Gå til innhold

Hvorfor feirer DU jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vinteren har den samme lengden uansett hva du gjør i den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det formelle vært uviktig for kirken hadde kirke og stat vært skilt for lenge siden.

Enig i at det hadde gjort ting værre om nissene i hvite kjoler hadde hatt innflytelse, men det er ille nok at de formelle båndene eksisterer, det er ikke en moderne stat verdig...

Statlige inngrep i kirken bryr jeg meg fint lite om, i og med at jeg ikke er medlem. Men det faktum at skattepengene mine går med på å betale karnevalet er en tragedie. Kommunen jeg bor i er fattig, og pengene som må brukes på å drifte kirken, holde prestebolig og lønne prest, organist, kirkeverge osv kunne vært brukt på noe fornuftig...

Skrevet

Nei. Opplevelsen av hvor fort tida går, avhenger faktisk i stor grad av hva man selv gjør, og hvilke opplevelser man får.

Skrevet

Jeg er en av de "fanatiske overtroiske" kristne, som trur på "eventyret" om Gud, Jesus og Den Hellige Ånd:) Men kan da også min historie, å vet at Jesus IKKE ble fød 24 desember.. Men noe av grunnen til at Kristne har "kuppa" jula, er fordi Mr.Claus, som "opphavet" til nissen, var en slik god mann, som faktisk hadde omsorg for andre mennesker og visste godhet ved og gi til de som ikke hadde så mye, uten og ta ære for det. Å dessuten, hadde ikke vært noen Jul og ferie dersom ikke Gud skapte verden :) Grunnen til at man ikke eksakt vet hvilken dato Jesus ble født er fordi på den tiden (og senere) var de ikke så opptatt av når man ble født, det store var faktisk når de døde, da gleda man seg over at personen hadde kommet hjem til himmelen :)

Å håper at alle er klar over at det er bevist at en man med navnet Jesus gikk på jorda her, kan dessverre ikke dere Bim`ere eller Dib`ere si så mye på desverre.. Men det man da strides om, det er hva Han gjorde.. Men på en annen side, folk trudde ikke på det Jesus gjorde enda de så Han gjorde det, så forventer ikke at folk skal tru på det 2000 år senere:)

Skrevet

Jeg nevnte det formelle versus det reelle, siden ditt forrige innlegg tydet på at du mente det formelle var det viktigste, noe som virker svært rart på meg.

Jeg er medlem av Den norske kirke (feilaktig kalt "statskirken"), men er likevel tilhenger av at det bør skilles mellom stat og kirke, en prosess som nå er påbegynt.

Et skille betyr imidlertid ikke at "dine" skattepenger ikke lenger vil gå til kirken. Den norske kirke vil, selv etter et skille, motta omtrent like mye i framtida som idag. Det henger sammen med at alle religiøse samfunn og andre organisasjoner får utbetalt penger i forhold til medlemsmassen.

Skrevet

Jul, eller jól som det opprinnelig het, er en hedensk tradisjon for å feire at sola snur den 22. desember. At man bomma litt på datoen for å late som at Jesus var født da, er av heller liten betydning. Jesus ble ikke født julaften. Det er vel noe usikkert når han faktisk ble født, men noen sier oktober, andre noe annet. I Spania feirer de for eksempel Maria Unnfangelsesdag rundt femte desember om jeg ikke husker feil, og da hadde hun enten et veldig kort eller avsindig langt svangerskap...! :)

Jeg feirer jul fordi det har vi alltid gjort. Men siden jeg ikke er kristen, prøver jeg å begrense de kristne symbolene som gjerne dukker opp i juletida. Jeg fokuserer på at vi viser at vi er glade i hverandre, og det er derfor jeg gir julegaver til folk. Selv feirer jeg gjerne at sola snur, for jeg blir i alle fall deprimert i vintermørket! For meg er det en varm høytid som jeg tilbringer med de jeg er mest glad i, familie og venner.

Skrevet

Ikke helt riktig. Først finansierer kommunen statskirka (eller Den norske Kirke, blir som å protestere på at Jesu Kristi Kirke Av De Siste Dagers Hellige blir kalt mormonere, altså en meningsløs protest) i kommunen. Deretter blir det regnet ut hva det blir pr medlem, og så må de betale de andre tilsvarende pr medlem de har.

Det er dermed statskirka som definerer hva de andre får, og pengene kunne vært brukt mye bedre i min kommune i alle fall.

Synes alle religiøse samfunn kunne finansiert seg selv med kontigent i stedet, jeg har annet å bruke penger på...

Skrevet

1. Siden du selv er så opptatt av det formelle, så jeg det som viktig å presisere at det offisielle navnet faktisk er Den norske kirke. "Statskirken" brukes kun i dagligtalen.

2. Det er ikke riktig at kommunene finansierer kirka. Bevilgningene kommer over statsbudsjettet. At kommunene har ansvaret for selve kirkebyggene og enkelte grupper av ansatte (ikke prestene), er en annen sak.

3. Det er allmenn politisk enighet om at religiøse organisasjoner fortsatt skal få videreført sine bevilgninger i framtida, uavhengig av tilknytningsform til staten. Det blir m.a.o. ikke noe penger til overs for formål som du selv mener skulle være så mye mer nyttige.

Skrevet

Jeg feirer at sola snur, og det går mot lysere tider:)

Skrevet

Ikke pga kristendommen hvertfall. Fordi jeg er oppvokst med tradisjonen, syns det er koselig og fordi de aller fleste feirer jul. Jeg vil ikke at mine barn skal bli utafor bare fordi jeg har bestemt meg for å ikke feire jul uten noen egentlig grunn. Derfor bevarer vi den tradisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...