tine0810 Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Hei, min lille tulle er ca 1 uke og mine pupper er sååååå vonde. Når jeg ammer så stikker og svir det noe helt for jæ.... Har også litt sår og skorpe, men det har faktisk blitt litt bedre. Jeg blør ikke lengre, men gorde det for noen dager siden. Det er skikkelig vondt. Trenger tips!!!! Jeg tror hun suger riktig, jeg lufttørker, smører masse purelan, bruker ull og engangsinnlegg, vasker i spesialsåpe hver kveld, men allikevel er det ikke godt. Jeg husker at jeg hadde det slik sist jeg ammet også. Men jeg husker ikke hvor lenge det varte... Noe som har flere gode tips til meg? Evt vet hvor lenge jeg må lide meg gjennom dette?? Takknemlig for svar:-)
Mjølkekua Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Auuu.. Jeg hadde det med begge to, men absolutt verst første gangen. Da varte det i 4 uker, andre gangen bare to uker ;-) gikk over av seg selv begge ganger uten at jeg gjorde noe særlig. Første gangen pumpet jeg det brystet som var vondest i en uke, da det var sååå vondt at jeg gråt hver gang jeg ammet. Viste seg at jeg/vi hadde sopp:-( gratulerer som mamma igjen, og så håper jeg det går over fort som fy!
tine0810 Skrevet 29. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2010 Tusen takk, veldig koselig med nyfødt baby tiltross for ammevondt:-) Og takk for svar! Håper det går over etter 2 uker for meg også;-) Kan lide meg gjennom 1 uke til...mulig jeg bør ta fram pumpa....har pumpe, men ikke brukt den enda. Ja, nesten på gråten hver gang jeg starter å amme jeg også.....så synd at det skal være så vondt altså!
MissVaiper Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Har du prøvd å bruke ammeskjold som avlastning? Det var redningen for meg. Straks jeg ble litt bedre sluttet jeg med den. Selv om jeg brukte den i bare litt over en uke, så var den absolutt verdt alle pengene for min del!
tine0810 Skrevet 29. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2010 Ammeskjold skal jeg kjøpe så snart jeg kommer meg ut:-) (eller sender mannen). Takk for tips! (Har ikke prøvd det før).
Alt-er-mulig Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Hei Her finnes det allverdens råd, og mange muligheter. Jeg vil bare komme med et godt tips som jeg fikk av sykehuset. HVER GANG du er ferdig med ammingen smører du inn godt med morsmelk på brystvortene og lar det lufttørke! Da går det garantert over. Med salve holder det seg bare fuktig som et sår og da gror det saktere.... NB: det er selvfølgelig viktig at du er helt ren på hendene. Jeg vasket eller spritet meg de aller første ukene og da gikk det strålende:-) LYKKE TIL:-))))
tine0810 Skrevet 29. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2010 Tusen takk:-) Og takk for tips....kanskje jeg skal gjøre det....høres jo igrunn logisk ut, selv om "alle sier" smøre smøre smøre........jeg er nøye med å bytte papirinnleggene hver gang jeg ammer slik at det ikke skal være noe fuktighet, så kan jo være greit å prøve å ikke smøre også. Jeg har smørt siden dag 1 (siden før jeg ble sår), så tror rett og slett jeg skal teste det å ikke smøre nå! Takk igjen:-)
*Snuppeline* Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Hei, og gratulerer så mye med baby :-) Jeg var også vannvittig sår helt i begynnelsen, og det var absolutt verst 7-10 dager etter fødselen. Det var så vondt at jeg gruet meg til hver gang babyen ble sulten og jeg klynket av smerte når jeg ammet. MEN heldigvis ble det fort bra igjen! 14 dager etter fødselen var det blitt myyye bedre, og 3 uker etter fødselen var følte jeg meg helt herdet :-) Her er mine tips: - lufttørking, lufttørking, LUFTTØRKING. Jeg følte jeg satt med puppene ute hele døgnet den første tiden. Jeg brukte ikke BH siden jeg følte det ble verre av det, og jeg hadde bare på meg lette, myke bomullstopper (også om natten). - Etter lufttørking: smør med litt purelan og la det lufttørke litt til :-) - Jeg syns faktisk det hjalp å pumpe litt før jeg la babyen til brystet. Da var melkestrømmen i gang og brystknoppen var formet slik at babyen lettere fikk tak med en gang. Brystskjold kjøpte jeg, men dette fikk jeg ikke til å bruke (kanskje like greit?) Lykke til og hold ut! Det blir snart bra :-)
tine0810 Skrevet 30. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2010 Tusen takk:-) Og takk for tips! Jeg prøver å følge dem alle! Og det beste er at dere sier det går fort over:-) For akkurat nå er det så vondt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå