soving etterhvert.. Og den hjelpen må man nesten bare gi dem, og håpe at de snart klarer dette på egenhånd- for det gjør de jo som regel, etterhvert som de blir eldre og behovene deres endres=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå