Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Slik har jeg alltid hatt det. Det bygger seg jo liksom opp til julaften. Den store dagen. Da er det Askepott, grøt med mandel, dansing rundt juletreet, julemiddag, pakker, gløgg, spill og familikos så det står etter. De første romjulsdagene er også fine, men sånn ut på 3.-4. dag jul, så synes jeg liksom julen er over. Nok er nok. Da har man hørt om julen i ukesvis på tv, radio og i aviser og blader, man har tråkket gjennom juletre og nissekledde kjøpsentre og har vært omgitt av lilla, rødt, hvit og grønt..og lys...i massevis. Ser noen ikke pynter til jul før 23.desember. For meg som føler det slik som jeg gjør virker det utrolig trist. Bare noen få dager med skikkelig jul i hus, og så over. For her pakkes alt vekk 2. januar, da er definitivt julen over. Det kan hete 13. eller 20. dag jul så mye det bare vil, men ærlig talt, hva har januar med julen å gjøre da? Nytt år, nye muligheter, ny jul kommende desember. Nei, skal julen nytes, må pynten frem litt før som så. Gjerne 1. desember :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Vi følger norsk tradisjon og feirer jul helt til 13. januar, altså 20. dag jul. Blir mer enn lenge nok regnet fra julaften. Synes det er trist med alle som gjør slik kremmerstanden gjør, nemlig fjerner julepynten allerede 2. januar.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Jeg er vent til at man pynter til jul på lillejuleaften og har mange flotte minner med det som jeg vil videreføre til min datter. Så jeg pynter litt til advent den første søndag, men julepynten kommer ikke opp før 23.desember. Det virker som om det helst skal være jul fra september til februar og jeg vil ikke gå lei av jula og julehuset. Jeg vil bevare litt av "julens-mystikk" og det et jula faktisk er en kort, men god, tid i løpet av året. Og 10 dager med julehus er nok. Og jula begynner faktisk ikke den 1.desember. Jula begynner når jula ringes inn og det er kl.17 den 24.desember.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Jeg også pakker bort julen etter nyttår. Da er det tilbake til hverdagen igjen, men romjula er også jul. Pynter også 1. des og er enig at det virker litt trist å vente helt til lille julaften. desember er mer jul enn januar og hele desember er jul
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Men er du ikke lei når nyttår er over? Man blir jo bombandert med juleting voeralt ellers i hele desember, og tildels november. Jeg er forøvrig veldig fornøyd med å ha det slik som vi har det jeg da ;-) HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Blir ikke lei av to-tre uker med julepynt, nei. Hva butikkene gjør, interesserer meg ikke. Jeg går dit ganske sjelden. Julegavekjøpene gjør jeg unna i løpet av et par dager. Ellers går jeg stort sett i matvarebutikken, og der er det fint lite julepynt å se.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Men ærlig talt skjønner jeg godt at HI er lei av jula 3-4 juledag. Man ser jo jul overalt fra oktober, og allerede før 1. søndag i advent durer julereklamene i vei for fullt! Jeg synes det blir opp til hver enkelt å prøve å flytte litt av alt fokuset bort fra selve julaften og over til romjula. Dette er også noe barn har veldig godt av å lære, at jula ikke er over med en gang pakkene under treet er åpnet. Det handler om å ikke la seg påvirke så veldig. Men som en kollega av meg sier: Jul er en sinnsstemning
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Selv synes jeg det er trist med dem som ikke skjønner forskjellen på advent og jul. De undergraver våre gode tradisjoner, og er åpenbart lurt av handelsstanden til å tro at jula begynner i slutten av november og tar slutt ved nyttår.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Når 2.juledag er over, så mister jeg julefølelsen. Da kommer hverdagen igjen og det er tilbake på jobb. Jobber på kjøpesenter så da er det full fres fra 1.virkedag etter jul og til langt ut på nyåret. Jeg pleier å pynte til advent lørdag før 1.søndag i advent, og pynter til jul ca midt i desember. (Det er ikke all verden av nisser her, mer julepynt fra barna, "julebarn" o.l, og jeg beholder selvfølgelig adventstaken. Men i år har jeg termin midt i desember, så jeg pyntet like gjerne til jul nå i helgen. (men det er et engangstilfelle)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Det vel opp til hver enkelt familie hva som er tradisjon. Jeg kommer fra en virkelig "julefamilie" og vi har begynt så smått å pynte fra 1.des. Juletreet pyntes lille julaften. Og alt tas ned ut i januar. Det er helt perfekt og kan nyte jula lenge
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #11 Skrevet 29. november 2010 Er det "opp til hver enkelt famile hva som er tradisjon"? Ja, den var morsom. Hvis du slår opp på ordet tradisjon i en fremmedordbok, så vil du muligens skjønne at det er det faktisk ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 Jeg vet godt forskjell på advent og jul, og det tror jeg de fleste gjør, men om man velger å handle deretter er jo noe annet. Jeg feirer jul fordi det er en koselig tradisjon som jeg ikke vil bryte. Noe jeg tror også er grunnen til at sånn ca 90-95% av alle andre som feirer jul her inne har som grunn dersom de skal være dønn ærlige. Man kan alltid finne en annen grunn som at man er kristen og feirer Jesu bursdag (men ville du virkelig lagt vekk all det koselige rundt julefeiringen og kun tent lys hver søndag og gått i kriken på julaften, ingen nisser, gaver, fråtsing i god julemat eller noe?), eller feirer at solen snur eller hva som helst annet, men fakta er nok at innerst inne ferier de fleste av oss jul fordi det er det vi er vokst opp med, vi synes det er dødskoselig, og enten ikke vil ikke slutte med det, eller ikke vil at barna våres skal føle seg utenfor ved å nekte å feire jul. Derfor så er det litt samme søren hvordan man pynter og når nå til dags. Rent personlig liker jeg best varianten med å pynte i starten av desember og rydde vekk igjen like etter nyttår. Hadde det ikke vært for at mannen insiterte, hadde vi ikke hatt adventslys heller siden jeg overhode ikke er kristen og dermed synes det blir å ta litt vel i med å feire adventstiden også. Vi kaller det jul i hele desmber, selv om det ikke tradisjonelt sett er riktig. Det viktige for meg er at vi koser oss masse, barna koser seg masse, får lage gaver og gi bort, har kakao, gløgg, baker julkekaker sammen og er ekstra mye koselig familie akkurat denne tiden. HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #13 Skrevet 29. november 2010 Nei, sånn har jeg aldri følt det. Men når noen tar fram all julepynten, kanskje bortsett fra juletreet, allerede 1. søndag i advent, så skjønner jeg at den følelsen kan melde seg.
Sweet Amber Skrevet 29. november 2010 #14 Skrevet 29. november 2010 For meg varer jula hele desember og når januar kommer er jeg lei, ja. Pakker vekk alt 1-2 januar:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #15 Skrevet 29. november 2010 Javisst, for da har det jo vært jul hos deg allerede i 4 uker, så da så. Jeg foretrekker å la adventstida være en periode med forventning og forberedelser.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #16 Skrevet 29. november 2010 Forventinger til hva, og forberedelser til hva? Jo, til julaften. Når denne dagen er over, hva da? Da er jo julen over da trengt tatt, da har den store dagen vært, og ferdig med det.
Sweet Amber Skrevet 29. november 2010 #17 Skrevet 29. november 2010 Og mye av jula for meg er forventning og forberedelser. Det er det som er det aller koseligste synes jeg. Er ikke så nøye hva en kaller det..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #18 Skrevet 29. november 2010 Forventningene gjelder ikke bare julaften, nei. Det er faktisk i dagene etter julaften vi har selskapeligheter, noe som topper seg nyttårsaften. Og så har vi gleden av julepynten også den første uka i januar, og kanskje enda litt lenger. Når nålene drysser for mye,, er det på tide å få ut treet, men sjelden før ca 13. januar. Juletrefestene pleier jo også å være først flere dager utpå nyåret.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #19 Skrevet 29. november 2010 Så da er det egnetlig nyttårsaften dere ser frem til da? Vi liker i hvertfall å forberede oss til julaften og ha det koselig da også med julebakst, julepynt osv. I romjulen blir det også mye kos, men da på en annen måte enn før julaften.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #20 Skrevet 29. november 2010 http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9338123 Her er ordet slått opp du kan selv se at JO det er opp til hver enkelt familie/slekt. Hahaha, trodde du våpar allviter nå?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #21 Skrevet 29. november 2010 Våpar= var når man skriver litt fort:D
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #22 Skrevet 29. november 2010 Våpar= "var" når man skriver litt fort.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #23 Skrevet 29. november 2010 I så fall må jeg si at du ikke er i stand til å lese en enkelt tekst engang. Her står det jo noe om videreføring av skikker og tradisjoner, ikke at det er opp til hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #24 Skrevet 29. november 2010 Hva slags kverulanteri er dette? Vi ser selvfølgelig fram til hele jula, og den varer fra julaften til et godt stykke ut på nyåret.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #25 Skrevet 29. november 2010 Puss brillene: Videreføring fra slektsledd til slektsledd må nødvendigvis bety at det er opp til hver enkelt slekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå