Gå til innhold

Glukosetest..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da var det overstått. Det gikk veldig bra. Sukkeret jeg måtte drikke smakte en blanding av knekte druesukker drops og suketter. Slukte det på under 30 sek. Fikk det i størrelse av hvite plastbeger og den ble fyllt 2 ganger.Var faktisk ikke så gale, som jeg har hørt rundtom. Jeg lå på 5.4 før testen og 2 t. seinare var den på 7.8. Veldig bra. Skal si det var godt med mat da jeg kom hjem. Kubbet på sofaen en stund og. Men det var godt å bli ferdig med testingen da:):). Jeg trodde jeg var 29+2 uker på vei. Men legen kom fram til 30+1 uke. Så jeg skurrer litt frem og tilbake på det enda, om hvilken jeg skal følge etter.

Bare skriv inn her om de har noe dere vil dele om tester og slkt......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, eg må også ta glukosetest før neste jordmortime, må si eg gruer meg til å site i ro legesenteret i 2 timer.. Kan eg spørre koffor du måtte ta det ?

Skrevet

HI; Over 7 skal det ikke være, da er du i faresonen... så du må avvente de nøyaktige blodprøvesvarene før du vet..

Lykke til !! :))

De som må ta glukosetest er de som

* har BMI over 27

* har indikasjoner ellers på svangerskapsdiabetes

* de som har mye diabetes i familien

* de som har hatt sv.skapsdiabetes før

Ta med deg en spennende bok og et nytt ukeblad el.l. ;))

Min jordmor anbefalte meg å tømme litt sitron i drikken, smakte godt det.. :)

Skrevet

Hei. Har litt vinterdekk nedest. hehehe.

Ble fortalt at det var bra, at 11 og over i blodsukker var fare for sv.diab. Jo det var lenge å sitte og vente, men heldigvis var det litt å lese på der og sov litt innimellom. mellom 4.6- 7.6. ca. Er det skal ligge på. Så da såg det bra ut. De skal sende inn prøvene, men satser nok på at alt er bra.

Skrevet

Jeg tok denne testen for noen uker siden. Låg på 4.5 før og 5.4 etterpå.

Når man er gravid så bør man ligge under 7, men når man ikke er gravid bør man ligge under 11.

Jeg synes drikken smakte fælt, for jeg fikk det i nesten litt lunkent vann.

Fikk ett eget rom med lenestol og fant frem en bunke med masse ukeblad, så det gikk greit :)

Skrevet

det gikk greit å drikke sukkervannet den første gangen,men andre gangen var helt jævlig...veit ikke hvorfor...måtte ta den 2 ganger for å sjekke at bs mitt ikke hadde blitt værre... hadde første gang 5,3 før og 8,9 etterpå og neste 4,3 og 8,0 så jeg hadde klart å fått det ned:) trur det beste jeg gjorde var å slutte å drikke brus med sukker...

Skrevet

Hei!

Synes det er rart at legen din fortalte deg at alt er bra når prøven var på godt over 7. Da skal man egentlig begynne med kostholdsregulering, for da er du sterkt i faresonen for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Skrevet

Jeg måtte ta den pga. alder. Jeg lå på 4,2 før testen og 5,1 etter.

Synes det hadde vært bedre om drinken var iskald. Den var varm og ekkel :-(

Skrevet

Rart ja. Jaja. Alt er nok bra for no. Tar en dag om gangen og har ingen planer om å bli for hysterisk og kun tenke på dette;). Skal nyte de 10 siste ukene med glede og satser på at det vil stabilisere seg litt.

Er greit å vite hvor en står, er lettere å passe på da.

Ha en like fin sv.skap som meg damer og ønsker dere lykketil videre og.

Skrevet

tror du gjør rett i å ikke bli hysterisk, men viktig å være ltt mer obs på hva man putter i seg.. små grep kan gjøre stor nytte! Skjønner det er store forskjeller på hvilke råd/grenser man får de forskjellige steder: lege/jordmødre/diabetessykepleier. måtte ta testen for 6 uker siden, og fikk verdien 8, etter at prøvene var sendt inn.

Jordmor er veldig obs, og sier de er blitt mer og mer oppmerksom på dette, da det ikke er bra for hverken mor eller barnet i magen. En ting er at man kan få store barn, med de komplikasjoner dette kan innebære under fødsel, men også babyen får for høyt blodsukker og en kropp kan takle dårlig blodtrykksfall (tror jeg hun sa) og de andre påkjenningene det er å bli født.. fikk beskjed om at hvis verdien min kom opp i 9, får jeg ikke føde på lokalsykehuset her (som er et helt "normalt" sykehus med ordinær fødeavd), men må sendes til fylkessykehuset, 7 timers kjøring unna. Og på grunn av lange avstander må man påregne seg og gå der å vente de siste dager/uker, da de ikke tør vente til fødsel er i gang, pga evt komplikasjoner..

Legen va litt mer rolig, men sa de samme grensene/reglene, og sendte meg til diabetessykepleier for kostholdsregulering.

Hennes mening var at det er litt mye hysteri rundt dette, men hun sa også at hun jo ikke er jordmor, og kan ikke så mye om dette med svangerskapsdiabetes og komplikasjoner, jobbet mest med ungdom/voksne. Men riktig kosthold var viktig for å regulere blodsukkeret, unngå matvarer med mye "vanlig" sukker, mmen vær også klar over de "skjulte" blodsukkerfellene; Hvitt brød, kokte grønnsaker, ris og pasta, for mye frukt osv.. hennes enkle råd var å unngå "vanlige" sukkervarer, spise så grovt som mulig, max 3 frukt om dagen, være obs på at kokte grønnsakker blir mye mer sukkerholdige enn rå, (bruk raspet gulrot i stedet for kokt osv). Men ingenting er forbudt, bare spis i mindre mengder...

jeg må ta ny test om noen uker for å sjekke nivået igjen, og prøver å være fornuftig med tanke på hva jeg pakker i meg, men innrømmer glatt at jeg drakk noen glass brus i helgen, og tok meg 3 ruter sjokolade i sted... ;o) Men skal ikke ta flere, ønsker å føde her "hjemme", og lar det være hovedmotivasjon hver gang jeg åpner kjøleskapet :o) Og selvsagt å gi knøttet en så god start som mulig!

Lykke til videre i svangerskapet, og kos deg masse!

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Tok den testen for en uke siden selv, og enig med deg, var ikke så ille som jeg fryktet å drikke det sukkervannet, raskt ned, så er man fort ferdig ;)

Men synes det er rart de sa det var bra når det var på 7.8 etter 2 timer?! Hos meg var det på 4,6 før jeg tok det, og to timer etterpå var det på 6,4. Fikk vite dette var bra, så lenge jeg var gravid, måtte det holde seg under 7.. Om jeg hadde falt over det, så måtte jeg ha gått på kostregulert diet?!

Du får ringe dem om en uke, og spøre hva langtidsblodsukkeret ditt ligger på.. Ringte inn i dag jeg, og det ligger på 5.2

Skrevet

Jeg har også fått annen beskjed om verdigrensene. Jeg fikk 9,4 etter 2 timer, det medførte at mitt lokale sykehus ikke ville følg meg opp og jeg må gå til Rikshospitalet. Heldigvis ikke så langt unna da. Men grensen for å bli fulgt opp lokalt var 9,0, og jeg har også hørt at det skal ligge under 7.

Nå har blodsukkeret mitt vært fint helt siden denne testen (har lagt om kosten), men blir likevel fulgt godt opp på Riksen. Jeg ville ikke fått panikk om jeg var deg, men vært litt forsiktig med hva jeg spiste.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes også det var snodig at de ikke sa noe til deg..

Jeg fikk 7,9 på min test, og jeg må leve kostregulert.. Vær forsiktig med hva du spiser ihvertfall :) Pass på karbohydratene! ;)

Skrevet

Skal nok passe på hva jeg spiser. Men litt søtt blir det nok innimellom. Ha en fin kveld videre damer;););)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...