Gå til innhold

Er dette med ball på ungdomsskolen like sykt andre steder i landet som i Oslo? (pengebruk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet i FAU på skolen 4 år på rad nå, og det er en 1.-10.-skole.

I 9. klasse arrangeres ball, og det er et svare leven om dette hver gang.

Jeg leste også en artikkel om dette i Aften denne uken (fra Oslo). Det er ikke uvanlig at jentene bruker opp mot 4000 kroner på kjole, 1200 kr på hår, like mye på sko, limo osv. osv. osv. Altså er det antagelig ikke helt uvanlig at den totale prislappen kommer oppi 10 000 kroner. Dette er snakk om 9. klassinger, der man altså gjerne har påkostet konfirmasjon året før..

Leste også at selskapskjolebutikkene har egne bøker der man blir pålagt å skrive ned fra hvilken skole man er, og hvilken kjole man kjøper. Angsten er jo stor for å ende opp i det samme som noen andre. Gud forby liksom! Da kan man sjekke at ingen andre har kjøpt samme kjolen, og tenker man å kjøpe lik som noen andre, må man ringe å be om tillatelse!!!!

Ballet består gjerne av 3-retters middag, innleid musikk, hvem er penest-konkurranser, flinkest til å danse-konkurranser osv. osv. Det er ellers satt ned komitèer til å bestemme hvem som skal gå med hvem på ballet, for det fungerte ikke så godt når man ba ut den man ville gå med. Man kan jo selv tenke seg hvordan dette fungerer (trynefaktor, breibs osv.).

Og jeg sier det: Ikke FAEN (pardon my French) om jeg blir med på dette opplegget. Synes det er helt latterlig at foreldrene stilltiende aksepterer dette fra snørrvalper som gir blaffen i et de svir av en hel familieferie på en kveld.

Er ikke dette bare helt sykt? Eller er det bare jeg som begynner å bli gammel? :-o

Skrevet

Da begynner i så fall jeg også å bli gammel. Dette høres helt sykt ut.

Til sammenligning hadde vi skoleball da jeg gikk i 9 klasse, for ca 1000 år siden, hvor vi spiste en porsjon gryterett hver, hadde kjoler fra HM o.l. til en pris på oppunder 500 kroner, satte opp hverandres hår på forhånd og GIKK til og fra..Dette var jo riktignok i gamle dager, da alt var mye hardere og bedre, men jeg kan da ikke skjønne at de får det så forbasket mye hyggeligere om de bruker obskønt mye penger på tull. De de trenger virkelig ikke et skoleball som er mer påkostet enn et gjennomsnittslig bryllup.

Skrevet

Om ikke sykt.. Latterlig og kanskje forbeholdt Oslo vest? Jeg er oppvokst i Oslo øst. Aldri i verden om det skjedde på våre skoleball!

Nå er det lillebror sin tur til å gå på juleball, han bruker bukse, dress og slips fra dressmann.

Skrevet

Erm.. nei, dette har da vokst frem de siste årene (som et svar på prom-kulturen i USA, antar jeg..?).

Jeg er ellers enig i at dette sikkert er verre på Vestkanten, men tror ballkulturen nok har inntatt Oslo Øst også, kanskje bare i en noe mindre ekstrem variant?

Vi hadde også skoleball da vi gikk i 9. klasse. Der spilte vi musikk fra en kassettspiller i hjørnet av gymsalen, det ble solgt brus fra en provisorisk oppsatt "kiosk", og man arrangerte teite selskapsleker hehe... Vi hadde for øvrig på oss normalt pentøy, fikk ikke noe nytt til anledningen.

Skrevet

Jøss, jeg kan hvertfall bekrefte at det er IKKE like sykt alle steder nei..

Jeg bor på det indre østland, og her er juleballet likt som da jeg selv gikk på ungdomsskolen, lillesøsteren min var på det i fjor, så det er omtrent samme opplegg som da jeg gikk der..

Foreldrene lager gryterett med ris som er maten, et lokalt trekkspill-lag kommer å spiller noen sanger, mens resten av dansinga er til en hakkete brenne-cd..

De aller fleste går med en vanlig penkjole, kjøpt på vero moda, cubus eller lignende, altså noe til under 1000 lappen..

Tviler på noen er hos frisøren å setter opp håret..

Her er det ikke sånn at man ber hverandre på ballet, når alle kommer så stiller gutta opp på rekke i gangen, og jentene går inn i et rom, så sender de ut ei og ei jente som går til den gutten som er først i køen, så danser man første dansen med den personen og sitter tilbords med den.. Ganske enkelt opplegg, og masse gode minner :-p

Skrevet

Ja, det er nå akkurat sånn det skal være når man går i 9. klasse synes jeg! Herlighet, skal jo ikke koste mer enn et bryllup. Dessuten må da dette skape et enormt press, og må være utrolig tungt for de som ikke sitter så godt i det?

Altså jeg kan advare ungene mine med det samme, jeg kommer til å lage skikkelig rabalder i FAU om hele opplegget når den tid kommer..hehe... Jeg bare fatter ikke at foreldrene er med på dette, jeg. Hvis ikke foreldrene skal korrigere ungene med tanke på hvor sykt dette er i den verden vi lever i, hvem skal da gjøre det?

Skrevet

Minner faktisk litt om skoleballet jeg var så "heldig" å få delta på i sin tid- vestkant/ berteskole i Oslo, med høy pappa betaler-faktor og limmo i oppkjørselen. Men så store pengebeløp som du nevner her var det nok ikke snakk om, tross alt, ihvertfall ikke for det store flertall.

Og ting har jo eskalert med tiden, så dette forundrer meg vel egentlig ikke- men sykt, ja så absolutt!

Skrevet

vi hadde ball i 10klasse, avsluttningsball, da køpte de aller fleste kjole fra kjolebutikk, jeg også, kostet vel 2000-3000kr, så fikk jeg sko til å de kostet vel 500kr.. mange brukte nok penger på hår og limosin også.. jeg fikset håret mitt selv og vi var en gjeng som ble kjørt av noen andre så ingen utgifter der.. vi hadde middag med musikk etterpå, brukte de dj av noen bekjente på årstrinnet.. vi hadde det på ett hotell, husker ikke hva det kostet men det var ikke svindyrt, men det er dyrt nok.. Detter var i Bergen

Skrevet

Voi satan, for et styr!

Skrevet

vi hadde også ball, men hvor mye det kostet husker jeg ikke lenger. selv om jeg betalte selv. men jeg gikk til frisøren som satt opp håret mitt, og jeg kjøpte ny kjole - men ikke en veldig dyr en. og jeg tror jeg gikk til ballet selv. men vi fikk mat, og hadde innleide folk til å spille musikken.

hm... det var liksom aldri noen problemstilling her, siden jeg jo betalte selv.

Skrevet

Men hele greiene begynner å minne om bryllupstilstander..

Skrevet

Her på østkanten er det mer vanlig at jentene bruker et par hundrelapper på en ny kjole og gutta stryker konfirmasjonsdressen. Maten er gjerne pizza fra den loka sjappa og over halvparten sipper brus fordi de er troende et-eller-annet :)

Men jeg har vokst opp på "beste vestkant" og allerede for 17 år siden var sånn tilstander som du beskriver relativt vanlige.

Skrevet

ja det er sant, og helt sikkert utrolig mye press. selv om jeg aldri var smart nok til å forstå noe av presset... hehe..

og de fleste barn i 9 - 10 klasse betaler ikke for seg selv.

jeg lurer på hvordan foreldrene finner ut at de faktisk skal si ja til å bruke så mye penger på en sånn dag :/

Skrevet

Er slik her og, var i hvertfall. Mine to eldste ville aldri være med på slike ball, så slapp unna. Syns det er fryktelig harry.

