Gå til innhold

Nattavvenning....noen med gode råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 mnd som bare blir verre og verre på natten. Hadde en periode med bare 2 måltider per natt,men er nå tilbake på hver time....altså 7 ganger i natt!

Merker at han kun er sulten på første måltid,de andre er bare for kosen sin skyld! Vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i situasjonen, så alle råd taes i mot med stor takk!1 (MÅ HA LITT SØVN SNART)

Har også begynt med to porsjoner grøt , en morgen og en kveld siste uken, og det liker han veldig godt,men har som sagt ikke hatt noen effekt på nattesøvnen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

med dattera vår begynte vi med natt avvenning litt før hun ble 6 mnd. da spsite hun 6 ganger om natten!

jeg begynte å kutte ut et og et måltid. hun spiste alltid kl 22 om kvelden etter at hun la seg. jeg bestemte meg for at hun ikke fikk før kl 24. og det funket. jeg brukte noen dager på hver gang jeg kuttet ut et måltid.

jeg tok henne aldri opp av sengen og ga henne heller ikke vann. jeg satt ved siden av sengen og strøk henne litt over kinnet.

nå har jeg prøvd det på sønnen vår og, men det fungerer ikke like bra. han er blitt verre. han spiste engang om natten. i natt har han vært våken 7 ganger fra kl 3 til 6.30!!

han hyler og jeg er redd han vekker søstera si så jeg må jo bare ta han opp etter en liten stund..

Skrevet

Synes det er litt tidlig med nattavvenning, jeg.. Men man kan jo prøve å putte inn smokken noen av gangene, og la han ligge litt inntil deg? Kanskje han trenger litt nærhet?

Det er vel anbefalt kun ett måltid for babyer rundt 6 mnd og da at man ammer før måltidet, men jeg antar at du har dine grunner for flere måltider så tidlig? Har du forsøkt noe annet enn grøt? Kan jo være at det er litt mye gluten/jern for en liten mage, og at han strever med avføringen?

Tror det er ganske vanlig at det er litt styr i overgangen til fast føde. Vår jente har blitt ammet 3-10 gg per natt siden hun ble født. Hun er nå snart 6 mnd og har blitt mer krevende etter at hun begynte med fast føde for ca 2 uker siden. Styrer fælt hver eneste kveld og natt. Om hun ikke spiser så ligger hun og sparker og fekter noe voldsomt. Vi spiser nå ett grøtmåltid per dag, også hender det hun får en liten smaksprøve på en liten skje av det vi spiser til middag/evnt litt sviskemos/fruktmos.

Har dessverre ikke noe annet råd enn at det "går over". Jeg har planer om å være litt strengere med nattammingen etterhvert når jeg vet helt sikkert at hun ikke trenger den. Sånn kosing/ hjelp til å sove, jobber vi nå med å få bort. Hun er ekstremt mammadalt, og det er slitsomt. Vil allerhelst ligge i senga vår - tett inntil meg, men den fektingen og sparkingen gjør at jeg sover dårligere.

Satser på at hun om ikke lenge klarer å soveven hel natt i egen seng, og at hun klarer å sove uten å våkne hver 30 min/time ;-)

Skrevet

Jeg har det AKKURAT sånn som deg.. snuppa mi på snart 5 mnd spiste 2 ganger om natten, helt til for ca 2 uker siden ..Nå er hun oppe hver 2 time eller oftere på natta..hun spiser og sovner med en gang så er jo ikke skrik osv..men jeg får jo ikke akkurat noen bra natt av og sove 1-2 timer om gangen.. Hun spiser også grøt på kvelden og det hjeper ingenting:(

jeg håper det går over altså:o)

Skrevet

Takk for råd og tilbakemeldinger!

Tenkte egentlig ikke å avvenne helt,men håpet på råd for å få det ned fra 7 til 1-2 ganger per natt!!

Han tar dessverre ikke smokk (har prøvd ALLE typer) så da er det så utrolig vanskelig å roe han ned når han begynner å hyle. Har prøvd å la han holde på og bare kose han og si det er natta,men han øser seg så voldsomt opp, at jeg bare MÅ ta han opp....får så vondt av han også...

Har begynt med grøt fordi han er veldig stor (over 8,4 kilo) og fordi han gikk fra 3-4 timer mellom måltider, til max 2,5 timer (på dagen) og HS sa jeg kunne begynne forsiktig med grøt. Gir ikke store porsjoner, ca 0,3 dl vann og litt pulver (veldig tyntflytende,mer som velling)

Kan jo selvfølgelig være det som plager han litt mens tarmene venner seg til den,men har ikke lyst til å slutte med det heller...

Får hive mannen min ut på stua i natt og se om jeg kan la han gråte litt istedenfor å ta han opp HVER gang.....har faktisk ikke vekket 3 åringen enda, og det er helt utrolig, for han har sinnsykt kraftig stemme!

Lykke til til dere andre også, og takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...