Stolt_mamma* Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Overskriften sier seg jo egentlig selv... Jenta mi sover best ute, men i dag er det 13-14 minusgrader ute. Er litt i tvil om jeg skal legge henne ut eller ikke. Har allerede sovet en dupp inne, og den var kort! Vet mange setter -10 som en grense...... Frøknen er 9 mnd. Hun sover sjelden mer enn en time (som regel kortere), så det er jo ikke som om hun blir liggende ute i timesvis.
Bellbaby Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Jeg skrev nettopp innlegget om levering i barnehagen i kulden, tør ikke det engang.. Så jeg lar ikke min sove ute når det er så kaldt. Men lille her sover gjerne 3 timer midt på dagen da, så de blir litt annerledes. Men på morgenen og ettermiddagen sover han kun 1/2 time, og da sover han også inne i kulden. Sånn ellers, når det er varmere enn -10, sover han alltid ute. Det er visst ikke bra for lungene deres å puste inn den kalde luften, et eller annet med at det er for kort avstand fra hals til lunger el noe.. husker ikke hvor jeg leste det.
Skedsmo(r) Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Jeg setter opp vinduet på soverommet vårt mens jeg går en liten tur med henne til hun sovner (ca 5 min), så bærer jeg henne med bagen opp på soverommet, der er det da veldig kaldt, og der sover hun like lenge som om hun skulle sovet ute. har prøvd det i 3 dager og det fungerer bra her.
lilywhite Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Jeg holder mini inne når det er kaldere enn -10, MEN hun sover ikke i nærheten så bra innendørs. Hun bruker stort sett å sove en lang dupp på 3 timer, men innendørs sover hun max 1 time. I dag er det heldigvis bare -8 så hun ligger ute å sover nå....
mammatetogansketette:)) Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Grunnen til at grensen er satt er jo at det blir for kald luft som dras ned i lungene. Da hjelper det ikke med masse klær- er luften som blir kald "innvendig". Alternativet er å ha noe over ansiktet så luften de puster inn ikke er så kald, det brukes vissnok av eskimoer bl.a. Men- jeg har ikke hatt mine ute under ca 10 grader. Da er det i vogn inne i et litt kjølig soverom eller i senga:)
Feit no more Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Junior her (snart 4 mnd) sover så sinnsykt dårlig inne på dagtid, men har tydd til innesoving på de kaldeste dagene likevel. Har en grense på -12 for meg selv uten at jeg kan begrunne akkurat det noe spesielt... Det er faktisk varmere nedi vogna enn utenfor, og jeg pakker voksiposen godt oppover (men passer på at frisk luft kommer til også). En uke ute i 8 til 12 minusgrader har i alle fall ikke skadet her. Han er fortsatt frisk og fornøyd :-)
mammaseptember10 Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 jenta mi sover også best ute i frisk luft,men legger henne ikke ute nå når det er så kaldt. jeg triller vogna inn på soverommet og har vinduet endel oppe,så det kommer masse frisk luft,men er likevel ikke så kaldt som ute. ¨ hun ligger i voksipse og har på lue og votter. er hverken for kald eller for varm når jeg tar henne opp:)
Canari Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Har vært 10-11 grader ute hos oss (rett utenfor Oslo) midt på dagen, og langt mindre kald luft inne i vogna (nedpakket i dunpose og med halve nedre del av vognåpningen dekket til (bruk f.eks. stormtrekk). Så ja, vi er ute på tur, må nok opp i 13-15 grader ute før vi holder oss inne. Det er - 10 grader mot hud/ned i lunger som er grensen, noe den iallefall ikke er langt nede i dypvogna vår. Sjekk selv med et termometer HI om du er i tvil. Her soves det lite inne og det blir kjipt om vi skulle holde oss inne hele vinteren :-)
Stolt_mamma* Skrevet 30. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2010 Jeg sjekket faktisk med gradestokk i vogna når hun lå ute og sov i -10, og den viste -5:) I går sov hun ute i -13, men da la jeg et ekstra teppe rundt vognen (ikke over lufteåpningen, men over kalesjen. Har TFK vogn og der er jo stoffet i kalesjen litt tynnere enn mange andre vogner). Brukte et nøstebarnpledd som jeg hang halvveis over åpningen for å skjerme litt for trekk. Hun var kjempe god og varm. Ikke kald på nesen en gang! I dag viser dessverre gradestokken -23, så i dag blir det nok innesoving:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå