Gå til innhold

Nå trenger jeg hjelp til søvntips! Holder på å bli gal av søvnmangel, 6 mnd baby! Snuppa våkner hele natten og vi får henne ikke til å sovne igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. og når hun sovner så våkner hun så lett igjen. Ja, ofte rekker jeg ikke å komme inn i senga igjen før hun griner på nytt, og er like "våken". Hun ble flyttet på eget rom i går fordi hun er så mye våken, men ikke griner hele tiden, men da ligger jeg også våken. Tenkte kanskje at hun også våknet fordi hun luktet meg, men å ha henne på eget rom gikk dårlig første natt! Hun har hele tiden vært urolig, men ble bedre etter beh. av kiss og trening (hjemme og fysio). Men nå er det 3-4 uken med disse oppvåkningene! Problemet er at hun ikke roer seg ned igjen, hun girer seg opp og klarer ikke å sovne, klager og syter, så gråt og så hyyyler hun - og da tar vi henne opp. Jobber på skift på natten nå, og vi er begge ganske utslitt. Hun er også dårlig humør på dagen, seff. når hun ikke sover på natten og bare 3x30 min dagen.. Noen ganger bare 2x30! Når vi bærer henne kan vi bære og bære og en stund før hun sovner så griner hun, sliter i håret og kneker og kneker.. hun er rett og slett helt overtrett men klarer ikke å sovne. På det meste av natten sov hun i natt fra kl. 22 (da hadde vi allerede bært henne i søvn 3 ganger) til kl. 1.30. Så prøvde vi å få henne å sove frem til klokken var 3.30 og til slutt var det mannen som fikk henne til å sove, da flyttet han på stua sånn at han slapp å høre mer, garantert at hun kom til å våkne igjen. Og det gjorde hun, da tok jeg henne bare inn i sengen, men neida, hun roet seg ikke der heller, ligger og kneker og vrir seg, griner. Hun kan også roe seg ned i sengen når jeg stryker ryggen og sier hysj, men med en gang jeg slutter så våkner hun! Tilbyr henne vann, og det vil hun ikke ha, tilbyr henne pupp og det vil hun heller ikke ha.

Har prøvd at hun skal sovne selv på kvelden, og da kan jeg sitte og styrke i en time før hun sovner, men så våkner hun jo opp igjen etter en stund uansett..! Hun er friskmeldt fra kiss, og man.ter mener at hun fint kan gråte litt, men ikke ligge å hylskrike da. Men hun sovner bare aldri selv, og gråten går over til hyling hvis hun ikke blir tatt opp. Så kan hun som sagt roe seg og sovne etter en stund med gråt i armene, men våkner når vi legger henne ned. Det virker ikke som om hun har vondt på noen måte, foruten at hun ikke klarer å sovne! Eventuelt tenker jeg på tenner, men har jo ingen garanti på at dette går over når en eventuell tann kommer.. ? What to do? Litt rotete skrevet, men apropo, snuppa er våken..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette hørtes ikke lett ut. Jeg har desverre ingen direkte råd. Man kunne jo trodd det var tenner som plaget henne noen netter, men når det har vart 3-4 uker, så da kan det jo ikke være det, eller? Det skal uansett ikke være sånn som dere og jenta deres har det nå, så dere må finne ut av det. Kan hun ha kommet inn i en ond sirkel av overtrøtthet? Når legger dere henne på kvelden? Hyppige oppvåkninger om natta kan være tegn på at babyen er overtrøtt og ikke klarer å falle skikkelig til ro... Eller kan det være at hun har fortsatt ubehag etter kiss? Altså liggestilling? Har dere prøvd å legge henne på siden f.eks? Min hadde kiss og likte ikke noe særlig å ligge på ryggen, sov best på siden. Nå legger jeg han i sengen på ryggen, men finner han stort sett liggende på siden når jeg titter inn til han.. Han er også 6 mnd. Har dere funnet en måte hun kan sove lenge på? F.eks hele tiden inntil deg i senga? Eller våkner hun slik uansett hvor og hvordan hun ligger?

Skrevet

Dere bør ta kontalt med helsestasjonen. Det er jo virkelig ikke bra dette for barnet deres heller. Hun høres å ha ganske alvorlige søvnproblemer, og dette bør brytes før det går for langt. Mulig kan HS henvises dere videre til utredning, ev kan dere prøve noe sovetabletter en kort periode for å bryte mønsteret, for slik er ingen tjent med å ha det. Søk hjelp før det går for langt!!!

Skrevet

Dette høres fælt ut. Har lignende problem med min datter på 4 mnd, ikke moro, men vår skriker ikke så mye, og det er jo skriking som er det mest enerverende i verden å høre på! Jeg ville tatt en runde til hos manuellterapeut eller kiropraktor, det høres ikke normalt ut at hun skal gråte så mye. Vet ikke hvor dere bor i landet, men jeg har hørt mye bra om en søvnterapeut som heter Midtimellom (dvs. klinikken heter det). Kanskje det kan være noe for dere. Håper det løser seg!

Skrevet

Wow, dette er akkurat som om der skulle vært mitt innlegg!

Emil er snart 7 mnd, det startet med kolikk, så fikk vi påvist kiss-kid. Har gått til kiropraktor, fyso og til slutt manuellterapeut. Han er nå friskmeldt for kiss slik som deg.

Her sliter vi VOLDSMOMT med å finne søvnen på dagtid, kan gjerne bruke opptil en time, for så at han sover i 30 min x3.

Kveldleggingen har av en eller annen merkelig grunn gått bra, mulig det er den samme innøvde rutinen...

På natta har han ca. 20 oppvåkninger og gjerne slik du beskriver, om at man ikke rekker å legge seg igjen før han skriker til..Forsøker å roe han med smukk, men om det ikke går så dukker puppen frem..

Ihvertfall, vi ble henvist til øre, nese hals for å foreta søvnmåling. Det vil si at vi festet et apperat til tåa hans som målte oksygenopptaket. Det viste seg at Emil har en del pustestopp på natta (søvnapne), men ikke nok til at det skal være grunnen til oppvåkningene. Mandler og polypper ble også sjekket og de var greie. Vi fikk videre henvisning til sykehuset for å sjekke om han har refluks (lav ph verdi i spiserøret). Vi skal dit nå på torsdag. (det kan i enkelte tilfeller være årsak til søvnapne)

I går var jeg hos ostopat, han kjente at nakke og ledd var bra, men at det var stor ubalanse/uro i skjellete. Han hadde stoooor forståelse for at Emil plages av uro i kroppen og mener faktisk at han kan endre på det ved å mobilisere, kun 3 behandlinger som skal til..Så det blir spennende å prøve!

Men, nå kommer jeg til rådet jeg vil gi deg, vi har nemlig hatt 3-4 netter nå, som har vært mye bedre!! Det vi har gjort:

Tidligere benyttet vi 5 minutterskuren på kvelden, det førte til at emil klarte å finne roen selv på kveldene (funker ikke for oss på dagtid, enda hvertfall) Så vi bestemte oss for å prøve 5 minutterskuren på natta også..vanligvis går vi inn å gir smukk med en gang han skriker, men nå venter vi 5 minutter for å se om det gir seg...Og vet du hva, stort sett hver gang roer han seg ned før det har gått 5 min..Vi har også kuttet ut nattamminga, tror den også har effekt for at han ikke skal få den servisen på natta..han får ikke pupp før tidligst kl 6.

wow, dette ble rotette, som du kanskje skjønner er dette et tema som opptar meg også, og jeg vet hva du/dere går gjennom..

Oppsummert er dette mine råd:

- Sjekk ut om det er noe helsemessig som plager han, få henvisning til øre, nese, hals for å sjekke mandler og polypper. Få også henvisning til sykehuset for å sjekke om han har refluks, da vil han evt få medisin og har snakket med folk som sier det er natt og dag i forskjell

-Prøv ut ostopat, det koster litt, men funker det så er det jo værdt det..Min ostopat sa det er bra at emil er friskmeldt for kiss (vi har stått på der, og det gjør at ostopaten kan mobilisere mer riktig)

-Bruk 5 minutterskuren dag og natt

-Kutt ut nattspising

Vet det ikke er enkelt, vi sliter også fortsatt, men ser bedring...Nå holder jeg forøvrig med å legge emil på dagen, og har holdt på snart halvtime...har bestemt meg for faste leggetider og 5 minutterskur her også...

LYKKE LYKKE TIL!!!

Skrevet

Jeg har ingen flere råd enn de som er gitt over, men vil bare si at dere ikke er alene. Gutten vår er 10 mnd og har alltid sovet elendig. Han er sjekket opp og ned av kiropraktorer, manuellterapeuter, ostepater og leger, men de finner ingenting. Han har bare et dårlig sovehjerte. Vi legger oss inn på en seng ved siden av hans, trøster, men tar han ikke opp. Han kan holde på lenge hver natt. Fryktelig slitsomt, men det går over!

Skrevet

Barnet mitt hadde ikke kiss. Men jenta vår har nektet å sove. Hun sovet mye bedre når hun var 4mnd, en hun var 6mnd. Jeg har vart hos lege kontrol når jenta var 6 mnd. legen sa om dere ønsker en god natt sønv så dere må slutte å gi oppmerksomhet om natta og til og med ingen matt bare vann og ikke den heller. hun er stor nok å klre seg uten det gjenom natta. Hun våknet flere ganger om natte med små kinrking eller hyllein uten stopp for i seg mat og sovnet igjen . Våknet etter 3 -4 timer det samme på nytt. Vi var slitene begge to. Jeg og mannen min snakket sammen og bestemte seg at dette skal ta slut . hun skal sove natta gjennom. Men da må man være sterk og bestem det går ikke an å forandre mening når man har begynt med dette prosese. Slik gjorde vi. Hun flyttet i sitt eget rom for en stund siden men at hun skal lære seg å sovne i seg selv så hadde vi en fast legge tid. lagt henne i snegen sagt god natt og gikk ut. Hyllgrinet og skreik gikk inn etter 10min, sagt at nå må hun sove og gikk ut. Skreik og grinet fortsatt gikk inn neste gang etter 20 min, grein fortsatt også videre 10 minuter senere hvergang har sovet etter 2 timers grining. Andre natt var litt det samme men sovnet etter 1,5 time. Tredje natt etter halv time og etterpå sovnet uten grining. Om hun sovner uten smokk det gjør ingeting. Du blir ikke dårlig mor om du lar barnet grine, det er for barnets beste. Men hus at hun kan være litt gretten og selskapsyk de tre første dagene.

Slik gjorde vi til en hell natt søvn: viktig at barnet er mett og drikket nok for å holde seg gjennom helle natta. Legge tid for henne er 19.00 når begynner morgen det er opp til dere. Om det blir 6 eller 7 er opp til dere. Men stå opp tiden må være det samme 7 dager i uken. Spiser kveldsmat 18.30, kveldsstell og litt kos legger seg 19.00. Så er det slik at når hun våkner om natta vi skal ikke gå inn til henne, ikke vann , ingen trøst selv omm hun griner og hyller det er jo hennes måtte å si fra at hun trenger dere. Første natt våknet med flere små klink men roet seg ned etterhvert så våknet hun 4 tiden med hylling som kan vekke alle naboer, men som vi sa, Vi var bestemte at vi skal ikke gå inn, hyllet i en halv time så begynte jeg å få dårlig samvitighet så tenket nei jeg skal ikke gå inn sel om det er vondt å høre men det er for hennes og våres beste, gått en time med grått etter en 1,5 time med grått og hyll sovnet. Hun var sliten. Da tenkte det var bra, gikk in på soveromet og så etter henne. Hun sov og fant sin smokk i sengen, har bare lagt dyne oppe henne. Etter denne natten så har hun sovnet helle natt. Noen barn trenger flere natt med grått men etterhevrt de skjønne nå er det natta mama og papa kommer ikke, men om dere kommer midt i groten så ødleger alt. da skjønner hun at hun kan hylle skrike og dere kommer uansett. dere må være besteme. Det kan høres vondt ut men det blir veldig bra etter noe natt. Om du er 100% sikker at barnet er ikke syk eller har ingen palger, hun har ikke vondt å gråte om natta. Hun trenger selskap og oppmersomhet, jo lengre dere gir jo vanskelige blir senere. Den råden har jeg fått gra legen på helsestasjon, er vedlig glad at jeg har fulg den. Nå barnet er 7mnd. sover fra 19.00 til 7.30 da er det frokost sel om hun sover så vekkes hun da er det morgen. Hun kan våkne tidligere men da snakker og leker i senge. Du kan henge noe leketøy ved sengen om du har ikke fra før da kan hun underholde seg selv når hun våkner så sovner hun igjen. Håper det kan hjelpe.

Skrevet

Tusen takk for tips dere!

Nå er vi i gang med "nattavvending" og jeg vet ikke om jeg tør å skrive det eller si det høyt, men det går kjempe fint! Første kveld tok det 2 timer før hun sovnet, men den første timen lå hun faktisk rolig i sengen og var ganske fornøyd. Etter det gikk vi ut og inn. Problemet var at hun hisset seg opp hver gang vi kom inn, byttet på hvem som gikk inn av meg og pappaen, men valgte allikevel å gå gjevnlig, men økte intervallen i tid. Hun sov da frem til kl. 4, og så var hun litt urolig, men sovnet igjen.. og så tok jeg henne inn i sengen og lot henne sove der siste timen (redd for at hun skulle vekke storebror). Men hun var en helt annen jente på morgenen, mye roligere, sovnet i bilen både til og fra fysio - og våknet ikke i det bilen stoppet, kunne faktisk bære henne med meg i bilstolen og hun sov videre inne da jeg kom hjem. Senere så sov hun i 2 timer midt på dagen, da sovnet hun på teppet sitt på kjøkkengulvet (vaskemaskinen og kjøkkenviften stod på..), men det har aldri skjedd før iallefall! Bar henne bare inn i sengen, og hoppet i sengen selv også! Og etterpå måtte faktisk vekke henne for å hente storebror i tide! På kvelden var det på'n igjen, og etter 40 min sovnet hun! Våknet litt i 4-tiden men sovnet igjen med en gang, kl. 5 våknet hun, så ammet henne og hun sov da til kl. 7.. Hun våknet for en gang skyld ikke med noe skrik og lå og lagde lyder en stund før jeg tok henne over i vår seng! Hun har vært godt humør i dag også! Da sovetiden kom så la jeg henne i sengen og gikk ut, og hun sovnet uten gråt, bare litt småklaging. Hun sov en time, så ble 3 timer fra kl. 16-19, men jeg vil gjerne ha en fast legging, spes. siden jeg da får god tid til å spise kvelds med storebror og ha en koselig legging/lesetid med han! I kveld tok det 30 min før hun sovnet, så det går riktig vei! Det virker rett og slett som om dette er løsningen, at hun har blitt så overtrøtt og vant til dulling og dalling og kommet inn i et dårlig mønster, først på dagen og etterhvert på natten også! Fortsetter med søvnakupunktur, men syns ikke at den har hatt noen effekt egentlig..

Skrevet

Hmmm.. Er nesten som å lese hvordan vi hadde det. Her så funket noe litt, så funket det ikke mer. Nå har vi endelig *Bank i bordet* Fått tilbake litt rutiner på søvnen, og han kan sove liiiitt lengre før han våkner. Gjorde ikke noe spes, men uansett hvordan natta har vært så har vi stått opp på samme tid, og i tillegg lagt han på samme tid.. Tror kanskje at det hjalp litt. Trodde og det var tenner, men ingen tenner enda.. :s Mulig det bare er en periode som man må igjennom?

Husk og at det tar litt tid før babyen tar ting og godtar ting som eget rom osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...