Skrevet

Har aldri hørt om at det er slike tilstander her jeg bor. Og takk og lov for det. Det er jo galskap!

Skrevet

D er heldigvis ikke sånn her, heldigvis bor vi i ei lita bygd på "landet"! :))

Men jeg synes det er helt sykt at det det noen steder er sånn!

Tror i d heletatt ikke dette er bra for barna..

Hadde det vært videregående, siste året, ja da hadde vært LITT anderledes..

Jeg ser tendensen starter ganske tidlig. Når de begynner på skolen her, er det ikke uvanlig at når de har bursdag at det blir leid et lokale for å feire eller svømmehall osv... Hva er nå galt med en enkel feiring me sjokoladekake!?

Jeg tror ikke det er bra for barn å få SÅ mye oppmerksmhet på denne måten. I tillegg tenker jeg på de barna som har foreldre som ikke har råd til å være med på denne trenden.. Man skaper for store forskjeller og glemmer hva som er viktig!

Skrevet

Har hørt om tilsvarende i Stavanger! Sykt!

Skrevet

OM det er sykt, det er jo helt vanvittig sykt! Sånn er det heldigvis ikke her. At foreldrene aksepterer dette sier jo mye om hvem det er som har makta i familiene, det er i hverfall ikke de voksne!! Har ikke ord......

Skrevet

Min eldste går også på en Oslo skole og også hos dem er det juleball. Hva jentene her bruker på kjoler vet jeg ikke. Men vet at det serveres pizza til mat og ikke 3-retters.

Eneste jeg mener er litt tull med ballet er denne greia med at elevene i 10-klasse skal ha real skyss til og fra ballet. Det vil si at det leies inn limmoer, Hummere, partybusser etc.

Min skal være med på limmo til ballet og partybuss hjem men har spart til dette selv.

Når det gjelder klær så får han ikke noe nytt men bruker dressen han fikk til juleballet i fjord, samme dress han brukte på julaften og til konfirmasjonen.

Skjønner meget godt at du reagerer på det styret som er på skolen deres i forbindelse med juleballet.

Skrevet

Helt enig, det er utrolig harry rett og slett. Tenk at 15-åringer synes dette er greit? Hva blir det neste egentlig?

Skrevet

Jeg har også sett tendensene med overdådige bursdagsfeiringer. Det skaper et ganske stort og unødvendig press. Ellers helt enig, hva skjedde med enkel feiring med sjokoladekake og boller egentlig? Verste av alt er at jeg tror ungene setter pris på det, for færre og færre har det hjemme. Her har i hvert fall til og med de store guttene tydelig vist at de setter pris på hjemmefeiring. Koselig det.

PS. Synes ikke dette hadde vært greit på videregående heller, men nå er jeg av sorten som synes russefeiringen har kommet helt av sporet også.

Skrevet

Det er det jeg reagerer på også, jeg fatter virkelig ikke at ikke foreldrene setter ned foten!! For jeg tenker i mitt stille sinn at for 15-åringene hadde ikke en slik feiring vært så veldig interessant om de måtte betale absolutt alt selv.

Skrevet

Ja, jeg reagerer, men mest av alt synes jeg egentlig at det er trist!

Skrevet

Hjelp! Da har jeg noe å grue meg til skjønner jeg. Regner med at dette er på Oslo Vest? Da bør vi kanskje vurdere å flytte..hehe.. Til og med jeg bruker ikke 4000 på en kjole, og kunne aldri i verden vurdert det(unntak brudekjole).

Nei huff jeg synes dette er helt sykt. Ikke føler jeg meg gammel heller.

Skrevet

Så trist. USA har prom (beskrevet ypperlig i hovedinnlegget), Norge har russetiden.

Så vidt jeg vet fins det ingen russ i USA, så jeg skjønner ikke hvorfor Norge skal ha prom. Dette er herming uten like, bortsett fra at prom er feiring av avslutning på high school, d.v.s. etter 12 års skolegang.

MÅ virkelig alt amerikansk etterapes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...