Gå til innhold

Spørsmål vedr foreldrepenger ved to tette svangerskap. Trenger hjelp fra dere jenter

Anbefalte innlegg

Hei.

Som overskriften tilsier venter jeg to tette. Er gravid og har ei datter født i 2010 fra før. Neste ventes 1.juli 2011.

Jeg er i for tiden i mammaperm. Mammapermen avsluttes i slutten av januar. Da skal faren til barnet ta 5 uker pappaperm mens jeg skal tilbake til jobb.

Det er etter farens 5 uker problemet oppstår. Vi har nemlig ikke barnehageplass til lillejenta så det kan hende jeg må ta ulønnet permisjon frem til jeg skal ut i ny permisjon med den lille jeg venter 1.juli. Puh.

Jeg leser hos NAV at for å ha rett på nye foreldrepenger må jeg: "ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til".

Stødnadsperioden min starter 10.juni. Jeg har hatt inntekt som følger:

August 2010

Sept 2010

Okt 2010

Nov 2010

Des 2010

Jan 2010

Febr 2010

Men ikke i mars, april og mai i 2011.

Mitt spm er som følger: har jeg oppfylt kriteriene selv om jeg ikke har hatt inntekt de 6 månedene FORUT for stødnadsperioden. Totalt har jeg jo hatt inntekt 7 av 10 mnd.

Håper dere forsto spm og at noen tar seg tid til å svare. NAV gir meg nemlig flere ulike svar:(

Fortsetter under...

jeg tror ikke du har det. men jeg har ikke så greie på det assa. men utfra slik jeg tolker det så må du jobbe 6 av de ti siste mnd rett før permisjonen starter. holder ikke at du har gjort det en eller anna gang før ungen kom.

dra på nav og be om å få snakke med noen som helt sikkert vet det. å ringe nav er håpløst! de har ikke greie på en dritt!!

Hvis det er de 6 mnd forut for fødsel som legges til grunn så hadde det jo streng talt ikke vært vits at de skrev noe om 10 mnd. Da holdt det i så fall og skrive at man måtte ha hatt inntekt de 6 mnd forutfor fødsel.

Jeg har jobbet 7 av de 10 siste mnd, men ikke 6 av de 6 sist mnd

SKAL DU I PERM FRA JULI SKAL DU JO DA RENGA FRA 10 MND BAKOVER DET BLIR JO TIL OKTOBER. huff ikke meninga rope slik :P sorry. og fra oktober til februar er er de mnd du har inntekt. det vil si 5 mnd av de 10 siste før fødsel.. slik jeg da har tolket reglen er ikke det nok.

Skal IKKE i perm fra juli, men fra 10. juni;) 10 mnd bakover er fra 10. august 2010.

Har nettopp lest i en annen tråd her inne (der en fra forumet som jobber i NAV svarte på et slikt spm) at det holder at man har jobbet 6 mnd av de 10 siste, ikke nødv de 6 rett før perm starter. YES! Da har jeg krav på foreldrepenger. Glad:)

Annonse

Hei,

jeg tror ikke at det stemmer at du må jobbe siste 6 mnd av 10 mnd..men at du skal ha jobbet i 6 mnd av 10 mnd. i det året du ble gravid Du kan jo spørre evt. din fastlege eller send et skriftlig forespørsel til Nav.

Det er bedre å ha det skriflig og fra NAV. Jeg skal også gjøre det..jeg har også en venninne som jobber med arbeidsrett så jeg vil høre med henne når hun kommer tilbake fra ferie..

Lykke til :)

men så er jo spørsmålet jeg ikke er sikker på om permisjonspenger regnes som slik inntekt? men de thar vel kanskje du grie på?

har ikek tette barn så vært litt uaktuell problemstilling. men begynte jobbe i april og viste jeg måtte tente litt med å bli gravid :P

gutt 08, ??? 11, det stemmer. Bortsett fra at de 10 mnd trenger ikke være i det kallenderåret du ble gravid. NAV regner 10 mnd bakover fra den dato du går ut i perm. Har du inntekt 6 av de 10 mnd har du rett på stødnad. Har fått bekreftet det fra flere hold nå. Lykke til med greviditeten gutt 08, ??? 11

:)

Du har helt rett. jeg jobber på NAV, og har selv opplevd 2 tette akkurat som deg. Permisjonspenger og sykepenger gir deg samme rett til foreldrepenger som vanlig jobb, og du må ha hatt innekt seks av de siste ti månedene.Du er fint innenfor grensene og kan puste ut. :) Lykke til med dine 2 tette, du skal få det travelt fremover, men også MYE gøy! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...