Gå til innhold

Ble målløs ang. julegave til niese

Anbefalte innlegg

Spurte i helgen min svigerinne om datteren på 6 år likte å lage ting for da kunne vi finne på noe hobby greier til jul.

Fikk til svar at joda det gjør hun, men ikke kjøp sånne perlegreier for det kaster jeg bare. I fjord fikk hun noe perlegreier til å spraye vann på av xxx og det kastet jeg. Jeg ble satt ut og hadde et skarpt svar på tunga, men holdt klokelig munnen lukket. Det var oss hun fikk dette av. Nå har jeg rett og slett 0 lyst til å bruke penger på noe som mest sannsynlig kommer til å bli kastet. Vet jo søren meg ikke hva som er bra nok.

Vurderer å ta dette opp med svigerinnen min, men mannen vil ikke det.

Desverre skal vi feire jul med dem i år.

Hva gir man til unger da når det bare risikerer å bli kastet?

Fortsetter under...

Vet ikke helt. Spørre hva de ønsker seg?

Hos oss blir våpenleker lagt bort om de får det. Men vi gir god beskjed om at akkurat våpenleker ønsker vi ikke at barna skal få, så da vet jo folk om at vi ikke kommer til å la de leke med det.

Gjest Sekretøsa

Sånn som du snakker om, det fikk N her en gang av meg. Hun eeeelsket det! (nå leker hun med en ting 5 minutter av gangen da, men dog). Det var en skikkelig slager.

Ufordragelig møkkaunga! Hah! Men ja, spør hva hun ønsker seg, og legg gjerne ved en lapp om at man kan i det minste vise takknemmelighet selvom man ikke er det alltid...

Gjest FinogFjong

...Slike perler som du nevner er trukket fra markedet i flere omganger pga. kvelningsskader, de kan svelle i munnen/halsen. Jeg har lagt ned forbud mot de her i huset...og kommer de under treet, vil de bli byttet..

og jeg vil nok også fortelle potensielle svelle-perle-kjøpere dette, så får de bare bli sure, jeg gambler ikke med dattra mi...

-men det finns da en million andre ting å kjøpe, og personlig har jeg tro på å ikke kjøpe det samme til de samme barna hvert år, så siden du kjøpte perler i fjor, kanskje en dukke i år?...

Annonse

Gjest FinogFjong

ååå... leste det sånn at svigerinna kasta de jeg... hehe, litt "værre" når det er jenta selv som kaster ja...

-men da må en jo rett og slett høre med jenta da, hva hun ønsker seg? Er jo mange slags ønsker hos 6-åringer, og perler er tydeligvis ikke på ønskelista... :D

Det var svigerinnen som kastet dem, ikke jenta. Brukte som unnskyldning at dem hadde hund. Det har vi også og hos oss sitter jr. og driver med småplukk på spisebordet.

Greia her er at svigerinnen brukte dette for å fortelle at perler og småplutt får ikke datteren ha, det blir kastet. Har også vært tilfeller med andre ting vi har kjøpt til den eldste der som bare har blitt "borte".

Det er tydelig at vi må spørre svigerinnen min hva unga skal få for at det skal bli riktig, men det har vi ikke råd til rett og slett. For alt dem skal ha koster.

Sorry, men du får ingen sympati fra meg her altså.

Jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva mine barn skal ha av leker her i huset...Jeg skriver ønskeliste og leverer rundt. (les bestillingsliste de som vil)

og får ungene noe jeg ikke ønsker så er det jeg som må ta drittjobben med å fjerne det. Er ganske leit for ungene når de åpner gaver og sier. Wow se den kule skytetingen jeg fikk av tante***** Og så kommer mamman og tar det.

Jeg synes det er jæ*** dårlig gjordt av dere som ikke respekterer hva foreldrene sier de ikke vil ha i hus. For ungene blir kjempelei seg, og det er ikke mye gøy å være mammaen som tar vekk gavene deres.

Jeg har faktisk vurdert å sjekke alle gaver og pakke inn igjen det som er "godkjent" for å slippe å måtte ta fra ting som allerede er åpnet av ungene..

Jaja. jeg vet jeg er kjip, men jeg er mamma, og det er desverre en del av mitt ansvar.

Det er ikke vanskelig å kjøpe noe som ungene blir glad for, og som foreldrene setter pris på om man bare gidder, og ikke er så opphengt i at man er fornermet for at foreldrene bestemmer over sine barn.

Det er stort sett en grunn som ligger bak når foreldre tar en avgjørelse på hva de vil ha i hus eller ikke...tenk på det vær så snill??

Hos meg f.eks er dette med våpen og krigsleker uønsket for jeg syns ikke noe om at unger leker at de dreper...og at jeg er optatt av det er sikkert forde en i familien ble skutt.

Så dine barn, tojunibarn, får bare ting du vil de skal ha, ikke hva barna har lyst på? Hadde jeg som tante fått en liste, hadde jeg lest gjennom den og kastet den. Meningen m å gi gaver, er jo at det ska være en overraskelse. Er jo ikle gøy for noen å alltid vite hva gaven inneholder! Til svigermor MÅ jeg gi liste, ellers så ende ho opp m masse dritt som enten ikke passer t alderen på barna eller 20 småpakkar m en filleting i hver. Men alle andre får kjøpe hva de vil, sier bare om hva de har fra før så de sleppe å kjøpe no vi allerede har..

Annonse

Hvis de har hund så skjønner jeg det faktisk. Kastet akkurat det samme her for noen dager siden. Perlene er farlige og her blir det ikke bare perler på bordet selv om det er der de sitter. Hvorfor ikke bare spørre hva de ønsker seg?

I hovedsak er det våpenleker. Sjelden andre ting, da må det være grunnet sikkerhet eller annet.

Men jeg forsøker og så langt det lar seg gjøre å unngå alle de tingene som går i stykker i det de blir tatt i bruk. Må si jeg nesten hater disse svære pakkene med masse innhold hvorav ingenting tåler å bli lekt med.. Guttungen blir så utrolig lei seg så jeg prøver å så de som gir sånt til å heller kjøpe mindre ting som tåler å bli lekt med, eller gå sammen om å kjjøpe kvalitet. Men jeg destruerer dem ikke, de selvdestruerer jo seg selv omtrent når de åpnes..

det er ikke mye gøy å få fire kubikk med gaver som går i stykker med en gang.

Jeg skjønner ikke den konkuransen det er mellom enkelte i slekten om å gi den største kuleste gaven som koster minst mulig (eller som ser kul ut) å ikke tenke på om det faktisk tåler lek.

Brna får jo ting de har lyst på om folk kjøper ting på listen, ungene er jo med å lage den.

Da jeg var liten var jo det superspennende å se om vi fikk noe fra ønskelisten, så kjønner ikke helt hvorfor det plutselige er blitt så fælt med ønskelister.

Og om jeg mister min moro med å vite hva gavene inneholder for at ungeene mine skal få en fin julekveld, ja så er det et lett valg!

Men høres jo ut som du er litt i samme situasjon med svigersen din da? bare at hos meg er det ikke svigermor som er problemet, det er ganske mange fler.

Kjøp et gavekort på et senter, så kan hun handle selv.

Ser ikke helt poenget med å kaste de perlene, frøkna her er 6 år, hun sitter da ikke å spiser dem ! Når hun holder på med dem, legger vi en stoff spisebrikke under sån at dem ikke spretter på gulvet. Vi har katt som heller ikke spiser leker.

Har aldrig nektet frøkna å leke med noe hun har fått, hvis det er riktig alder ( hadde ikke fått holde på med de perlene som 2 åring) Har hun hvert for liten, har vi lakt det bort til hun er stor nok. Er ikke alt jeg synes er ok, men det er da ikke jeg som skal leke med det.

Hmm... Synes moren høres noe krass ut, å kaste farlige leker er greit (kunne jo byttet de da ja..) - men hun oppgir jo en "rar" grunn syns jeg også.

Å ønske seg dyre leker er uakseptabelt, helt klart. Vi har en slags ønskeliste- dvs. når folk spør (og det gjør de fleste- ingen vil gi noe man har masse av fra før eller ikke ønsker seg:), så sier vi hva barna liker å leke med, hva de har lite og mye av ang. både leker og klær. Får vi likevel noe farlig, noe som barna er for små til så bytter vi det selvsagt- eller legger til side til de blir eldre. Som giver av gave ville jeg ikke ha noe imot at gaven ble byttet ut om gaven er for liten, stor, helt feil for ungen osv. Som giver er det ikke noe gøy å gi noe som ikke blir brukt, da kan mottaker heller bytte, helt klart. MEN ikke fordi mamma ikke synes fargen på buksa er fin nok ! Da hadde jeg blitt en smule fornermet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...