Gå til innhold

Flere uten bil, som må levere i barnehagen i kulden? Hva gjør dere med de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre nå i kulden. Leverer egentlig 3 åringen i barnehagen hver dag, men er redd for å gå ut med lille på 5 måneder når det er mer enn -10. Idag morges var det -14 grader her, så jeg ringte pappa'n til ei annen i barnehagen og spurte om han kunne plukke opp gutten min (han kjører).

Vi har bare én bil, og den bruker mannen min til jobb. Han begynner kl 07 og drar hjemmefra kl 06, så det er derfor jeg leverer. Han taper mye tid hvis han må levere mange dager på rad, for da havner han i rushtrafikken. Jeg leste et sted at det anbefales å ikke engang gå en liten tur til barnehagen når det er såpass kaldt, at de uten bil da burde ta taxi.

Er det flere med dette dilemmaet, og evt. hva gjør dere? Er det ellers noen andre som vet om det virkelig er så farlig for de små? Skjønner at de ikke skal sove ute i flere timer, men det er snakk om ca halvtime ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at visst du kler h*n i noen lag med ull, har en god vinterpose og gjerne en dyne el ull teppe over der igjen så ligger h*n vel trygt nedi vognen i den halve timen? gjerne smøre inn med kulde krem i ansiktet. Vet ikke jeg altså men en må da kunne gå ut?!

Skrevet

Vet du..samboeren min begynner også kl 07 og drar i 06 tiden, men når det er så kaldt så er det jeg som har bilen og han busser på morgenen også henter vi han når han er ferdig på jobb. Det er helt greit for han da han ser problemet og liker heller ikke at lilletassen er ute når det er så kaldt (i morgen er det meldt -17:-O)

Har ikke samboeren din muligheten til det?

Skrevet

Jeg er forresten alemamma uten bil så hva gjør jeg da?Må jo levere storebror i bhg. Har liksom ikke så mye valg enn å ta småen her på 4 mnd med.. Har forløpig ikke passert 10 minus enda her da tror jeg men.. Det kan jo gjøre det og d er no utrolig kaldt i hvertfall.. går helt fint:)

Skrevet

Kjedelig. Jeg har vel et luksusproblem, jeg vil bare ut og trille, hun sover så godt i vogna...

Ville bare si at det visstnok ikke er klærne som betyr noe, lungene tåler ikke lufta!

Men jeg tenker at det må da gå greit om det ikke er langt til barnehagen? Kan du ta babyen inn der i noen minutter og varme opp lungene?..:

Er det ingen fra kalde områder her som er vant til kulda da og kan gi råd?

Man får jo også streng beskjed om at det er viktig at de får frisk luftz... Min har ikke fått det på 4 dager.

Skrevet

-17 ja.. da er det ihvertfall uaktuelt. Det er ekstremt krunglete for mannen min å komme seg til den arbeidsplassen han har nå uten bil.. Det varierer hvor han jobber, da han er rørlegger. Han pleide å busse i flere år, så dette er første året jeg ikke har bilen. Nettopp pga at han ikke kunne takket ja til å jobbe der uten bil..

Jeg liker vinteren, men det kunne godt holdt seg varmere enn -10!

Men du som er alenemamma; det jeg leste var skrevet av en lege, som sa at hvis man ikke har bil og det er såpass kaldt, anbefalte han å ta taxi.. såpass farlig mente han det er for de små i kulden. Jeg skal prøve å finne nettsiden.

Skrevet

Huff for ett dilemma! Jeg har ikke lappen, å fra 13. januar til 30. januar skal mannen være borte i Miami med jobben. Nå har jeg helt glemt hvor kaldt det pleier å være i januar?! Jeg har en 3åring jeg må få i barnehagen, så har jeg en på 3 mnd... Det tar max 10 minutter å trille ned til barnehagen, går det da?! Hvis ikke så blir vi jo sittende inne i over 2 uker å det kan vi da ikke!?

Skrevet

Huff for ett dilemma! Jeg har ikke lappen, å fra 13. januar til 30. januar skal mannen være borte i Miami med jobben. Nå har jeg helt glemt hvor kaldt det pleier å være i januar?! Jeg har en 3åring jeg må få i barnehagen, så har jeg en på 3 mnd... Det tar max 10 minutter å trille ned til barnehagen, går det da?! Hvis ikke så blir vi jo sittende inne i over 2 uker å det kan vi da ikke!?

Skrevet

Sliter med det samme selv, og lilleloppa mi er bare 2 mnd gammel, så liten og skjør stakkars.. Vet sannelig ikke hvordan vi skal løse det her heller, men regner med at jeg blir nødt til å holde storesøster på 2 år hjemme fra barnehagen rett og slett- de dagene hvor det er som kaldest. Jeg har henne uansett hjemme 1 dag i uken, så håper vi bare på at det ikke blir så aaaltfor mange iskalde dager denne vintern!

Skrevet

Nå ringte jeg rett og slett fastlegen vår og spurte hva han mener. Han anbefaler å kun ta baby inn/ut av varm bil, ikke noe ut ellers. Så nå leverer pappa'n eldstemann i barnehagen kl 06:45 (stakkars gutten, det er tidlig for han nå som han er vant til at jeg leverer kl 10..) når de åpner og kommer heller for sent på jobb, helt til denne ekstreme kulden gir seg.

Tror kanskje vi må kjøpe en bil til :o) Føler meg litt "låst" her. Det var bare de pengene da.. :o)

Skrevet

Jeg slipper heldigvis levere, men det er ofte ganske kaldt ved henting også, men vi har bare 50 meter til barnehagen, så da haster vi avgårde i bæresele, såpass tåler de. Tenk barna som vokser opp i f.eks. Sibir og indre Finnmark, tror dere virkelig de er inne hele vinteren? Tror fastlegene her sørpå er litt i overkant strenge eller de har ikke helt skjønt settingen - baby nede i vogn! Er det mindre enn -10 inne i vognkalesjen (sjekk med termometer) er det OK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...