Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut at jeg er gravid. Lillegutt er 5 mnd. kan noen komme med råd? Tips? Kan man klare det? Og får man permisjonspenger selv om man ikke rekker å komme i jobb før ny bebis kommer? Sist tok jeg KS, er det for tidlig for kroppen og bli gravid da? Eller klarer "arret" å overleve en graviditet?

Trenger synspunkter... og hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok selv keisersnitt, og fikk beskjed om at vi ikke burde begynne prøve å bli gravid før minimum et år etter ks. Pga såret bør man vente to år før neste fødsel. Men snakk med legen din, det vil jo gå 14 mnd før du skal føde neste gang.

Foreldrepenger er jo noe du opparbeider deg i arbeid eller på aap, men du må jo arbeide i min. 6 av de 10 siste mnd for å få foreldrepenger. Har du samboer som jobber vil jo han etter nye regler kunne opparbeide rett til foreldrepenger om jeg ikke har misforstått alt. Er du enslig, tror jeg du kun vil få engangsstønad da du ikke har rukket å opparbeide deg nye rettigheter.

Det må ha vært litt av et sjokk for deg, det er viktig å bruke prevensjon selv om man feks fullammer - man kan aldri vite - som du ser.

Skrevet

Først vil jeg bare si Gratulerer,og velkommen i klubben..hehe

Har desverre ingen råd eller tips å komme med da jeg er i samme situasjon som deg. Veksler mellom å glede meg kjempemasse og følelsen av panikk. Det kommer helt sikkert til å bli et herlig kaos de første åra!

Minsten her er 13 mnd når den nye kommer,så tut og kjør!

Eneste rådet jeg har fått er å kjøpe søskenvogna til OTH (one tree hill) for den kommer visst frem overalt.

Lykke til:)

Skrevet

hehe velkommen i klubben ja.. Huff.. jeg må virkelig tenke for og i mot her, men hvis legen fraråder å bli gravid, så er d jo en annen sak... Får ringe i morgen..

Samboer er i arbeid, men får ikke jeg permisjonspenger da? Er jo fast ansatt, men rekker ikke å starte / eller jobbe så lenge (6mnd).

Vanskelig dette. Skjønner deg Rosa ><,">-med-bolle-i-buken at du veksler mellom glede og panikk!!!

Skrevet

gratulerer så mye!:) Har ikke erfart det selv, men kan komme med det innspillet at permisjonspenger som du får nå, også er med i utregningsgrunnlaget på nye permisjonspenger. Det kommer sikkert til å bli kaotisk og fantastisk på samme tid :)

Skrevet

Gratulerer! Tre bekjente av meg har gjort det samme. Det er mye jobb men også mye kos :) Og de får mest sannsynlig et unikt søskenforhold når de er så tett i alder.

Ang permisjonspenger er forrige opptjente permisjon gyldig en viss tid. Jeg vet en venninne av meg fikk andre permisjon beregnet etter opptjeningen til første permisjon. Men jeg vet ikke hvor lenge den opptjeningen varer. Det står sikker på nav.no.

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer!

Vi fikk to tette - ikke så tett som du da - men ble gravid 9 mnd etter første. Han ble tatt med hastekeisersnitt, og jeg fødte i juni en frisk og fin jente vaginalt.

Jeg tenkte ikke engang på at det kunne være farlig eller frarådet på noen måte.. Og tviler på at legen kommer til å si noe på det. Jeg ble satt i gang pga vannavgang uten rier, og da tok de hensyn til tidligere keisersnitt ved å gi snillere modningspiller.

Det går helt supert! Travelt, ja, men veldig gøy og det har gått sååå fint :-)

ring legen i morgen du - og lykke til!

Skrevet

Du får 80 % permisjons penger av det du får nå. Så blir ikke så mye men bedre enn ikke noe ;)

Lykke til

Skrevet

Grattis med ny spire i magen=)

Om det kommer til å gå bra avhenger jo fullt og helt av hvordan den nye babyen blir (kolikk, krevende eller sovedyr hehe), og hvordan eldstebarnet er, om det sover godt om natta osv. Selv har jeg ingen erfaring, for det er nesten 2 år mellom mine to jenter- men de to jeg kjenner som har fått barn såpass tett har sagt aldri igjen, rimelig trøtte og slitne begge to.. Men om det kommer til å gå bra for akkurat deg er jo ikke godt å si- det kan jo gå helt strålende også, så man må jo bare hoppe i det eventuelt og håpe på det beste;)

Hvis gutten din er 5 mnd nå, så rekker du vel å jobbe litt før neste perm eller? Hvis du f.eks rekker å jobbe i 1 mnds tid, så er det nok til at du får like mye i perm.penger som det du hadde i denne permisjonen (altså blir din vanlige lønn perm.pengegrunnlaget), mens hvis du går rett fra en perm til en annen, så får du foreldrepengene som beregningsgrunnlag (altså hvis du hadde 80 % perm denne gangen og vil ha 80 % neste gang også, så får du altså 80 % av disse 80 % igjen- dvs litt mindre enn det du har nå). Litt dårlig forklart, men du forstår? =)

Skrevet

Takker for positive innspill! :)

Det blir nok stor glede og masse arbeid:) Hører det er andre som har klart d før oss, så vi skal nok også klare d da:) Får høre med lege i morgen. Blir spennende!

Ang permisjonspenger så får d også gå bra, så lenge d kommer litt inn:)

Skrevet

Jeg starter i jobb igjen i begynnelsen av mai, så da rekker jeg å jobbe en mnd minst:)

han lillegutt jeg har nå hadde kollikk og vi opplevde 2 tøffe mnd, derfor jeg er litt skeptisk. Nå sover han hele natta (legger jeg 7 på kvelden) og trenger ikke mat før neste morgen! Skjønner at de som har opplevd d sier aldri igjen. D er noesånt jeg frykter, men jeg vil jo også på en måte. Vanskelig!

Skrevet

Hei du!:) Først vil jeg bare si gratulerer så mye! Jeg selv har bare ei lita jente på 6 mnd, men vi er i prat om å prøve og bli gravid på nytt igjen nå, bare om en mnd eller to:) Jeg tror nok at det blir tungt til tider, men værdt det uansett, tror du ikke? Jeg tror du vil klare deg kjempefint jeg!:) Det er jo mange i dag som vil ha to tette, så det er jo ikke umulig å klare det. Mange har gjort det før deg, og mange vil gjøre det etter deg!:)

Jeg skjønner at du engster deg osv, spesielt siden dere har hatt noen tøffe mnd med gutten deres, men det trnger ikke bli likedan med neste;)

Lykke til og prøv å kos deg masse med den lille gutten din, og spira i magen!;)

Skrevet

Det er som regel bare de førstefødte som får kolikk. Vet ikke hvorfor men slik er det :) Det går nok bra skal du se. Eldstemann skal vel i barnehagen? Og så er dere jo heldigvis to om det :)

Skrevet

Eg vart gravid då storebror var 8 mnd og har no ei lita jente på 3 veker :-) Ho er ei roleg og fin jente, og me storkosar oss. Det har gått forbausande bra med storebroren og, ikkje dei store sjalusidramaene.

Foreldrepengar tel som opptening til ny permisjon så det har gått i orden for meg, sjølv om eg i tillegg hadde 3 mnd ulønna permisjon. Dersom du har 80% betaling i permisjonen du er i no, så er det denne summen som er utgangspunktet for neste permisjon, dvs at du kan velge 80% eller 100% av det du får no.

Kjenner ikkje til korleis det er med to tette mtp KS, det får du ta opp med lege, men ellers er eg sikker på at det vil gå bra med to tette. Travelt og lite søvn vert det ein periode, men barna får jo fort glede av kvarandre. Eg har tantebarn som er 13 mnd mellom, og dei er bestisar :-)

Skrevet

Takker så mye prinsesse2010<3!

Artig at dere snakker om å prøve så snart da:) Da er ikke vi gale som får to så tette da:) Håper jeg.. hehe. Kanskje vi kan henge på Bim snart:p

Er nok som du sier at det er mange andre som har gjort d før. Jeg har en samboer som er kjempeflink å stille opp. Vi deler de nettene bebis er våken (dersom han er forkjølt) og vi delte natta da vi slet med kolikk. Tror jeg er ganske heldig.

Lykke til til dere også:)

Skrevet

Eldstemann skal nok i barnehage ja. Blir like etter nybebis blir født (etter mine raske beregninger)

Har hørt at d er førstemann som får kolikk, merkelig d der, men håper det er noe i det:)

Skrevet

Gratulerer!:)

Det hjelper masse å få slike positive tilbakemld! Jeg kommer til å bli tatt av panikk innimellom, men nå har jeg en ok- følelse i magen iallefall:)

Ser for meg at når de blir så tett så blir man bestevenner ja. :) Får bite tennene sammen de verste mnd...

Skrevet

Jeg heier på deg - dette skal du klare vettu!! =)

Hvis man vil, så får man det jo til- og det er utrolig hvor lite søvn man kan klare seg med, hvis kroppen først bare blir vant til det (snakker av erfaring hehe;) Og hvis du i tillegg har størstemann i bhg, så vil du jo sannsynligvis få muligheten til å sove/ hvile litt på dagtid sammen m babyen også, og det hjelper veldig på!!

Og at barna vil få stor glede av hverandre etterhvert- det er ihvertfall helt sikkert, masse lykke til videre=)

Skrevet

Her er det 19 mnd mellom mine, så litt mer enn hva det blir hos deg. Ang ks så var det aldri noen som sa noe til meg at det var problematisk. Jeg spurte gynekologen rett etter nr 1 om det ville være et problem hvis jeg skulle bli gravid igjen og han sa at det ville gå strålende. Jeg hadde ks med nr 1 og ble gravid igjen da han var 10 mnd. Det endte i ks nr 2 også. Planlagt sådan.

Angående permisjonspenger så regnes fødselspermisjon som "jobb", ergo vil det telle i forhold til ny runde med permisjon så det trenger du ikke å stresse med.

Lykke til! :)

Skrevet

Gratulerer:) Dette går nok fint, to tette er endel jobb den første tiden, men supermorsomt -ikke minst for ungene:)

Førstemann var 8 mnd da jeg ble gravid. Her var det planlagt, og må si at om jeg hadde blitt gravid etpar mnd. før hadde det også gått greit, helt sikkert. Travle dager, ja- men er veldig fornøyd med tilværelsen:) Størstemann er hjemme med oss bortsett fra etpar dager i uken da han er hos dagmamma. Var forholdsvis "strenge" med tidlig oppdragelse på gutten, med tanke på at andremann forhåpentligvis ikke var langt unna... men barn er forskellige uansett da... masse lykke til, klart du klarer det, spennende...:)))

Skrevet

Takker !!

Dere er så positive alle sammen, det smitter;) Vi skal nok klare dette. Får håpe legen mener at det er forsvarlig også da:)

Takk for innspill og erfaringer og gode råd:)

Skrevet

Hei.

Jeg rotet meg inn på dette forumet ved å trykke feil, men så overskriften din og måtte bare svare:)

Først av alt, gratulerer så mye med ny graviditet. Dette kommer til å gå helt strålende.

Jeg ble gravid igjen når eldste var 6 mnd, så her er det 15 mnd mellom.

For å ta det praktiske først. For å ha rett til permisjonspenger må man ha skattbar inntekt i 6 av de siste 10 mnd før en permisjon starter. Tidligere permisjonspenger teller som skattbar inntekt, så joda, du får permisjonspenger selv om du ikke rekker å komme i jobb før den minste kommer.

Ulemper ved to så tette, er at svangerskap nr 2 kan bli litt tøffere. Du må jo løfte og bære rundt på nr 1, og kanskje du har netter med nattevåk. Da kan det være tøft å være gravid. Men samtidig, så er du jo hjemme i permisjon og ikke i jobb, så du innstiller selv tempoet i hverdagen og kan gjerne hvile sammen med barnet.

For meg gjorde dette faktisk at svangerskap nr 2 var lettere...

Fordeler med to så tette er i mine øyne mange. For det første så var eldste så liten når han ble storebror, at søskensjalusi aldri var et tema her. Jeg tror ikke det tok mange dagene, før han ikke lenger hadde noe minne av at han en gang hadde hatt mamma og pappa for seg selv. Det skjedde vel noen ganger at han helst ville sitte på mammas fang mens jeg ammet, men det var ikke noe problem. Med ammepute og kreativitet så løste vi det lett. Og minstemann lærer seg fort å henge fast i puppen, og ignorere uro rundt seg. Gikk så fint at :)

Nå er det blitt 1 år og nesten 2,5 år og er blitt kjempegode venner. De har mye glede av hverandre, og vil nok alltid ha det. På ferier o.l har de alltid med seg en lekekamerat...

Ja, de slåss. Men snart er de mer eller mindre jevnstore, og minstemann blir ikke så overkjørt fysisk.

Her har det bare vært til glede at vi fikk to så tette. Ja, selvsagt har det vært travelt. Men helt ærlig, jeg trodde det skulle bli verre. Og travelt tror jeg det blir uansett når man får nr to, samme hvor gammel nr en er. Det blir bare litt andre utfordringer :)

Selv om det ikke var planlagt å få to så tette, så er vi i dag veldig glad det ble slik, og vi hadde glatt gjort det igjen!

Lykke til :)

Skrevet

Oj:) Så flinke dere er!! Regner med at du har en mann som er flink til å hjelpe til og var innstilt på at det skulle bli tøft. Helt utrolig at du sier at du kan gjøre dette engang til. Vi får kanskje instille oss på at det kommer en ny kolikk-unge også kan egentlig ting bare bli bedre enn det dersom d viser seg at den nye bebis ikke har det:)

Jeg ser mange positive grunner med tanke på at de blir tette og kommer til å ha hverandre som lekekamerater/venner hele tiden:) Det jeg gruer meg til er kanskje de 6 første mnd:) Men herregud så kos d er med en liten bebis til:) Og søskensjalusi vil som du sier ikke være noe tema:)

Glad du kom innom her:)

Skrevet

oj så herlig, gratulerer så mye:)

jeg har nesten 17 mnd mellom mine to første og det har aldri vært noe "problem", har ikke vært mer slitsom med to syns jeg:) når storesøsken er så små da babyen kommer så slipper du mest sansynlig sjalusi og tenk så artig det blir for dåm da de blir større:) nå sitter jeg her med en baby på 4 uker og to storesøsken på 3,5 og 2 år og de store har veeeldig mye glede i hverandre:) Lykke til, det kommer helt sikkert til å gå bra!!! ang KS så er det vel lurt å høre med legen:)

Skrevet

Takker! :)

Du har vel litt å henge fingrene i med 3 såppass tette:) Jeg gleder meg litt mer og mer nå:) Liiiten søøøt bebis. Slik som din på4 uker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...