Gå til innhold

Gruer (grugleder) meg til utredning, HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tar jeg skrittet og melder meg inn her.. Trenger å få luftet tankene mine litt og så har jeg litt spørsmål rundt utredning. Hadde som mange andre håpet at jeg ikke skulle gå under kategorien "slitere", men nå har jeg og samboeren prøvd i over et år uten hell :( Ingen av oss har barn fra før og jeg har aldri vært gravid. Har blitt lurt av en haug med tullestreker/skyggestreker på graviditetstester, men ingen graviditet sålangt. Dermed har oppturene fort blitt snudd til nedturer.

Etter samtale med lege har vi nå fått henvisning til utredning i januar og den første blodprøven tok jeg for noen dager siden. 3 måneders ventetid for utredning føles som en evighet, men regner med at denne ventetiden er vanlig.

Denne prøvetiden har gått fra å være en spennende og lykkelig tid til en stor tålmodighetsprøve og nå ikke minst redselen for at noe er gale siden jeg og samboeren "ikke får det til". Håper og tror at vi snart skal få svar på om det er noe gale, MEN... Jeg er så ufattelig nervøs for utredningen!! Er livredd for gynekologer, kan vel si at jeg har en slags legeskrekk og dette er også desverre grunnen til at jeg har holdt meg unna gynekolog til nå... Ja JEG VET, jeg burde vært til vanlig kontroll hos gynekolog for lengst i en alder av 24 år! Og nå har jeg fått første time hos gynekolog for utredning når jeg har mensen på toppen av det hele...

Samboeren sier at jeg ikke skal bry meg om at jeg har mensen når jeg skal på timen, hva synes dere?

Hva skjer vanligvis på den første timen for utredning hos gynekolog?

Tar gjerne i mot erfaringer fra utredning, både positive og negative med et STORT TAKK :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Det er mange tanker man gjør seg når man prøver å få ett barn. Man håper hver eggløsning på å bli gravid og blir utrolig skuffet når mensen kommer og man skjønner at man ikke ble gravid denne gangen heller. Når det skjer igjen og igjen blir man bare mer og mer skuffet. Er jo nesten bare det man tenker på hele døgnet. Samtidig har man håp og ønsker så sterkt at man skal få ett lite barn som er såååå etterlengtet:):)

Når jeg skulle på utredning så var det etter at jeg hadde tatt 4 blodprøver i en syklus der den siste ble tatt dag 23 i syklusen. Fikk time når jeg skulle ha mens så det er helt normalt å være til legen og undersøkelse når man har mens.

Prøv å tenke på at de ikke bryr seg om du har mensen.

Håper du får positive svar og får den hjelpen dere trenger.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for svar Raggy :))

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver om skuffelsene :) Selv om vi "bare" har prøvd i litt over et år er skuffelsene blitt mange. Nesten som en berg og dalbane med forhåpninger og forventninger. For hver gang en ny syklus/prøveperiode starter stiger forhåpningene til maks og jeg glemmer fort forrige måneds skuffelser, men så kommer skuffelsen dobbelt tilbake når TR kommer. Men gir ikke opp, ALDRI :))

• 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg vært hos gynekolog for utredning av barnløshet...

Og det gikk egentlig fint:) Har gruet meg skikkelig siden jeg fikk innkallelsen for ca 3 måneder siden. Kan vel si at jeg har "gynekologskrekk". Har faktisk gruet meg så mye at jeg ikke fikk sove før kl.5.30 i morges og har bare sovet to timer før timen. Har mensen i tillegg og da fristet det lite å gå til gynekolog, men hun sa det gikk helt fint da jeg ringte for noen dager siden.

Tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan timen gikk. Først snakket jeg litt med gynekologen om prøvetiden. Har jo testet med CB fertilitetsmonitor de siste 6 månedene og den viser at jeg har eggløsning. I følge gynekologen viste også blodprøvene fra desember at jeg hadde eggløsning også :)) Stoffskifteprøvene var også fine. (Var litt beskymret for lavt stoffskifte siden jeg har flere i nærmeste familie som har dette).

Videre så hun på samboerens sædprøvesvar. De var også fine sa hun. Eneste som var litt under normalen var Morf. normale som er utseende på sædcellene. Her viste svarene 2% normale sædceller mens referanseverdien skal være over 7%. Dette skulle allikevel ikke ha stor betydning for om vi kan få barn sammen, da alle de andre tallene var fine og kvaliteten på sæden kan variere over tid.

Har aldri vært hos gynekolog før, så gjett om jeg gruet meg til å sette meg i stolen, men det gikk overraskende fint:)) Det er gjerne lett å si i ettertid, men skjønner ikke hvorfor jeg gruet meg sånn! Var absolutt ingenting å grue seg for! Tok celleprøve, innvendig ultralyd og så kjente hun litt rundtom livmorområdet. Celleprøven var litt ubehagelig men langt i fra smertefull. Synes det var litt spennende å se livmoren min på ultralyd jeg og alt var normalt heldigvis:))

Siden hun ikke kunne finne noe galt hos meg så sendte hun henvisning til røntgen med kontrastvæske (husker ikke helt hva det heter...). Hvis jeg har forstått henne rett så skal jeg til dette for å se om egglederne mine er fine og åpne da dette ikke kan sees ved innvendig ultralyd. Det kunne ta litt tid før jeg fikk time til dette på sykehuset sa hun.

Hun gav meg også resept på Pergotime for å optimalisere eggløsningen som hun kalte det. Skal ta enkelkur annenhver måned i 6 måneder tilsammen. Og så må jeg inn for å ta blodprøve første kuren for å se at jeg har hatt eggløsning/effekt. Hadde ikke trodd jeg skulle få dette siden jeg har påvist eggløsning, men hun ville at jeg skulle prøve det selv om.

Til slutt sa hun at dersom de ikke finner noe feil på sykehuset ved røntgen og pergotime ikke funker de neste 6-8 månedene vil hun henvise oss til prøverør dersom vi ønsker det. Både jeg og gynekologen satser selvfølgelig på at Pergotime vil gjøre susen :D For det er nok ikke "bare-bare" å gå igjennom prøverør som hun sa... Velger å ikke tenke så mye på prøverør nå og konsentrere meg om Pergotimen istedetfor, så får vi se om ikke spiren sitter snart.

Har akkurat begynt på 15pp og i morgen (CD 5) starter jeg opp med 1. pergotime, spennende :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...