Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Sakser fra et annet innlegg: "Jeg feirer jul fordi det er en koselig tradisjon som jeg ikke vil bryte. Noe jeg tror også er grunnen til at sånn ca 90-95% av alle andre som feirer jul her inne har som grunn dersom de skal være dønn ærlige. Man kan alltid finne en annen grunn som at man er kristen og feirer Jesu bursdag (men ville du virkelig lagt vekk all det koselige rundt julefeiringen og kun tent lys hver søndag og gått i kriken på julaften, ingen nisser, gaver, fråtsing i god julemat eller noe?), eller feirer at solen snur eller hva som helst annet, men fakta er nok at innerst inne ferier de fleste av oss jul fordi det er det vi er vokst opp med, vi synes det er dødskoselig, og enten ikke vil ikke slutte med det, eller ikke vil at barna våres skal føle seg utenfor ved å nekte å feire jul." Enig i dette?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Jul er for meg (så klart og tradisjon) en tid hvor man tar ekstra godt vare på hverandre og begraver evt. stridsøkser. Tid for ettertanke og en fin tid for familien:)
Sweet Amber Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Ja, ikke veldig uenig hvertfall:) Og det er da ingenting i veien for å gjøre noe bare fordi det er koselig og fordi det er slik vi er vant til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Ja, vi feirer jul fordi det er en tradisjon Og det er en herlig tradisjon, jeg eeeelsker jula, og synes det er så flott å ha noe å glede seg til nå på den mørkeste tiden av året
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Jeg er enig med 1304. Syns det er en fin tradisjon og er i tilegg kristen. Det er selvfølgelig viktig å ta vare på hverandre året rundt, men litt ekstra i julen.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Fordi det er en familiehøytid. Er ikke kristen, og er heller ikke oppvokst i et kristent hjem. Samboer er heller ikke sektmedlem, men vi er begge oppvokst med jul. Hans foreldre er medlem av statskirka, men tror ikke på eventyrene som fortelles i sekten, så ingen av oss er vant med "kristen"jul, hva nå enn det innebærer. Likevel er det en del "kristen symbolikk" i julepynten vår, som engler og lysestake med 7 lys, julestjerne osv. Men legger ikke mer i dette enn i nissene rundt omkring. Bryr meg ikke om hvorfor andre feirer jul, men blir litt provosert når overtroiske tror de har monopol på julen, og ikke ser at de har kuppet hele feiringa fra andre religioner...
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Jeg skal ikke uttale meg om prosentandelene, og jeg tror mange føler seg litt mer kristne i jula enn ellers. Det er mange grunner til at jeg feirer jul, men rent bortsett fra at landet jeg bor i dessverre har en statsreligion har ingen av grunnene noe med kristendom å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Enig i dette, men jeg ser likevel ingen grunn til å pynte til jul 1.desember
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Javel, og fra hvilke religioner har vi kristne "kuppet" julefeiringa?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Vi har ingen statsreligion her i landet, men en statskirke.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #11 Skrevet 29. november 2010 Les historiebøkene dine. Kan gi deg en liten smakebit: Både i den norrøne åsatroen og i gælisk og germansk religion var det feiringer midtvinters. Det falt kirken tungt for brystet at befolkningen fortsatte med dette etter å ha blitt "kristnet" og de bestemte seg for å kuppe feiringen og fylle den med kristent innhold. På grunn av dette er det mange i engelskspråkelige land som har kuttet ut ordet "christmas" og byttet det ut med det gamle "yeuhl" (jul) for å markere at de ikke gidder kristentullet, men vil ha høytiden sin likevel. Her i skandinavia brydde vi oss ikke med å bytte ut det hedenske ordet på feiringa i utgangspunktet, så vi trenger ikke det...
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 Statskirke innebærer at vi har statsreligion. Statsoverhodet vårt er også det formelle overhodet for statskirka vår. Det hele er en utidig sammenblanding av offentlig virke og privat overtro...
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #13 Skrevet 29. november 2010 Niks. Det offentlige eier kirkene, men kristendommen som sådan, har ingenting med staten å gjøre, selv om den står nevnt i grunnloven aldri så mye. Kaller man det en statsreligion, kan man få inntrykk av at staten faktisk bestemmer innholdet i religionen, noe den absolutt ikke gjør.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #14 Skrevet 29. november 2010 Jeg er en av de overtroiske galningene som tror vi har monopol på julen.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #15 Skrevet 29. november 2010 Ja, de feiret at nå gikk det mot lysere tider. Men det hadde fint lite med religion som sådan å gjøre. Siden den gang har vi nå i mange hundre år levd med en kristen tradisjon, og det overveldende flertall av befolkningen er glad til. Så får heller de gamle hedningene føle seg litt snytt.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #16 Skrevet 29. november 2010 Jeg tror de fleste reflekterte hedninger synes det er fint at man på forskjellig religiøst eller sekulært grunnlag kan ha en felles feiring
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #17 Skrevet 29. november 2010 Som sagt i mitt første innlegg (som du følte du måtte krangle på): Jeg bryr meg fint lite om hvorfor andre feirer julen sin. Blir ikke provosert over den kristne julen før det kommer en idiot og påstår det er den eneste riktige måten å feire på...
Sweet Amber Skrevet 29. november 2010 #18 Skrevet 29. november 2010 Vi trenger ikke å føle oss snytt. Vi plages nemlig ikke over at andre gjør ting på sin måte og av SINE grunner, så lenge vi får gjøre ting på VÅR måte og feire av VÅRE grunner:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #19 Skrevet 29. november 2010 Joda, staten og kirken er tett sammenvevd. Kongen er det formelle overhodet i den norske kirken, og det er et krav om at monarken skal være medlem i statskirken..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #20 Skrevet 29. november 2010 jeg er jo kristen.. men dette er nok ikke grunnen til at jeg feirer jul likevel. selv om jeg er kristen så er jeg ingen fanatiker.. jeg gjør som alle andre på min alder julen forbinder jeg med god mat og drikke, familiekos, giverglede men legger ikke skjul på at det hadde vært kjedelig å ikke få en eneste gave selv hehe (kall meg egoist om du vil.. men jeg er bare ærlig) tradisjon og samhold er egentig det julen betyr i mine øyne!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #21 Skrevet 29. november 2010 Jeg har ikke motsagt deg på det, men motsa deg på at vi har en "statsreligion". Det må skilles mellom det formelle rammeverket (Kirken), hvor staten inntil videre har ansvaret for å utnevne biskoper. At Kongen er det formelle overhodet, er riktig. Det betyr imidlertid ikke at han (el. regjeringen) er det reelle overhodet. Selv når det gjelder bispeutnevnelser legges det stor vekt på å følge rådene fra de kirkelige organer. Når det gjelder læreinnholdet i kristendommen har verken konge eller regjering noe som helst å si.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #22 Skrevet 29. november 2010 At kirken har reelt selvstyre overskygger ikke at det formelt er staten som har kontrollen, og at en religion har fått en særstilling og et "godkjentstempel". Det er det statsreligion handler om. Det er svært få stater i verden der staten bestemmer innholdet i religionen, da er det vanligere med de statene der religionen bestemmer innholdet i staten.. Til og med Egypt og Tyrkia er sekulære stater, og av vestlige, moderne demokratier er det vel bare Norge og Storbritannia som holder seg med denne anakronismen en statsreligion er..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #23 Skrevet 29. november 2010 13.36 her! kom på en ting nå. dette med det "kristne budskapet" i jula er jo forsåvidt det samme som alle andre bruker også.. å kose seg med familie, og å ta vare på hverandre.. det er jo teknisk sett det de gjør i juleevangeliet også uten at jeg skal "preke" om det så til syvende å sist så handler nok ALLE "religioner" om nettopp dette i jula
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #24 Skrevet 29. november 2010 Så du mener at det formelle er viktigere enn det reelle? At Den norske kirke er statlig, har ingenting med "godkjenning" av kristendommen å gjøre. Kristendommen er universell, og ikke underlagt nasjonale regler, ihvertfall ikke i form av statlige inngrep.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #25 Skrevet 29. november 2010 Jeg forsøker å gjøre vinteren kortere, helt enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå